Hoelang bestaat het AMA Superbike kampioenschap in Amerika nog en waarom is deze vraag ook belangrijk voor het World Superbike kampioenschap?
Het lijkt er steeds meer op dat 1 september een belangrijke dag gaat worden voor het voortbestaan van het belangrijkste Superbike kampioenschap in Amerika.
Op deze datum maken de fabrikanten hun plannen bekend voor het komende seizoen, normaalgesproken geen bijzonderheid maar voor het komende seizoen is er absoluut nog geen zekerheid dan alle fabrikanten opnieuw zullen gaan meedoen.
Zeker Honda twijfelt aan de inzet van een officieel team en deze keuze zou weleens belangrijk kunnen worden voor de geldstroom van de Japanse fabrikant naar het World Superbike kampioenschap. Vanwaar de twijfels?
De commerciële rechten van het AMA kampioenschap zijn eerder dit jaar overgenomen door de Daytona Motorsports Group (DMG) en hoewel alle fabrikanten in eerste instantie hebben ingestemd met de overname van de rechten door DMG is er nu al twee keer onenigheid ontstaan over de te volgen koers voor het komende seizoen.
Het gaat te ver om dit moment de verschillende voorstellen aangaande de regelgeving voor het Amerikaanse Superbike kampioenschap op deze plek naast elkaar te leggen maar het lijkt geen goed teken dat de grootste fabrikant aangekondigd heeft per 1 september een verklaring uit te gaan geven, wat zou immers een reden zijn om en datum aan te kondigen voor een persverklaring als alles bij het oude blijft.
Er zijn grofweg twee scenario’s denkbaar
1 – Honda, zal zoals wel vaker gebeurt, de leidende positie innemen in het overleg met DMG en zal het standpunt van de fabrikanten er door weten te drukken. Dit scenario zou betekenen dat alles blijft zoals het was.
2 – Honda zal haar belangen in het Amerikaanse Superbike kampioenschap minimaliseren en de vrijgekomen miljoenen gaan investeren in het World Superbike kampioenschap[ en met een volwaardig fabrieksteam aan de start verschijnen.
Dit laatste scenario zou wel eens kunnen gaan gebeuren als we in ogenschouw nemen dat andere motoren fabrikanten ook hun belangen in het World Superbike kampioenschap aan het opschroeven zijn, denk aan de komst van twee nieuwe fabrikanten, o.a. BMW en Aprilia. Tevens zal het aantal Ducati teams nog groter worden, dit mede dankzij de overstap vanuit het AMA van het Boulder Ducati team. Honda zal zeker geen gezichtsverlies willen leiden in het kampioenschap dat na enkele moeilijke jaren eindelijk weer de wind in de zeilen heeft en als we alle geruchten, van de komst in 2009 van een officieel door HRC gesteund World Superbike team, mogen geloven dan lijkt deze aankondiging slechts een kwestie van tijd.