75e Dutch TT 23-24-25 juni 2005

258

Met mŽŽr dan 100.000 bezoekers op de wedstrijddag, is de TT van Assen al decennia lang het grootste ŽŽndaagse sportevenement van Nederland. De TT staat in 2005 al 75 jaar voor traditie en een bomvolle wedstrijddag met alle klassen. Het TT Circuit Assen is een aantrekkelijk circuit omdat de bezoekers heel dicht langs de baan zitten, 200% live genieten met de 7 Big Screen Vidiwalls, unieke sfeer heeft en bescheiden entreeprijzen voor 8 uur lang spektakel. Kortom, er zijn mŽŽr dan genoeg redenen om op zaterdag 25 juni van de partij te zijn tijdens de jubileum-editie, de 75e Dutch TT van Assen, de Grand Prix van Nederland voor wegracemotoren.

Wat Monaco is voor de Formule 1 fans en Wimbledon voor de tennisliefhebbers, dat is de TT van Assen voor de honderdduizenden motorfans en tienduizenden dagjesmensen die jaarlijks op de laatste zaterdag in juni de TT bezoeken. Want het TT Circuit Assen heeft door de jaren heen niets van haar charme en sfeer verloren en steekt daarmee in positieve sfeer af bij de moderne betonnen kolossen op andere Grand Prix-circuits. De uit 1955 daterende piste, waarvoor de basis werd gelegd met de eerste Dutch TT in 1925, is prachtig in de natuur ingebed, met 60.000 zitplaatsen bijna natuurlijke tribunes op grastaluds die de baan omzomen. Voor de coureurs wordt in 2005 de nieuwe Ôzwevende ÕFinish-tribune gebouwd om zo een grotere grindbak en meer veiligheid te kunnen realiseren, terwijl de motorrijders tijdens de afgelopen TT al hebben geprofiteerd van de unieke verharde motorparkeerplaatsen achter de Hoofdtribune.







De strijd in de wegrace Grands Prix is interessanter dan ooit tevoren. Met de overstap van Valentino Rossi naar Yamaha is de spanning tijdens iedere MotoGP-race om te snijden. De GP-organisaties en TV-zenders trekken grotere aantallen bezoekers en kijkers dan in voorgaande jaren. Nu 5-voudig wereldkampioen Valentino Rossi in de kleuren uitkomt van de hoofdsponsor van het TT Circuit Assen, heeft Ôthe doctorÕ een nˆ_g grotere band met het TT Circuit Assen, waar hij in alle GP-klassen al eens zegevierend over de finish kwam.

2005 Wordt het vierde Grand Prix-jaar met viertakten in de MotoGP-klasse en wederom wordt alles nˆ_g weer spannender. Want met de overstap van Valentino Rossi naar Yamaha, is de strijd er alleen maar heviger om geworden. Dat Valentino de M1 in zoÕn korte periode sneller en beter handelbaar heeft gekregen dan zijn voorgangers is gebleken met enkele fabelachtige overwinningen van The Doctor. Maar blijft hij de HondaÕs van Max Biaggi, Sete Gibernau, Alex Barros, Nicky Hayden en Colin Edwards ook in 2005 de baas? En dat voor het laatst op het 6,027 km lange circuit, want in 2006 wordt de Noordlus van het TT Circuit Assen ingekort en zal de baan een afmeting van 4,750 km krijgen.

Ook de Ducati troepen met Loris Capirossi en Troy Bayliss en Superbike wereldkampioen Neil Hodgson en Ruben Xaus hebben na een moeilijk begin in 2004 de draad weer opgepakt, en wat te denken van de KawasakiÕs met Nakano en Suzuki met Hopkins die keer op keer voor verrassingen zorgen. Al met al is de 75e Dutch TT op de laatste zaterdag in juni een ÔmustÕ voor iedere liefhebbers van snelheidssporten. En!!! De TT-organisatie heeft in verband met de 75e Dutch TT nog wat speciale verrassingen voor het publiek in petto.

Technische reglementen Grand Prix-klassen
De volgende klassen zijn toegelaten tot de wegrace GPÕs:
GP 125cc 80cc Ð 125cc, maximaal ŽŽn cilinder
minimaal gewicht, inclusief rijder is 136 kg
remschijven mogen alleen uit ijzerhoudend materiaal worden gefabriceerd
maximaal velgbreedte 2,5Ó en 3,5Ó respectievelijk voor en achter

GP 250cc 175cc Ð 250 cc, maximaal twee cilinders
minimaal gewicht is 100 kg (excl. rijder)
remschijven mogen alleen uit ijzerhoudend materiaal worden gefabriceerd
maximaal velgbreedte 4Ó en 5,5Ó respectievelijk voor en achter

MotoGP
350cc Ð 500cc (2 takt), maximaal 4 cilinders
350cc Ð 990cc (4 takt), ongelimiteerd aantal cilinders
minimaal gewicht voor de 2 takt is 101 kg en voor de 4 takt motoren is 145 kg (excl. rijder)
de inhoud van de benzinetank is beperkt tot 32 liter voor de 2 takt en 24 liter voor de 4 takt (vanaf 2005 maximaal 22 liter)
de 4 takt motoren binnen de MotoGP-klasse zijn allemaal prototypes
maximaal velgbreedte 4Ó en 6,25Ó respectievelijk voor en achter
maximaal geluidsniveau voor 2 takt is 113 dB(A) en 130 dB(A) voor 4 takt (volgens bepaalde meetmethode)

Voor 125cc, 250cc en MotoGP
allen maximaal 6 versnellingen
het gebruik van titanium in de constructie van het frame, de voorvorken e.d. is niet toegestaan
alleen ongelode brandstof is toegestaan, welke moet voldoen aan FIM GP specificaties.