Tweevoudig supersport en Dutch superbikes kampioen Arie Vos zal dit seizoen van start gaan op een Ducati 1098R. De Ossenaar zal voor het Fabricom-MCT Racing Team uitkomen in het ONK en het IDM superbikes klasse.
Voor de dubbelkampioen is dit een nieuwe uitdaging in zijn succesvolle race carrière. Het doel van dit Nederlandse Ducati team is om binnen een aantal jaren een vast onderdeel te worden in het mondiale World Superbikes klassement.
Vorige week werd bekend dat Arie Vos niet verder zou gaan met Honda. De Ossenaar won zowel in 2007 als het jaar ervoor de twee belangrijkste wegracetitels van Nederland, die in de Supersport en de Dutch Superbikes. Alle kampioenschappen werden behaald op een Ten Kate Honda. Zowel Vos als Ten Kate waren van plan met elkaar verder te gaan. Het jawoord van Honda Nederland liet echter lang op zich wachten.
"Half december had ik nog geen zekerheid. Voor mezelf heb ik steeds de overtuiging gehad dat het wel goed zou komen, ook al omdat ik wist dat ten Kate achter mij stond. Maar de deal met Honda wilde niet echt vlotten. Gerrit en Ronald ten Kate en ik kunnen het wel met elkaar eens zijn, Honda Nederland speelt ook een rol. Jammer dat er zo een eind aan onze samenwerking moest komen. Ten Kate en ik zijn als vrienden uit elkaar gegaan. Ik ben Honda Nederland en Ten Kate dankbaar voor wat ze voor mij en mijn team hebben gedaan."
Voordat Arie Vos de overstap maakte naar het Fabricom-MCT Ducati team had hij de deur al op een kiertje gezet voor andere belangstellenden.
Vos:
"Half december begon de tijd toch wel te dringen, mijn sponsoren wilde ook weten waar ze aan toe waren. Ik kon echt niet langer wachten. Ik kreeg op dat moment een telefoontje van Willy van de Voorde van Motorcentrum Terneuzen. Hij is nauw betrokken bij het Fabricom MCT Team. Hij zocht contact met mij, omdat hij bezig was een petitie op te stellen voor de KNMV. Hij wil trachten schrapresultaten in te voeren, opdat coureurs die het volledige IDM willen rijden ook een kans maken in het ONK. Hij vroeg mij of ik daarvoor wilde tekenen. Terwijl we met elkaar in conversatie waren zei ik tegen hem dat ik nog geen materiaal voor het komende seizoen had. Waarop hij mij vroeg of ik misschien interesse had om op zo’n snelle Ducati 1098R te gaan rijden’. Daarna is de deal snel rondgekomen want voor Fabricom-MCT was het een droom om mij in het team te hebben. Vanaf dat moment zijn we samen in gesprek gegaan om de zaken rond te krijgen. Ik had inmiddels al begrepen dat MCT over de beste Ducati-werkplaats van Europa beschikt. We gingen er beiden steeds serieuzer over nadenken”.
De hoofdsponsor van het Ducati team, Fabricom, zag de komst van de tweevoudig kampioen wel zitten.
‘’En dan te bedenken dat zij met Ghisbert van Ginhoven en Ronald ter Braake al twee rijders hadden. Ik ga onder de vlag van Fabricom MCT wel verder met mijn eigen team. Mijn eigen sponsors gaan mee. Met J&E Sports, Rev’It en Pirelli heb ik de contracten inmiddels verlengd. Daar ben ik erg blij mee,”
vervolgt Vos zijn verhaal.
Arie Vos had na afloop van het seizoen 2007 al aangegeven dat hij toe was aan een nieuwe uitdaging. Zijn doelstelling was duidelijk om van start te gaan aan het prestigieuze IDM, het internationale Duitse kampioenschap. Hij – en eigenlijk iedereen – ging er wel van uit dat dit op een ten Kate Honda zou geschieden. Maar het wordt dus een Ducati 1098R.
Arie Vos:
"Ik ben er 100% zeker van dat de Ducati een competitieve motor is. De 1098R is de perfecte fiets voor races en hen alle vertrouwen in een goed eindresultaat."
Van de KNMV heeft Vos al de zekerheid dat hij als Nederlands kampioen zal worden voorgedragen voor een wildcard tijdens de Nederlandse ronde van het WK Superbikes op 27 april in Assen.
Vos:
"Het is wel wat vroeg in het seizoen, maar het is altijd top om als Nederlander in het WK in Assen te kunnen en mogen rijden. Ik ga 4 februari al naar Spanje voor de eerste testen. Het zal best even wennen zijn. Zo vroeg in het seizoen heb ik nog nooit gereden. Op paasmaandag 23 maart is er een ONK in Assen. Ik hoop na de WK van Assen nog een paar WK’s te kunnen rijden, mist het past in het schema van IDM en ONK. Fabricom heeft de intentie uitgesproken met Nederlandse rijders op korte termijn naar een vaste start in het WK toe te willen. Het zou mooi zijn als dat al in 2009 zou kunnen worden gerealiseerd. Het is aan ons dit jaar om te presteren en om te laten zien dat we klaar zijn voor het WK. Het is wel een heel onverwachte ontwikkeling. Ik ben blij dat Fabricom en Willy van MCT zo snel een besluit hebben kunnen nemen. Ik hoop dat ik mijn teamgenoten Ghisbert van Ginhoven en Ronald ter Braake op een hoger niveau kan brengen. Ik sta dit jaar voor een geweldige uitdaging, een uitdaging die ik heel graag aan ga."