HomeMotoGPMotoGP: Spies over zijn breuk met Yamaha

MotoGP: Spies over zijn breuk met Yamaha

In een interview met het Amerikaanse Cycle World heeft MotoGP coureur Ben Spies de werkelijke reden van zijn breuk met Yamaha kenbaar gemaakt.

<p>De Amerikaanse MotoGP coureur nam de beslissing om aan het eind van het seizoen zijn contract met Yamaha niet te verlengen tijdens de Grand Prix in Mugello. Terwijl hij geveld was door een ernstige voedselvergiftiging kreeg hij van Yamaha te horen dat hij niet naar Laguna Seca af hoefde te reizen als hij niet volledig hersteld was en zich niet volledig in zou zetten, iets dat bij de Amerikaan in het verkeerde keelgat schoot.</p> <br /> Spies maakte zijn beslissing, tot verrassing van velen, vervolgens zelf wereldkundig via Twitter maar wat de werkelijke reden was bleef vaag.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Ik had een vrij ernstige voedselvergiftiging in Mugello, eigenlijk had ik toen helemaal niet moeten starten. Ik werd ziek in mijn helm en na afloop was ik uitgedroogd en trilde oncontroleerbaar. Yamaha bleef na afloop van de Grand Prix in Itali&euml; voor een test, maar ik was te ziek om te rijden. Een vooraanstaand Yamaha medewerker – meer informatie geef ik niet – vertelde me daar vervolgens dat ze veel geld in mij hadden ge&iuml;nvesteerd, ik niet naar Laguna Seca hoefde te komen als ik niet volledig fit zou zijn en dat men het vertrouwen in mij had verloren. Dat was voor mij het moment, vlak voor de twee Amerikaanse wedstrijden in Laguna Seca en Indianapolis, dat ik voor mijzelf besloot in 2013 niet meer voor Yamaha te gaan rijden. Ik heb veel goede vrienden bij Yamaha, maar wanneer iemand je zo de grond in trapt dan verlies je het respect voor bepaalde personen.&rdquo;</blockquote>

<div>In het interview vertelt Spies ook dat als hij voor zichzelf weet dat hij zich voor de volle 100% heeft ingezet maar dat hij tegenslag op tegenslag te verwerken kreeg het afgelopen seizoen. Een afgebroken schokbreker, een kapotte achterband, een opgeblazen motor, oververhitte remmen allemaal zaken waar niemand binnen het team iets aan kon doen en iedereen wel eens een keer in een seizoen overkomt maar Spies kreeg alles in &eacute;&eacute;n seizoen voor de kiezen.<br /> <br /> Spies rekende het team de zaken niet aan en accepteerde het als pure pech, maar moest wel gefrustreerd toezien dat aan de andere kant van de pitbox alles perfect verliep. Lorenzo won race na race en werd uiteindelijk wereldkampioen, terwijl hij met hetzelfde motorblok, dezelfde remmen, koppeling, vering en banden reed.&nbsp;<br /> <br /> </div> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <div>"Je wilt niet dat anderen iets slechts overkomt, het is niet alleen frusterend voor mezelf maar ook voor mijn crew om te zien dat alles aan de andere kant van de box perfect verloopt en bij ons alles fout gaat," aldus de Amerikaan in het gesprek met Cycle World.</div> </blockquote> <p> <br /> Na zijn beslissing om te breken met Yamaha overwoog Spies in eerste instantie terug te gaan naar het World Superbike kampioenschap waar hij tijdens zijn debuutseizoen oppermachtig was en de titel wist te behalen.<br /> <br /> Ducati had inmiddels al te kennen gegeven interesse te hebben in Spies maar de overname door Audi maakte de toekomst onduidelijk. Vervolgens werd Spies door BMW benaderd die hem een goed aanbod deden voor hun World Superbike project. De Amerikaan koos in eerste instantie voor een terugkeer naar het World Superbike kampioenschap met de nieuwe Ducati 1199 Panigale maar de Italianen wilden eerst het MotoGP project afronden, iets waar Spies begrip voor op kon brengen. Terwijl Ducati bezig was met het afronden van haar plannen voor de MotoGP ging Spies twijfelen en besloot hij uiteindelijke dat hij het MotoGP hoofdstuk ondanks een eerdere beslissing nog niet wilde afsluiten.<br /> <br /> Vervolgens bleken Honda (Gresini)en Ducati ook ge&iuml;nteresseerd in de diensten van Spies voor hun MotoGP project. Fausto Gresini, Shuhei Nakamoto en Livio Suppo van Honda spraken in Brno met Spies maar konden de Amerikaan op dat moment niet voldoende garanties geven. Ducati kwam vervolgens wel met een goed plan waarna Spies tot de conclusie kwam dat zijn toekomst bij Ducati in de MotoGP of bij BMW in het World Superbike kampioenschap zou liggen.<br /> <br /> Spies koos uiteindelijk voor Ducati waar hij volgens eigen zeggen een ideaal pakket tot zijn beschikking krijgt. Bij Pramac Ducati krijgt hij Andrea Iannone als teamgenoot maar zal zijn machine, ondanks dat men in dezelfde kleurstelling aan de start verschijnt, voorzien zijn van andere sponsoruitingen.<br /> <br /> Ook kan hij beschikken over dezelfde machines en materialen als het offici&euml;le Ducati fabrieksteam en kan hij beschikken over een aantal vertrouwde mensen om zich heen binnen het team. Zo zal Tom Houseworth zijn crew chief zijn en Max Bartolini zijn engineer.&nbsp;<br /> <br /> Spies is na alle tegenslagen blij met zijn beslissing te hebben gekozen voor Ducati en een langer verblijf in de MotoGP.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fspies-over-zijn-breuk-met-yamaha%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F31503%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;font&amp;colorscheme=light&amp;action=like&amp;height=80&amp;appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig