Zorgelijke toestand van de ONK۪s; een ingezonden brief

111

De deelname van het ONK loopt sterk terug en tevens de publieke belangstelling wordt minder. Wat zijn de oorzaken en wat kunnen we er tegen doen? Mijns inziens is het kosten aspect wat vrij hoog ligt een oorzaak, in combinatie met de economisch mindere tijden voor het bedrijfsleven wat invloed heeft op de sponsoring. Dit is niet het enige. In Nederland zijn weinig mogelijkheden om te trainen. In het voorjaar trekken de meeste teams dan ook naar het Zuiden om het motorgevoel terug te krijgen. De hiermee gepaard gaande reiskosten zijn dan ook vrij hoog. Enige jaren terug hadden we, voorafgaan aan het seizoen nog wel eens ŽŽn of twee zaterdagen de mogelijkheid om te trainen op Assen. Dit jaar was deze mogelijkheid er niet. De afgelopen jaren was er altijd twee dagen de mogelijkheid om op de lange baan van Assen te rijden, ook dit jaar was daartoe geen mogelijkheid. In verband met de geluidsproductie en het ruime aantal klassen wordt de trainingsduur en het aantal wedstrijdronden nog wel eens ingekort of verdwijnt de 250cc van het programma. Allemaal maatregelen die bijdragen aan het slop waar in het ONK op dit moment zich bevindt.

In de 125cc wijken veel coureurs uit naar Duitsland. Waarom? Omdat er hier op permanente circuits wordt gereden en er flink getraind kan worden. Drie vrije trainingen, twee tijdtrainingen en een warm Up. Ter vergelijking met de laatste ONK op Assen: twee keer 16 minuten training en 8 minuten warm-up.







Wat in Duitsland en eveneens in Spanje gebeurt voor de jonge coureurs is het volgende: Een kompleet startveld met identieke motoren waarvoor moet worden geloot met welke machine men start. Hier komt het werkelijke talent bovendrijven. Er worden sponsoren voor deze klasse geworven en de coureurs betalen een bepaald bedrag om ŽŽn seizoen in deze klasse te kunnen rijden. Dit slaat heel goed aan.

Kunnen we niet samenwerken met onze buurlanden???

Omdat de klasse in Duitsland al bestaat lijkt het mij vrij eenvoudig met dezelfde motoren als in Duitsland ook een groep Nederlandse coureurs op deze motorfietsen te laten rijden. De levensduur van de motoren moet het wel aan kunnen om wat meer kilometers te gaan maken. Op deze manier kunnen de kosten door meerdere coureurs worden betaald waardoor het per coureur goedkoper moet zijn.

Een samenwerking moet toch mogelijk zijn. Er kan een soort Benelux kampioenschap op worden gezet waar, naast de opstapklasse, ook de 125 cc, de 250 cc en de Supersport 600 klasse aan mee kan doen. In Belgi‘ is de deelname aan de Nationale races immers ook teruglopend. In de supersport klasse waar een grote deelname is te verwachten zou in twee groepen kunnen worden gereden. Een zogenaamde A en B klasse. Het kampioenschap zou op permanente circuits kunnen worden gehouden in Belgi‘, Duitsland en Nederland eventueel aangevuld en ŽŽn of twee stratencircuits.

Naast het Benelux Kampioenschap, waar ik meer heil in zie dan voort kwakkelen met de huidige ONKÕs, is het belangrijk dat er doorstroming komt van de jeugd. Het minibike racen is daar in een belangrijke factor. Hier zal het talent moeten worden opgeleid. Het is dus zaak om hier in te investeren!!!!!!

Laten we de discussie met zÕn allen aangaan om tot een oplossing te komen en de racerij te behouden van de ondergang!!!!!

Wie heeft er verder idee‘n???

Met sportieve motorgroet,

Jaap Kingma

Praat hierover mee in ons forum