Zesde plaats voor Tessels en RAC41 na sprintrace in Sepang

255
rac41
RAC41 - Sepang | foto© Wayne Tessels

Vanwege hevige regenval werd de 8uur van Sepang ingekort tot een sprintrace van drie uur. Op een natte baan wisten Wayne Tessels en Guillaume Antiga zich namens RAC41 op te werken naar een zesde plaats in de Superstock klasse van het World Endurance kampioenschap.

Zaterdag om 13:00 uur (6:00 NL tijd) zou de 8uur van Sepang in Maleisië van start gaan. De teams stonden opgesteld op de grid, maar het regende keihard. Het bleek vervolgens onverantwoord om te gaan starten, waardoor de race eerst voor ruim twee uur werd uitgesteld. Vervolgens zouden de rijders achter de safety car vertrekken. Guillaume Antiga zat voor RAC41 op de motor, maar de regen kwam nog steeds met bakken uit de lucht. Het Franse Honda team waar ook Wayne Tessels en Maxime Bonnot voor uitkwamen hadden zich als negende Superstock team gekwalificeerd voor de wedstrijd. Tijdens de warm-up had Tessels een goede sessie gereden, waarin hij een tweede tijd noteerde van de Superstock teams.







Na een periode achter de safety car werd de race opnieuw stilgelegd, omdat het nog te gevaarlijk was om te racen. Een vergelijkebare situatie als met de Bol d’Or, de eerste race van het World Endurance seizoen 2019-2020. De organisatie had ondertussen al bekendgemaakt dat de race wel uiterlijk om 21:00 uur beëindigd moest worden. Daardoor ontstond er een lastige situatie, want er moet ook minimaal drie uur geracet worden om WK punten te mogen uitdelen voor een Endurance wedstrijd. Uiteindelijk gingen de teams om 18:00 uur toch van start op een natte baan.

Antiga begon sterk voor RAC41 en wist zich op te werken naar een keurige derde plaats in de Superstock klasse. Later zakte hij iets terug naar de vijfde positie. De tactiek werd voor deze sprintrace aangepast en omdat Antiga een goed gevoel had in deze omstandigheden reed hij twee volledige stints achter elkaar. Vervolgens nam Tessels in het laatste uur het stuur over. Bonnot kwam niet in actie, omdat hij zich niet prettig voelt in deze condities. Toen Tessels opstapte was de baan al flink aan het opdrogen, dus achteraf was de regenband wellicht niet de beste keuze. De Nederlander maakte er het beste van en noteerde goede rondetijden. Tijdens de stint kwam er een rijder voor Tessels ten val. De coureur uit Lopik kon hem niet ontwijken en crashte ook. Tessels stapte ondanks een zere hand snel weer op en finishte als zesde in de Superstock klasse. Met deze uitslag werd RAC41 tweede in de Dunlop categorie.

Wayne Tessels: ‘Het was een natuurlijk een rare wedstrijd vanwege het weer en natuurlijk erg jammer dat we maar drie uur konden racen. Het was ook lang te gevaarlijk om te rijden, dus ik vind dat de organisatie de juiste keuze heeft gemaakt. In de race over drie uur hebben we er denk ik het maximale uitgehaald. Guillaume (Antiga) reed een goede stint. Toen ik opstapte was de baan al flink opgedroogd. Het jammer dat ik de crash van de rijder voor mij niet kon ontwijken. Gelukkig heb ik de motor wel aan de finish kunnen brengen. Toen ik mijn handschoen uitdeed zag mijn pink er niet zo fraai uit, maar in de komende periode is er genoeg tijd om dat te laten genezen.’

De volgende wedstrijd voor het World Endurance kampioenschap is op 18 en 19 april tijdens de beroemde 24uur van Le Mans. Tessels zal dan opnieuw aan de start verschijnen namens RAC41.

 

Handige links EWC – Sepang 8H:

Tijdschema en volledige uitslagen
Volledige deelnemerslijst
Waar te volgen op TV

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App