WSBK: World Superbike, Supersport en Superstock in 2004 op Pirelli

161

De discussie m.b.t. tot ŽŽn bandenfabrikant voor alle rijders die rond Laguna Seca is begonnen lijkt vaste vormen te gaan aannemen nu bekend is gemaakt dat de World Superbike, – Supersport en – Superstock op Pirelli banden gaan rijden in 2004 en 2005.

voordeeltje voor Steve Martin, hij rijdt nu al op Pirelli

Volgend jaar zal Pirelli de exclusieve bandenleverancier zijn voor alle teams die deelnemen aan de 45 races die in 10 landen plaatsnemen voor de Europese en de wereld titel.
Alle deelnemers zullen zo onder gelijke omstandigheden, m.b.t. de banden, kunnen deelnemen.
Hierdoor zijn wel vraagtekends gerezen bij deelname van Wildcards. De Amerikanen bijvoorbeeld rijden zo goed als allemaal op Dunlop. Wat gaat er dan gebeuren als de AMA rijders mee willen rijden op Laguna Seca. Krijgen ze dan voor die ene race Pirelli banden geleverd? Dan is er nog de vraag of hun huidige bandenleverancier dat wel goed zal vinden. Ook maken de wildcards op die manier geen enkele kans meer. Laten we als voorbeeld weer de Laguna Seca ronde nemen.
De AMA rijders rijden dan al een half seizoen op hun vertrouwde Dunlops en moeten ineens overschakelen naar een andere band met andere karakteristieken wat ongetwijfeld tot vele valpartijen zal leiden. De WSBK rijders zijn dan al een half seizoen gewend aan deze PirelliÕs waardoor het ook nog eens moeilijk wordt om resultaten te boeken voor de wildcards. De wildcards zullen op deze manier waarschijnlijk een uitstervend ras worden.

Velen zien dit als de doodsteek voor dit toch al geplaagde kampioenschap en het zal ons benieuwen hoeveel fabrikanten volgend jaar van de partij zullen zijn. Aan de andere kant kant het ook de spanning in het kampioenschap verhogen waardoor de interesse in deze klassen weer hoger zal worden.

Commentaar op de overeenkomst van het hoofd van de FGSport Group, Maurizio Flammini: ÒDe overeenkomst met Pirelli, een leider op de wereldmarkt in het fabriceren van banden, garandeert de ontwikkeling en continuiteit van het Superbike World Championship, wat ook de hoofdgedachte was van de groep die zich heeft toegewijd aan het organiseren van het kampioenschap sinds 1988. De overeenkomst past ook goed bij de filosofie achter het kampioenschap, namelijk het aanbieden van gelijke omstandigheden voor alle deelnemers. We willen dan ook graag Pirelli bedanken voor de ingrijpende organisatorische en technologische aanpassingen die zullen moeten worden uitgevoerd welke, volgens ons, zullen zorgen voor de ideale condities voor nieuwe en belangrijke ontwikkelingen voor motorfabrikanten, teams en rijders in het kampioenschap en voor het racen zelf”.

Wordt naar alle waarschijnlijkheid vervolgd ….

RvdD