Yamaha Sepang Racing overtuigend op pole Sepang 8H

328
yamaha-sepang-racing
Yamaha Sepang Racing, v.l.n.r. Michael van der Mark, Franco Morbidelli en Hafizh Syahrin | foto© EWC

Zaterdag 14 december 2019 wordt de tweede ronde van het 2019-2020 FIM Endurance World Championship (EWC) verreden op het Maleisische Sepang circuit. Het Yamaha Sepang Racing Team met landgenoot Michael van der Mark in de gelederen trainde zich donderdag voor deze eerste editie van de Sepang 8H overtuigend naar de pole positie.

Tijdens de twee kwalificatietrainingen toonde het gelegenheid team, Yamaha Sepang Racing gevormd door de MotoGP coureurs Franco Morbidelli en Hafizh Syahrin en WorldSBK coureur Michael van der Mark, al dat zij de grote favorieten voor deze race zullen gaan worden. Met een gemiddelde rondetijd van 2’04.429 (snelste ronde van alle drie de rijders in één van de beide kwalificatietrainingen gedeeld door 3) was men ruim sneller dan het FCC TSR Honda France team met Josh Hook, Freddy Foray en Mike di Meglio aan het stuur. De derde plaats na de beide kwalificatietrainingen was voor het YART Yamaha team met Broc Parkes en Nicollo Canepa. Marvin Fritz, normaal derde man in dit team, blesseerde zich eerder deze week bij een valpartij en moest en moet zowel de kwalificatietrainingen als de wedstrijd aan zich voorbij laten gaan.

Het sinds dit seizoen nieuwe BMW-fabrieksteam van manager Werner Daemen trainde zich naar de vierde plaats maar moet de race ook met twee rijders gaan rijden. Net als Marvin Fritz blesseerde ook derde rijder Kenny Foray zich bij een valpartij dusdanig dat hij dit weekend niet meer in actie kan komen. Met Markus Reiterberger en Ilya Mikhalchik heeft Daemen echter nog twee sterke troeven die dit klusje wel kunnen klaren.

Na afloop van de kwalificatietrainingen volgde nog de zogenaamde Top Ten trial waarbij één rijder van de eerste 10 teams uit de kwalificatietrainingen een poging mocht doen om zo hoog mogelijk te komen in de definitieve startgrid. Morbidelli klaarde dat klusje voor Yamaha Sepang Racing en pakte met 2’04.647 de definitieve pole. Verrassend was de tweede startpositie van het Honda Asia-Dream Racing waarvoor Somkiat Chantra een 2’05.440 op de klok wist te zetten. Josh Hook pakte voor het FCC TSR Honda France team de derde startpostie met daarachter het Webike SRC Kawasaki France team en het BMW Motorrad World Endurance Team zoals het BMW fabrieksteam van Daemen officieel heet.

YART Yamaha, Team ERC Endurance, BMW Sepang Racing, VRD Igol Pierret Experiences met onder andere zuiderbuur Xavier Simeon in de gelederen en het Poolse Wojcik Racing Team maakten de top tien compleet. Bij het laatste team ging Gino Rea tijdens deze Top Ten trial nog pittig onderuit.

In de zogenaamde SST klasse pakte het gastteam Tone RT Syncedge 4413 BMW met een 12e plaats overall de pole voor het Moto Ain Yamaha team op de 13e plaats.

Nederlanders
Naast WorldSBK coureur Michael van der Mark komen er nog een kwartet andere Nederlandse rijders aan de start in Sepang. De snelste rijder van dat kwartet was Pepijn Bijsterbosch die met het GERT56 BMW-team samen met Lucy Glöckner en Stefan Kerschbaumer uitkomen in de meer standaard SST-klasse. Het team trainde zich naar een keurige 19e plaats overall en een 3e plaats in de SST-klasse.

Bijsterbosch gaf na afloop aan tevreden te zijn met de gang van zaken tot nu toe:

Pepijn Bijsterbosch: “Het ging wel lekker ja. We zitten als team qua tijden dicht bij elkaar en dat is goed. Het was voor mij voor het eerst dat ik de snelste was van het team en ik kan niet anders zeggen dan dat het baantje me wel ligt. Het racetempo is bij ons ook wel ok maar er moet nog wel wat gepuzzeld worden op de pitstopstrategie omdat de banden hier duidelijk sneller slijten dan op andere circuits.”

Hoewel Bijsterbosch de snelste was van het kwartet min of meer vaste Nederlandse deelnemers (van der Mark is met zijn team eigenlijk gastrijder) staat Nigel Walraven met het Bolliger Kawasaki team nog een tweetal plaatsen hoger (17e) in de startopstelling. Het team komt uit in de EWC-klasse in staat daarin als 15e geklasseerd.

Walraven meldde ons vanuit Sepang dat het racetempo van het team op zich goed is maar dat de van een blessure terugkerende Romann Stamm het nog niet makkelijk heeft. Sebastian Suchet is daarentegen snel en Walraven draait lekker mee. Wel vergooide onze landgenoot in de tweede kwalificatietraining een betere rondetijd door de Kawasaki in de laatste bocht weg te gooien zoals hij het zelf uitdrukte.

Bandenproblemen speelden ook het RAC41 Honda team, met Wayne Tessels in de gelederen, behoorlijk parten. Het team beschikt over in Japan gemaakte Dunlop’s en die zouden het op dit circuit beter moeten doen. Voor wat betreft de kwalificatiebanden was dat zeker niet het geval volgens Tessels. Het team heeft zich in de kwalificatietrainingen dan ook vooral gericht op de set-up voor de race en volgens de Nederlandse RAC41 coureur hadden ze dat nu aardig voor elkaar. Guillaime Antiga en Maxime Bonnot zijn de andere rijders in het team waarbij de laatste ook wat problemen heeft om een goed tempo neer te zetten. Het team komt uit in de SST-klasse en trainde zich naar de 30e startpositie overall en een 9e plaats in de SST klasse.

De laatste van het kwartet Nederlandse rijders is Bobby Bos die uitkomt voor het HRT 100 – Hertrampf Racing Endurance team op een Ducati Panigale. Bos was de enige van de Nederlandse rijders die na afloop sprak van een ‘Kwalitatief Uitermate Teleurstellende’ dag. Tijdens beide kwalificatietrainingen kreeg de Drent te maken met een scheur in de tank waardoor een snelle tijd er totaal niet inzat. Ook de elektronica deed voor een deel ongewenste dingen zodat het team niet verder wist te komen dan een magere 36e startpositie overall waarmee men zich op de EWC klasse lijst als 25e terugvond. Hopelijk krijgt het team de Ducati voor de race beter op de rit zodat Bos met zijn teamgenoten Marko Nekvasil en Arnaud Friedrich nog wat naar voren kan vechten.

Start wedstrijd
De 8 uur durende race gaat zaterdagochtend om 06:00 uur Nederlandse tijd van start en de finishvlag van de eerste editie van de Sepang 8H zal precies acht uur later, om 14:00 uur Nederlandse tijd, finishen. Aangezien het in Sepang in vergelijking met de Nederlandse tijd 7 uur later is zal de finishvlag op het Sepang International Circuit dus in het donker zijn.

Handige links
Voor de volledige deelnemerslijst, volledige uitslagen en waar te (LIVE) volgen op TV verwijzen we jullie naar de onderstaande links.

 

Handige links EWC – Sepang 8H:

Tijdschema en volledige uitslagen
Volledige deelnemerslijst
Waar te volgen op TV

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App