2022, een cruciaal jaar voor een aantal MotoGP fabriekscoureurs

6508
alex-rins
Alex Rins | foto© Suzuki Racing

Voor een groot aantal MotoGP fabriekscoureurs wordt het seizoen 2022 een belangrijk en cruciaal jaar. Ten eerste omdat de contracten van het grootste deel van het huidige MotoGP startveld aan het einde van komend seizoen afloopt, ten tweede omdat er een aantal jonge talentvolle coureurs goed bezig zijn en voor 2023 op een fabriekszitje zullen azen.

Met uitzondering van Marc Marquez (Repsol Honda Team), Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP) en Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing)- die alle drie na 2022 nog een doorlopend contract op zak hebben – lopen de contracten van alle andere MotoGP coureurs aan het einde van het komende seizoen af. Dit betekent dus dat de MotoGP transfermolen over niet al te lange tijd zal beginnen te draaien, dit met de wetenschap dat de teams en fabrikanten de afgelopen tijd steeds eerder begonnen met het vastleggen van hun coureurs.







Met name de plaatsen binnen de MotoGP fabrieksteams zijn zeer gewild, dus voor een groot aantal van de huidige coureurs met een fabriekzitje zal het een zeer belangrijke eerste helft van het 2022 seizoen worden wetende dat er op hun huidige zitje geaasd wordt.

Laten we eens kijken naar een aantal MotoGP fabriekscoureurs die de komende maanden waarschijnlijk iets meer onder druk staan dan hun teamgenoten.

Alex Rins (Team Suzuki Ecstar)
Voorafgaand aan het 2021 seizoen was Alex Rins één van de favorieten voor de wereldtitel. De Spanjaard beleefde echter een moeilijk seizoen, hij eindigde slechts als dertiende in de eindstand van het kampioenschap en dit dat terwijl zijn naam eerder nog als derde vermeld stond in de eindstand. Rins’ enige podiumklassering in 2021 werd behaald in Silverstone waar hij als tweede de finish passeerde. Een jaar eerder wist Rins op het Britse circuit nog te winnen door op de finish Marc Marquez te verrassen en terug te verwijzen naar de tweede plaats. Maar hetgeen Rins in 2021 het meest opbrak waren zijn DNF’s.

Rins crashte in 2021in totaal maar liefst zes keer, terwijl hij ook nog eens een tegenslag kende door aan de vooravond van de Grand Prix op Circuit de Barcelona – Catalunya bij een fietsongeluk zijn pols te breken. 2022 wordt dus een belangrijk jaar voor Rins, die er alles aan zal doen om zijn vorm te hervinden die hem in 2020 zelfs tot een late titelkandidaat maakte.

Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing)
2021 was een vreemd jaar voor Miguel Oliveira. KTM in het algemeen had het moeilijk in het begin van het seizoen met een ondermaats presterende KTM RC16 totdat Oliveira drie opeenvolgende podiumplaatsen veroverde in Mugello, in Barcelona (een overwinning) en op de Sachsenring. Oliveira was terug en het tij leek gekeerd. Een crash op de Red Bull Ring zette echter de toon voor de tweede helft van het seizoen voor de Portugese MotoGP ster.

Tussen Stiermarken en Valencia behaalde Oliveira slechts negen punten, en hoewel blessureleed een rol speelde, klikte het gewoon niet tussen mens en machine. De veertiende plaats in de eindstand, vergeleken met de zesde plaats van teamgenoot Brad Binder – en de opkomst van de nieuwe Tech3 KTM Factory Racing debutanten Remy Gardner en Raul Fernandez – betekent dat het KTM-fabriekszitje voor 2023 een hot item zal zijn.

Pol Espargaró (Repsol Honda Team)
De overgang van KTM naar Honda verliep niet zo soepel als Pol Espargaró en HRC hadden gehoopt. De Spanjaard eindigde zijn debuutjaar op de Honda RC213V als twaalfde in het kampioenschap, maar dat vertelt niet het hele verhaal. Geen van de Honda-coureurs voelde zich gedurende grote delen van het seizoen op zijn gemak op de 2021 versie van de Honda. Maar goed, ondanks een aantal moeilijke momenten waren er toch ook een paar hoogtepunten: de pole tijdens de Britse Grand Prix op Silverstone en de tweede plaats tijdens de Gran Premio Nolan del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna op het Misano World Circuit Marco Simoncelli.

Er waren de laatste Grand Prix weekenden duidelijk tekenen van een verbetering te zien, maar als teamgenoot van achtvoudig wereldkampioen Marc Marquez is de druk altijd groot. Marquez’ contract loopt tot 2024, dus als Honda een verandering wil doorvoeren in hun fabrieksline-up, dan zal Espargaró dus plaats moeten maken. De nummer 44 heeft het talent, de wil, de werkethiek en alles daartussenin zit om ervoor te zorgen dat hij in 2022 één van de frontrunners is. Het wordt een fascinerend seizoen voor de Spanjaard, zeker met HRC’s gloednieuwe MotoGP machine die in 2022 haar debuut zal maken.

Maverick Viñales (Aprilia Racing)
Wie had voorafgaand aan het seizoen kunnen voorspellen welk jaar Maverick Viñales zou doormaken. De Yamaha-verhalen zijn al veelbesproken, dus daar hoeven we niet nog eens op in te gaan. Maar daarna bracht Viñales’ nieuwe avontuur hem naar Aprilia, waar een veelbelovende RS-GP voor hem klaar stond.

In zijn eerste vijf starts op de Aprilia eindigde Viñales twee keer in de punten, met een achtste plaats tijdens het tweede Grand Prix weekend in Misano als uitschieter. Zijn aanpassing aan een compleet ander type motorfiets – de overstap van Yamaha’s vier in lijn model naar de Aprilia’s V4 – kan nog steeds gezien worden als een leerproces, maar Aprilia zal in 2022 grote dingen verwachten van hun nieuwste aanwinst. Iedereen heeft die verwachtingen, want we weten allemaal hoeveel talent Viñales heeft.

Jack Miller (Ducati Lenovo Team)
De problemen waar Jack Miller momenteel mee te maken heeft, ondanks dat hij twee MotoGP races heeft gewonnen en vierde is geworden in de eindstand van het kampioenschap, is Ducati’s Independent Team rijders line-up en het feit dat hij een teamgenoot is van Francesco Bagnaia. Het is een beetje voor de hand liggend, maar het is waar. Miller’s 2021 seizoen was verre van slecht, maar Bagnaia rijgt een sensationele tweede helft van het seizoen aan elkaar en was als enige coureur in staat te zijn om de uiteindelijke wereldkampioen Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) onder druk te zetten.

MotoGP debutant Jorge Martin (Pramac Racing) won één race, pakte drie andere podiumplaatsen en wist maar liefst vier poles te scoren, terwijl Enea Bastianini (Team Gresini Racing MotoGP) dit seizoen ook twee keer op het podium stond. De MotoGP wereld is hard, cadeautjes worden er zelden uitgedeeld en als Miller ook in 2023 als Ducati fabriekscoureur verder wil gaan dan zullen er in de eerste helft van 2022 geweldige resultaten moeten worden geboekt. Het moet echter wel gezegd worden dat Ducati schijnbaar heel erg blij is met Miller, en je eerste jaar als coureur in een fabrieksteam is nooit makkelijk. Maar hoe dan ook, de Ducati strijd begin 2022 is er eentje om heel goed in de gaten te houden.

Alle genoemde coureurs maken op dit moment deel uit van een fabrieksteam met één belangrijke reden: ze zijn allen talentvol en bloedsnel. Het zal ongelooflijk intrigerend zijn om te zien welke beslissingen er genomen gaan worden, en wie waar gaat rijden in het seizoen 2023. Het is zeer waarschijnlijk dat de MotoGP fabrikanten op een aantal plaatsen wijzigingen zullen doorvoeren, maar op dit moment weet nog niemand hoe, wat en waar.

Het enige wat we op dit moment kunnen doen is reikhalzend uitkijken naar de MotoGP races die ons in 2022 te wachten staan.

Met dank aan: motogp.com



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter