Nog nauwelijks 3 maanden te gaan en het raceseizoen gaat weer van start. We beginnen eind februari alweer met het eerste World Superbike weekend, een week later is dan al de eerste AMA race te weten de 200 mijl van Daytona. Eind maart gaat het Britse Superbike weer van start. Daarna volgt half april pas de Grand Prix. Een mooi moment dus om nog even wat nieuwtjes te vermelden met betrekking tot de wat minder bekende klassen.
Een van de Rizla Suzuki’s in actie op Cadwell park
WSBK
We beginnen eerst met het nieuws dat de WSBK race in Canada niet doorgaat.
De race zou oorspronkelijk plaatsvinden op 4 juli maar na een inspectie bleek het circuit bij lange na niet gereed voor een evenement als de World Superbike, de werkzaamheden die verricht zouden moeten worden kunnen niet op tijd klaar zijn. FGSports bekijkt nu nog mogelijkheden om het evenment te verplaatsen/vervangen.
AMA
Enige tijd geleden werd bekend gemaakt dat Eric Bostrom niet meer doorgaat met Kawasaki nadat deze besloten hadden in de FX klasse te gaan rijden. Inmiddels heft Eric onderdak gevonden bij Ducati en hij heeft zelfs al de eerste kilomters op de 999 gereden tijdens een test in Itali. Deze week zal getest worden in Daytona, er wordt echter regen verwacht dus of er gereden gaat worden is nog maar de vraag. Eric zal overigens op top-of-the-bill Michelins uit komen in plaats van zijn oude vertrouwde Dunlops.
Het No Limit Motor Sports team breekt met Honda en zal volgend jaar met SuzukiÕs rijden. Als rijders zijn Jason Pridmore, Jimmy Moore en Jimmy Curtis aangetrokken. Pridmore zette afgelopen jaar een paar fraaie resultaten neer met een klanten GSX1000.
Ben Bostrom is de eerste AMA Supermoto kampioen geworden na het winnen van de race in Vegas. Na een tegenvallend seizoen toch nog een lichtpuntje voor de ex-WSBK Ducati rijder.
Bij Erion Honda zal volgend seizoen Kurtis Roberts niet meer te zien zijn, zijn plaats wordt ingenomen door Jake Zemke. Het officile Honda team bestaat nog steeds uit Bostrom en Duhamel en het is de bedoeling dat ze op de nieuwe CBR zullen rijden. Kurtis Roberst heeft op dit moment nog geen stoeltje weten te bemachtigen.
BSB
In tegenstelling tot geruchten van een overstap naar het WSBK blijft John Reynolds toch nog een jaartje op de Suzuki in het Brits Kampioenschap rondrijden. Of Rizla nog als hoofdsponsor aanblijft is onzeker. Of Yukio Kagayama zijn teamgenoot blijft is ook nog niet duidelijk. Kagayama, die in de laatste fase van het seizoen geblesseerd raakte aan zijn bekken, heeft wel aangegeven dat hij graag in 2004 weer in het Brits kampioenschap wilde uitkomen.
Michael Laverty, in 2003 uitkomend voor Honda in de Supersport klasse sprong binnen een paar weken van het ene team naar het andere. Eerst zou hij TAS Suzuki uitkomen in 2004 maar nu is bekend geworden dat hij voor Monstermob Ducati uit zal komen in de Supersport klasse op een 749.
Nog meer Monstermob nieuws. De vervanger van Shane Byrne is bekend gemaakt. Ondanks dat namen als Noriyuki Haga, Garry McCoy, Andrew Pitt, Chris Burns en James Hayden werden genoemd is het Sean Emmet geworden. Emmet heeft een aantal jaar op een Yamaha en heel even op een Lucky Strike Suzuki in de 500cc gereden waaran hij weer terugkeerde naar de engelse klasse. Sindsdien heeft hij veel ervaring met Ducati wat een van de doorslaggevend factoren was.
Veel mensen verwachten dat het komende Brits Superbike seizoen wel eens een heel spannende kan worden. In tegenstelling tot het World Superbike zullen hier wel een aantal fabrieksteams van o.a. Honda, Ducati (Monstermob), Yamaha en Suzuki uit komen. Ook verwachten ze dat de tijden wel eens veel lager kunnen liggen dan die van de World Superbike vanwege die n bandenmerk regel.
RvdD