Aron Canet heeft zondagochtend de Moto3 race op MotorLand Aragón op overtuigende wijze gewonnen. De Spanjaard moest in het begin van de race flink knokken maar uiteindelijk wist hij met een marge van ruim vier seconden als winnaar over de streep te komen voor Ai Ogura en Dennis Foggia.

Zondagochtend om 11:20 uur, twintig minuten later dan gepland, ging de Moto3 race van start op MotorLand Aragón in Spanje. Na opnieuw veel regen gedurende de nacht en een regenachtige warm-up sessies waren de omstandigheden gunstig voorafgaand aan de race met een voorzichtig schijnende zon en aangename temperaturen.

Ronde 1
Polesitter Aron Canet startte goed en ging als leider de eerste bocht in voor Ai Ogura en Alonso López. Daarachter sloten Jakub Kornfeil, Celestino Vietti, Tony Arbolino, Carlos Tatay, Tatsuki Suzuki, John McPhee en Deniz Öncü aan. Leider in het kampioenschap Lorenzo Dalla Porta viel ver terug in de openingsronde waardoor hij meteen al veel tijd moest prijsgeven op zijn titelconcurrent.

Ronde 2
Canet probeerde al vroeg in de wedstrijd een gaatje te slaan maar López en Ogura zaten kort achter de Spanjaard. Ook Kornfeil wist het tempo van de drie coureurs voor zich te evenaren waardoor zij al vroeg in de wedstrijd een marge van een halve seconde hadden richting de achtervolging.

Voor Jaume Masia kwam de race al aan het eind van de tweede ronde ten einde. De Spanjaard ging aan het einde van de tweede ronde onderuit ter hoogte van bocht 15 waarbij hijzelf midden op de baan bleef liggen. Wonder boven wonder werd de jonge Masia niet geraakt en bleef hij ongedeerd.

Ronde 3
Ogura nam de tweede plaats over van López en probeerde op zijn beurt de achtervolging op Canet in te zetten. Aan het einde van de derde ronde waren de eerste twaalf coureurs slechts anderhalve seconde van elkaar verwijderd.

Ronde 5
Canet bleef aan kop rijden maar de druk werd opgevoerd door met name López en Ogura. De Estrelle Galícia 0,0 coureur viel aan aan het einde van het lange rechte stuk maar Canet ging later in de remmen, nam meer bochtensnelheid mee en hield daarmee de leiding in handen.

Ronde 6
Einde race voor Marcos Ramirez, de Spanjaard crasht ter hoogte van bocht 5 maar blijft ongedeerd.

Ronde 7
Langzaam maar zeker wist Canet terrein te winnen ten opzichte van zijn concurrenten en bouwde hij enkele meters voorsprong op richting Arbolino, Suzuki, López, McPhee, Ogura, Foggia, Sasaki, Kornfeil, Rodrigo, Vietti, Salac en Arenas. Dalla Porta reed daar weer enkele seconden achter wat een grote invloed zou hebben op het kampioenschap.

Ronde 9 
Aan het einde van de negende ronde bedroeg de voorsprong van Canet zo’n twee seconden en de Spanjaard was ook veel sneller dan de concurrentie en reed rondetijden in de 1’59 terwijl de achtervolging elkaar dwars bleef zitten en rondetijden in de 2’01 klokte.

Ronde 12
Canet bouwde zijn voorsprong uit naar zo’n vier seconden terwijl Ogura daarachter de tweede plaats in handen had voor López, McPhee en Suzuki. Ook Foggia, Arenas Rodrigo, García, Arbolino en Sasaki streden mee voor de tweede plaats in de achtervolgende groep. Echter kreeg Canet een verontrustende melding op zijn dashboard aangezien hij meerder malen de track limits had overschreden. De gebruikelijke penalty daarvoor is het nemen van de Long Lap Penalty wat hem veel tijd zou kosten waardoor de Spanjaard nu zeer voorzichtig moest zijn.

Ronde 14
Het leek vrijwel zeker dat Canet met de overwinning aan de haal zou gaan maar daarachter was het nog lang niet beslist. Ogura was een aantal meters losgereden van de achtervolgende groep maar de elf coureurs daarachter maakten allemaal nog kans op een podiumfinish.

Ronde 18
Met Canet ver vooruit was het gevecht voor de laatste twee podiumplaatsen nu echt losgebarsten. Met name Foggia, Ogura, López, McPhee en Suzuki leken de grootste kans te maken op een podiumfinish.

Ronde 19
Canet maakte geen enkele fout meer en kwam als overtuigende winnaar over de streep. Ogura reed een slimme laatste ronde en wist een aanval in de laatste bocht af te slaan waardoor hij als tweede over de streep kwam en daarmee zijn eerste podiumfinish behaalde. Foggia wist door middel van een wijde lijn veel snelheid mee te nemen in de laatste bocht richting start / finish waardoor hij als derde eindigde en zo de derde podiumfinish van zijn carrière behaalde. Daarachter maakten McPhee, López, Suzuki, García, Arenas, Rodrigo en Dalla Porta de top tien compleet.

Echter zou niet veel later bekend worden dat Dalla Porta te vaak buiten de baan had gereden waardoor hij één plaats naar achteren werd gezet. Arbolino eindigde zodoende als tiende, Dalla Porta stond als elfde geklasseerd.

In het kampioenschap betekent dat dat de voorsprong drastisch verminderd wordt. De Italiaan heeft in totaal 184 punten terwijl Canet er nu 182 in totaal heeft. Arbolino is nog zeker niet kansloos voor het kampioenschap met 155 punten.

 

Handige links Gran Premio Michelin de Aragon:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App