De Belgische Moto3 coureur Livio Loi is voor de 84ste editie van de Dutch TT overgestapt van een Kalex KTM naar een KTM RC250R, eenzelfde machine waar mannen als Jack Miller en Romano Fenati op rijden. De coureur hoopt daarmee aanzienlijk betere resultaten te halen en zo zijn plaats binnen het WK te behouden.
Ondanks dat Loi grote kansen werd toegedicht aan het begin van dit seizoen wil het helemaal niet lukken voor de coureur uit het MarcVDS team. Op zijn sterke klassering in Argentinië na blijven de resultaten achter. Volgens Loi heeft dit mede te maken met het inferieure materiaal waarmee het team aan de start verscheen. <p> </p> <p>“We hebben al heel lang problemen met de motor. Dit jaar, maar ook vorig jaar al. De voorkant reageert niet zoals ik dat wil. Daarnaast reageert de machine heel wisselvallig. Als we de setup een keer goed krijgen kunnen we resultaten neerzetten zoals in Argentinië, maar dat is de enige race geweest dat ik de motor goed had,” vertelt Loi. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>En dus heeft het team dit weekend een KTM RC250R klaar gemaakt om de kansen voor het jonge talent te vergroten. “In Assen gaan we de machine voor het eerst testen en ook in Sachsenring hebben we de beschikking over deze machine. Als de resultaten goed zijn, gaan we kijken hoe de rest van het seizoen eruit gaat zien,” zegt Loi. “Het is een bewezen goede machine en ik hoop dat ik daar profijt van kan hebben.” </p>
<p>Voor Loi is het overigens de laatste strohalm om vast te houden aan zijn plaats in het wereldkampioenschap. Het team had voor de eerste zeven wedstrijden als doel gesteld om in de top vijftien te rijden, maar nadat dit ook in Barcelona niet lukte wilde het team de stekker uit het project trekken. </p> <p><br /> </p> <p>“Volgens Livio waren de tegenvallende resultaten te wijten aan de motor en op zijn verzoek hebben we een nieuwe machine geregeld,” stelt teammanager Michael Bartholemy. “Nu moet hij zich bewijzen op de machine waarop de toppers vooraan rijden. We hebben in Assen top 15 als doel, maar op de Sachsenring zal hij toch top tien moeten rijden. Anders is de kans groot dat we stoppen met het Moto3 project.”</p> <p><br /> </p> <p>Bartholemy toonde overigens weinig hoop op progressie van zijn pupil. "Ik werk al 24 jaar in de motorsport en ik heb nog nooit iemand 2.5 seconden zien goedmaken door alleen van machine te wisselen. In mijn ogen maakt Livio de laatste twee jaar geen progressie doordat hij zijn rijstijl, die echt nog van de oude stempel is, niet aanpast. De motoren van tegenwoordig zijn erop gebouwd om te sturen met het hele lichaam, en dat is iets dat Livio nalaat te doen. Ondanks dat de we meerdere keren hebben geprobeerd dat te verbeteren." </p> <p><br /> </p> <p>De wissel van machine bracht Loi overigens nog niet direct succes in de eerste vrije training voor de Moto3 klasse. In zijn eerste testcase op de nieuwe motor kwam hij tot de 29ste tijd.</p> <br /> <br /> <p> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –> <div><br /> </div> <br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>