De Moto3-race op het Sepang International Circuit werd zondag voorafgegaan door een dramatisch incident. De inmiddels al tot Moto3 wereldkampioen gekroonde José Antonio Rueda en Zwitser Noah Dettwiler kwamen zwaar ten val tijdens de sighting lap. Beide coureurs werden na langdurige medische interventie per helikopter afgevoerd, wat een schaduw wierp over de rest van de derde en afsluitende dag van de Petronas Grand Prix of Malaysia.
Technisch defect oorzaak horrorcrash
Volgens eerste berichten kampte Noah Dettwiler met een technisch probleem waardoor hij plots snelheid verloor. Jose Antonio Rueda, die kort achter hem reed, kon niet meer uitwijken en raakte de Zwitser met hoge snelheid. Ángel Piqueras verklaarde later dat hij Dettwiler had zien vertragen en de achtervolgende groep probeerde te waarschuwen.
“Ik zag dat hij langzaam ging en probeerde de jongens achter me te waarschuwen. Ik denk dat Rueda mijn handgebaar niet zag. Het was echt moeilijk,” aldus Piqueras.
De crash leidde tot een lange onderbreking terwijl medische teams ter plaatse alles in het werk stelden om Dettwiler op de plaats van het ongeval te stabiliseren terwijl Rueda per brandcard werd afgevoerd en in het medical centre verder werd behandeld. Rueda liep een zware hersenschudding en een gebroken hand op, maar was bij kennis. Over de toestand van Dettwiler is officieel alleen bekend dat hij “meerdere operaties” moet ondergaan en ondanks dat zijn toestand stabiel is zeer ernstige verwondingen heeft opgelopen.
Moto3 race toch verreden ondanks onzekerheid
Ondanks het zware incident besloot de organisatie de Moto3-race – met enkele uren vertraging – alsnog te laten doorgaan. De Moto2-race werd uitgesteld tot ná de MotoGP-wedstrijd. De uiteindelijke winnaar, Taiyo Furusato, gaf toe dat het lastig was om te focussen.
“Ik probeerde niet te veel te denken. We hadden geen informatie over de twee jongens, dus ik concentreerde me alleen op mijn eigen race,” aldus de Japanner.
Toch heerste er in de MotoGP paddock een ongemakkelijke sfeer. Verschillende coureurs uit zowel de lichte klasse als de MotoGP spraken hun twijfel uit over het besluit om te racen terwijl twee rijders nog in het ziekenhuis lagen en over hun toestand geen mededelingen werden gedaan.
Bezzecchi en Bagnaia kritisch
Marco Bezzecchi noemde de situatie “onduidelijk en zwaar”: “We hadden het recht om te weten wat er met onze collega’s gebeurde. We zagen de helikopters vertrekken maar kregen geen nieuws. Zo’n dag hakt erin.”
Zijn goede vriend en VR46 Riders Academy collega Francesco Bagnaia ging na afloop van de MotoGP race nog een stapje verder: “Ik zal nooit begrijpen waarom jonge coureurs onder zulke omstandigheden hun race moesten rijden. Na zo’n crash, twee helikopters in de lucht… dat is niet de juiste setting voor een race.”
De grote vraag is niet alleen of de Moto3 race überhaupt wel verreden had moeten worden, maar een misschien nog wel belangrijkere vraag is waarom de wedstrijdleiding besloot om de jonge Moto3 coureurs – weliswaar na een vertraging van 1 uur en 45 minuten – als eerste klasse na het incident te laten starten terwijl niemand ook maar iets wist hoe de toestand van de twee collega coureurs was, anders dan dat het zeer ernstig was en het er niet goed uitzag. Dit alles wetende dat de Moto2 klasse verplaatst werd na de MotoGP race die hierdoor gewoon volgens het oorspronkelijke tijdschema verreden kon worden.
Nu is de verslagenheid bij dergelijke ingrijpende incidenten vanzelfsprekend groot binnen de hechte motorsport gemeenschap, lopen de emoties zeer begrijpelijk op, moeten er door de wedstrijdleiding, organisatie en medische diensten binnen zeer korte tijd belangrijke beslissingen worden genomen. Beslissingen welke op hun beurt weer leiden tot discussies. Niets is menselijker……..maar op dit moment is er maar één ding het belangrijkste; de gezondheid van de twee jonge coureurs. Alex Márquez sprak na afloop van de door hem gewonnen MotoGP-race ongetwijfeld namens velen: “Ik bid voor de twee Moto3-coureurs.”
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Volledig tijdschema en uitslagen
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’




