Stuart Voskamp uitgevallen op een 7e positie bij EK600 debuut in Assen. GoStuart is tijdens de EK Supersport 600 wedstrijd op Assen ten val gekomen en heeft hierdoor geen felbegeerde EK punten kunnen pakken. Belangrijkste is echter dat hijzelf niets heeft overgehouden aan deze ongelukkige valpartij. Stuart is uiteraard enorm teleurgesteld, omdat hij een perfecte training meemaakte en zelfs de best gekwalificeerde Nederlander was!
Tja, de beroemde noordlus van AssenÉ. Alleen bij de TT en Superbike wedstrijden worden deze 2 extra kilometers bij de baan geplakt, met als meest spectaculaire bocht natuurlijk de Strubben. Dit jaar gebeurde het overigens voor het laatst.
Stuart heeft vorig jaar al bewezen dat hij op dit -voor de meeste coureurs onbekende- stukje van Assen prima uit de voeten kwam, want hij scoorde tijdens de TT van 2002 een mooie 9e plaats bij de EK 250cc race, uitkomend voor het De Graaf Junior team op een Honda TSR250. Die Honda had een stuk minder topvermogen dan de rest van het veld, maar door stak stuurwerk reed Stuart toen al een snelste ronde van 2:11, 40.
Met die EK250 race nog in het achterhoofd begon Stuart met de trainingen op vrijdag en zaterdag. Al snel bleek dat hij weinig moeite had om de weg te vinden op dit 6,027 km lange circuit. In de laatste tijdtraining jaagde hij de 2003 Yamaha YZR R6 in de rondte met een toptijd van 2:11,134.
Boven verwachting goed, want dit bleek genoeg voor een 6e plaats en dus op de 2e startrij van de grid en tevens goed genoeg voor best gekwalificeerde Nederlander! Deze superkwalificatie krijgt ook nog een gouden randje als je bedenkt dat Stuart in eerste instantie niet in aanmerking kwam voor een EK wildcardÉ..
De race.
De warming-up was niet doorgegaan, in plaats daarvan waren er drie opwarmrondes, vervolgens 10 minuten opstellen op de grid en dan zou de werkelijke race van 14 ronden starten. Dat betekent dus een volle tank benzine meenemen! Stuart heeft nog maar weinig gereden met dit extra gewicht, dus de racestrategie was dan ook om rustig te beginnen en wanneer de tank leger is geworden gaan aanzetten en alle EK punten te scoren die er voorhanden waren! Bovendien had de altijd strijdlustige Stuart gekozen voor een zachte versie van Dunlops Sportmax 208GP achterband, dus van een overhaastig begin was geen sprake, want het zou een lange race worden onder warme omstandigheden.
Stuart had een redelijke start en zakte van de 6e naar de 10e plek, maar binnen 2 ronden zat hij alweer te strijden voor diezelfde 6e plek. Zijn rondetijden waren constant bij de 2:11.00
Dezelfde tijden als in de training dus en die zou hij zeker verbeterd hebben totdat de race bijna halverwege was en het mis ging. Stuart zat voorin een treintje van 5 man en zij naderden een coureur die zich vlak daarvoor bij de Geert Timmer had verremt. Er volgde een leuke strijd om positie, helaas duurde het niet lang meer. Doordat die groene coureur voor hem plotseling heel vroeg remde voor Madijk, een rechterbocht in de noordlus van het circuit, werd onze Stuy voor de keuze gesteld; zijn collega-coureur van achteren aanrijden, of net zo hard met hem gaan meeremmen (en een groot aantal plaatsen inleveren), hoewelÉ toch maar gewoon aanremmen, van de ideale lijn afwijken en proberen de coureur voor hem te passeren. Omdat Stuart in de noordlus het hele weekend erg snel was koos hij voor die laatste optie, maar omdat er nog veel benzine aan boord was telde het gewicht tijdens het remmen ook mee en op dat moment verloor de voorkant van de Yamaha voor de eerste keer dit weekend alle grip en stuurde de YZF R6 samen met Stuart richting de grindbak.
Stuart kwam hard tegen het asfalt en schoof lang door, waarbij het gas vol open bleef staan, daardoor ook veel schade aan zijn motorblok oplopend.
Deze val is extra vervelend voor Stuart en het team omdat alles daarvoor volgens het boekje was verlopen! De setup van vering en banden was perfect, dankzij de kundige technici van het WP serviceteam. Het vermogen en vertanding waren ook perfect, getuige de topsnelheid van 252 km/u die Stuart liet noteren in de speedtrap.
Desondanks heeft Stuart Voskamp tijdens zijn EK600 racedebuut laten zien een groot racetalent te zijn, EN hij heeft laten zien dat hij bovenal een mens is die ook in lastige situaties keuzes moet makenÉ.
Lees alles over Stuart op zijn website www.gostuart.nl