In Noord Frankrijk, op 200 km van Brussel, heeft men op een oude militaire vliegbasis een circuit aangelegd van 1973 meter. Te lang voor de pocketbikes, maar daar had de organisatie dan ook rekening mee gehouden zodat alleen de grote motoren op de dagindeling stonden samen met een Endurancerace.
Na de race stonden wij met enkele snelle pibikers te praten. Opvallend was dat de snelle jongens van op de korte omlopen hier niet echt goed uit de verf
kwamen.
"Het is hier heel opvallend dat de nieuwe generatie geen 50 cc meer rijd. Wij als oudere rijders, weten hoe we op zo’n lang recht eind een motor moeten afstellen als je tegen 12.000 toeren op rechte stuk zit. Maar met deze nieuwe pitbikes is er geen ervaring."
Dat verklaard waarom vooral in de Pitbike Pro zoveel uitvallers waren. Enkel winnaar Sebastien Graux en Kevin Devos konden zich handhaven als de vaste waarde van deze klasse. Wat wel een positieve opmerking was is dat zij dit circuit zeker nog willen terug aandoen. Het rechte eind is lang voor hen, maar is zeker geen bezwaar. Het is intussen geweten dat dit steeds tot spannende wedstrijden leid. En hier was het niet anders, opvallend was wel dat het heuvelachtige landschap voor de zwaardere deelnemers een nadeel was. Zeker op het lange rechte stuk.
In de eerste reeks was het de Dimitri Briosi die gans de bende op sleeptouw nam. In de eerste chicane werd er een aardig stukje kunst en vliegwerk uitgeoefend waardoor de kopgroep snel uit elkaar viel. Grootste slachtoffer hiervan werd Thibaut Hoebeke die ten val kwam in de derde ronde en een podium wel kon vergeten. De meest opvallende remonte in deze race was Niels Cools die alle ronde een stapje naar voor schoof en het zelfs vrij lastig had om lichtgewicht Jordan Collard achter zich te houden. Beide konden echter nog enkel strijden voor de derde plaats daar de gebroeders Briosi te ver weg waren. Dimitri won vlot voor broer Paolo, beide op een RSM Motors klaargemaakte NSF Honda. Derde, Niels Cools, die in de sprint Jordan Collard achter zich hield. Deze moest zich reppen want Roger Van Hecke en Thibaut Hoebeke volgde letterlijk op het achterwiel. Zevende werd Benoit Carly en achtste Adrien Capomasi.
In de tweede reeks kregen we een vlekkeloze start met vooraan een verbeten strijd die werd gestreden tot op de laatste meter. Met drie gaan zij in de finale weerom de gebroeders Briosi met daarbij Thibaut Hoebeke dit van redelijk ver is terug gekomen. Op enkele meters daar achter volgen Jordan Collard, Benoit Carly, Niels Cools en Roger Van Hecke. Andrien Capomasi en Stephane Decaigny hadden de aansluiting verloren en volgden op een 50 tal meter. De laatste ronde was er één om U tegen te zeggen, zowat de helft van deze omloop is volledig buiten het gezichtsveld en iedereen stond op de uitkijk wie op het einde van het lange rechte eind aan de leiding zou rijden. Dimitri Briosi en Thibaut Hoebeke zitten de laatste drie bochten naast elkaar, in de laatste gaat Hoebeke even in de fout en moet door het gras, de NSF komt even dwars te staan maar hij geeft niet op. In de sprint is het Dimitri Briosi die wint voor Hoebeke en Paolo Briosi. Achter dit drietal kon Jordan Collard gans het spektakel mooi volgen en word vierde in deze reeks voor Benoit Carly, Niels Cools en Roger Van Hecke. Achtste Capomasi voor Decaigny en Lycke. In de einduitslag wint Dimitri Briosi voor Thibaut Hoebeke en Jordan Collard.
De Endurance race mocht maar met 1 motor worden verreden, blijkbaar schrikte dat toch een aantal teams af want slechts 14 teams waren present. Maar dat deed niets af aan de prestatiedrang van de teams, met een ijver die niet te onderschatten is, wordt er gewisseld en getankt in recordtempo’s. Toch is het wederom Ronny Racing die met hun Streetmagic de race winnen bij de Cyclo’s, al bleven zij zeer lang in dezelfde ronde als Wim-Motors1 op de MiniRR, dan volgde de Verdonck Scooter. Maar als er 1 uur gereden was dan kwamen de Scooter van SRT 1 en de MiniRR van Philcam opzetten zodat Verdonck moest wijken. Bart Van Dijck en Bert Stevens draaiden met hun Rossi replica MiniRR net 1 ronde meer op anderhalf uur wedstrijd dan Niels Cools van Ronny Racing die winnaar werden in de Cyclos en Johan Van Hove met zijn SRT team, de winaars werden bij de Scooters. Er deden ook nog Pitbikes mee en daar ging de overwinning naar Ruller Team.