WSBK: WSBK: raakt Bayliss zijn punten kwijt?

38

Honda & Aprilia hebben protest aangetekend tegen Troy Bayliss/Ducati betreffende de eerste race in Silverstone. In deze race gleed Bayliss tot twee keer toe van zijn motor en wist hem elke kaar aan de praat te houden. Op dit moment is er een conflict over regel 2.4.9 in het FIM reglement

Was Bayliss’ Ducati niet in orde?







Castrol Honda heeft afgelopen week een reactie gegeven op een verklaring van de president van de FIM. In deze reactie gaat Honda in op de Ôautomatische af slaÕ procedure op de SP-2 voor het geval een rijder onderuit gaat.

ÔHonda realiseert zich deze serieuze veiligheidsmaatregel en kan bevestigen dat er een Ôautomatisch af slaÕ systeem in werking is op de SP-2 machines van Colin Edwards.
Edwards motorblok hield er bij de crash in de warm-up voor de tweede race op Silverstone binnen de voorgeschreven tijd mee op.
Honda zou nooit, onder wat voor omstandigheden dan ook, de veiligheid van de rijder(s) op het spel zetten, om een eventueel voordeel te behalen.Õ

De verklaring van Dhr. Zerbi is echter (nog) niet on-line gevonden maar volgens Honda bronnen had Zerbi een brief aan alle Superbike teams gestuurd waarin werd verwezen naar de benzine afsluitings regel in het FIM reglement. Hij zei dat hij de teams er op attent wilde maken en dat ze zich aan deze regel houden.

Deze twee stukjes informatie brengen een ander licht op de onenigheid tussen Honda en de FIM betreffende de resultaten behaald tijdens World Superbike race op het circuit van Silverstone. Ook zetten ze de finish van Troy Bayliss tijdens de eerste race in een ander daglicht.

Zoals eerder vermeld ging Bayliss tijdens de eerste race twee keer tegen de vlakte maar wist evengoed toch nog als vijfde te finishen. Bayliss kon die vijfde plaats nog halen omdat het motorblok van zijn Ducati beide keren bleef draaien, zelfs nadat de Ducati voor een lange periode op zijn zij had gelegen (meer dan 20 seconden volgens FIM bronnen).

In de regels van de FIM staat dat elke motor in het World Superbike Kampioenschap uitgerust moet zijn met een systeem dat er voor zorgt dat de benzine toevoer stopt. De bedoeling van dat systeem is dat als een motor op zijn zij ligt dat dan de benzine toevoer stopt. Dit is om te voorkomen dat een motor in brand vliegt nadat er een crash heeft plaatsgevonden. Met de moderne elektrische benzinepompen is het mogelijk dat als de motor of de benzinepomp blijft draaien dat de benzine dan blijft vloeien en in contact kan komen met het hete motorblok of uitlaat en kan ontvlammen.

Bayliss viel dus twee keer en beide keren bleef zijn motorblok lopen. De eerste keer bleef zijn clip-on en koppelingshandel in het gras steken en de andere keer wist Bayliss de clip-on vast te houden en de koppeling in geknepen te houden.

Ongeacht wat Bayliss acties waren, het motorblok van zijn Ducati had beide keren moeten stoppen met draaien door dat benzine toevoer afsluitings systeem. Elke keer dat een motor op zijn zij ligt moet de benzine toevoer stoppen waardoor het motorblok door benzine gebrek zou stoppen met draaien. De FIM definieert de tijd waarbinnen het motorblok moet stoppen met draaien als Òbinnen ŽŽn secondeÓ.

Na de race in Silverstone beenden ÔHondaÕ en ÔApriliaÕ naar de wedstrijdleiding om een protest in te dienen. De protesten werden geaccepteerd door de FIM maar werden iets later weer geretourneerd omdat de FIM zelf een onderzoek ging instellen.
Na de cool-off ronde werd Bayllis naar de technische inspectie gedirigeerd door FIM inspecteur Steve Whitlock. Daar aangekomen moest Bayliss afstappen en de motor uit doen, het enige wat de Ducati monteurs mochten doen was de standaard voor het achterwiel bevestigen.
Steve heeft daarna het systeem twaalf keer getest op zes verschillende manieren en elke keer werd de benzine toevoer binnen die seconde gestaakt. Elke keer als het systeem op zijn zij lag stopte het motorblok met draaien.

Honda en de andere teams zijn boos op de FIM omdat Bayliss in de uitslag staat. Iedereen weet namelijk dat de DucatiÕs geen electrische starter hebben zoals de Honda dat wel heeft, juist voor situaties zoals deze. De enige manier waarop een Ducati gestart kan worden is d.m.v. zoÕn externe startmotor tegen het achterwiel.
DucatiÕs zijn daarnaast erg moeilijk aan te duwen zelfs op een droog heuvel af gedeelte dus laat staan op een nat Silverstone. Als de Ducati dus door de val stil was komen te vallen dan had Bayliss zeer waarschijnlijk niet kunnen finishen.

Honda en de rest hadden een volledig onderzoek verwacht en dat Bayliss uit de resultaten zou worden gehaald. Alles wat ze kregen was de brief van Zerbi die hun over de regel informeert en dat ze die regel moeten volgen.

Regel 2.4.9 uit het FIM reglement:
Electric fuel pumps must be wired through a circuit cut out which will operate automatically in the event of an accident. This circuit cut out must deactivate the fuel pump within one second. A test procedure for the circuit cut out must be incorporated in the design of electrically operated fuel pumps for use on inspection. The test must prove that the power to the pump is cut out within one second.
RvdD