Het nieuws kwam dinsdagmiddag plotseling en voor menigeen vroeger dan verwacht; Maverick Viñales verlengde zijn aan het einde van 2020 aflopende contract met Yamaha en rijdt ook in 2021 en 2022 voor het Yamaha Official MotoGP Team. Wat zijn de consequenties hiervan voor met name Valentino Rossi en Fabio Quartararo?

Was het dit seizoen redelijk rustig wat betreft de transfers in de MotoGP klasse – los van de onvoorziene zaken omtrent Jorge Lorenzo en Johann Zarco – hoe anders is dit voor komend MotoGP seizoen.

Tot aan vandaag was Tito Rabat namelijk de enige MotoGP coureur met een getekend contract op zak voor 2021. De verwachting was echter wel dat de transfermolen dit seizoen vroeg zou beginnen en dat Marc Marquez het spits af zou gaan bijten met de aankondiging dat hij ook na dit seizoen Honda trouw zou blijven. Gedurende de laatste Grand Prix weekenden van 2019 werd namelijk al wel duidelijk dat Honda en Marquez’s management al regelmatig om tafel zaten en het nog slechts een kwestie van tijd zou zijn alvorens de nieuwe deal aangekondigd kon gaan worden.

Het was dinsdag 28 januari echter niet Marc Marquez of Honda maar Yamaha dat middels een persbericht de transfermolen op gang bracht.

Yamaha Motor Co., Ltd liet in het persbericht weten heel erg blij te zijn om aan te kunnen kondigen dat Maverick Viñales zijn handtekening had gezet onder een nieuw contract en ook in 2021 en 2022 als Yamaha Factory Racing MotoGP coureur actief zal blijven.

Met deze onverwachte actie lijkt Yamaha iedereen op het verkeerde been te hebben gezet. Immers tijdens de laatste MotoGP test in november van het afgelopen jaar liet Lin Jarvis namelijk nog doorschemeren dat men bij Yamaha geen haast had betreffende het contracteren van de coureurs voor de periode 2021-2022. Deze uitspraak van Jarvis – die destijds ook niet onder stoelen of banken stak dat Yamaha de intentie had om zich te richten op de jongere generatie en de toekomst van Yamaha – had vanzelfsprekend ook te maken met de beslissing van Valentino Rossi omtrent zijn toekomst als MotoGP coureur (de Italiaan heeft meerdere malen aangegeven om pas na een aantal races in 2020 een beslissing te zullen nemen).

De snelle actie om nu al te kiezen voor Viñales zal Rossi ongetwijfeld aan het denken zetten. Met het aanblijven van Viñales geeft Yamaha namelijk duidelijk een signaal af, een signaal waarmee Yamaha de negenvoudig wereldkampioen niet heel veel andere keus laat dan om na volgend seizoen zijn helm aan de wilgen te hangen. Immers, Fabio Quartararo, een ander jong talent staat nadrukkelijk op de deur te kloppen van het Yamaha Factory Racing MotoGP Team. Blijft Rossi, wordt het Quartararo of krijgen we nog een gehele andere situatie en wordt b.v. Franco Morbidelli in 2021 de nieuwe teamgenoot van Viñales?

Mocht Yamaha afgaan op de prestaties van afgelopen jaar en kijken naar de langere termijn dan kan het bijna niet anders dat men er alles aan zal doen om de jonge Fransman deze plaatst aan te bieden.

Maar wat zijn de plannen van de in 2019 verrassend sterk acterende MotoGP debutant?

Dat Quartararo in 2021 met niets minder dan een fabriekscontract genoegen zal nemen en op dit moment bij nagenoeg alle fabrikanten terecht kan moge duidelijk zijn. Dat met name Ducati er heel veel aan gelegen is om Quartararo voor 2021 aan boord te hebben is ook geen geheim meer. Dat Ducati erna vandaag nog een schepje bovenop zal doen moge ook duidelijk zijn nu men de komst van Viñales aan hun neus voorbij ziet gaan.

Ook bij Honda en Suzuki zal men vanaf het seizoen 2021 graag gebruik willen maken van de diensten van Quartararo, echter zowel bij Honda als Suzuki zal de Fransman in eerste instantie genoegen moeten nemen met een rol als tweede man achter respectievelijk Marquez en Rins.

Bij Yamaha heeft Quartararo inmiddels aardig wat in de melk te brokkelen, maar de grote vraag is wel hoe de verhoudingen in 2021 zullen zijn als de Fransman Viñales zal treffen als teamgenoot binnen het Yamaha Factory Racing MotoGP Team.

Naast een riant salaris heeft Quartararo bij Ducati misschien wel het beste potentieel als het gaat om zijn eigen positie. De Italianen zullen hem meteen de status geven als belangrijkste Ducati fabriekscoureur en nummer één binnen het fabrieksteam, hij kan vervolgens hier de Ducati naar zijn eigen hand zetten en op lange termijn uitgroeien tot een echte Ducati protegé.

Mocht Quartararo kiezen voor Ducati dan ontstaat er bij Yamaha vanzelfsprekend een nieuwe situatie. Blijft men bij het standpunt om te kiezen voor jong talent en de toekomst dan kan het ook zo maar eens gebeuren dat we Morbidelli in 2021 als de teamgenoot van Viñales in actie zullen zien. Geeft Yamaha echter de voorkeur aan extra media aandacht en meer voordelen op economisch gebied dan zou ook Rossi – mocht hij zelf tegen de verwachtingen in de beslissing nemen om na 2020 nog door te willen gaan – weer in de race zijn voor deze positie.

Voor de fans zal het de komende tijd nog even speculeren blijven, de managers van de diverse coureurs zullen de komende tijd druk zijn met de nodige gesprekken terwijl de coureurs zelf zich voorbereiden op de eerste officiële MotoGP test van 2020 in Sepang en de voorbereiding op een nieuw en spannend MotoGP seizoen.

#2021StartsNow………who’s next? Het jachtseizoen is sinds dinsdag 28 januari officieel geopend, het spel is op de wagen.

 

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App