Tijdens een bijeenkomst van de Grand Prix-commissie in Motegi heeft de commissie in samenspraak met, de teams, fabrieken, FIM en Dorna besloten dat het aantal testdagen in 2018 en 2019 beperkt zal worden. Tevens worden de regels ten aanzien van het aantal wildcards aangepast.
Het testen voor het seizoen 2018 zal grotendeels hetzelfde blijven, met een tweedaagse test in Valencia na de laatste race (dinsdag-woensdag), dan drie keer een driedaagse wintertests in Sepang, Thailand en Qatar vóór het begin van het 2018 MotoGP seizoen en vervolgens gedurende het seizoen een eendaagse test op maandag na afloop van de Grand Prix weekenden in Jerez, Barcelona, Brno.
In 2019 zal het aantal test voorafgaand aan het seizoen teruggebracht worden tot slechts een tweetal wintertesten (Sepang en Qatar). Teams hebben in 2019 daarnaast nog vijf privé testdagen gedurende het seizoen, maar om te voorkomen dat de teams de testdagen gebruiken om zich voor te bereiden op een race zullen er voor de raceweekenden op de betreffende circuits minder testdagen worden toegestaan.
In 2018 mogen teams drie van hun vijf dagen gebruiken op circuits voordat de wedstrijd daar heeft plaatsgevonden, terwijl de andere twee dagen pas mogen worden gebruikt nadat de wedstrijd is verreden.
In 2019 zullen de teams in november, na de laatste wedstrijd van het seizoen, twee van hun privé testdagen moeten gebruiken. De resterende drie dagen kunnen op elk moment van het seizoen gebruikt worden. Zoals nu het geval is, is het niet toegestaan een privé test te organiseren op een circuit binnen 14 dagen na de race die daar wordt gehouden.
De reden voor het aanpassen van de testmogelijkheden is om de voordelen te beperken voor de fabrieksteams zodat zij beter voorbereid zijn op de wedstrijden. Privé-teams hebben vaak niet de middelen om de volledige vijf privé testen te benutten, maar fabrieksteams hebben veelal al voor de wedstrijden getest om zo een voorsprong te hebben in het vinden van de juiste set-up.
Voor fabrikanten met concessies – dat wil zeggen nieuwe fabrikanten en fabrikanten die in 2017 geen podium hebben bemachtigd – behouden het recht op onbeperkt testen.
Wildcards
Vanaf 2018 worden fabrieken beperkt tot maximaal drie wildcards per seizoen. Fabrieken met concessies worden beperkt tot maximaal zes jokertekens. In de praktijk betekent dit dat b.v. Michele Pirro in 2018 maar slechts drie keer door Ducati kan worden ingezet middels een wildcard terwijl Mika Kallio volgend jaar aan zes wedstrijden kan deelnemen. Slechts drie motoren zullen er voor een wildcard coureur beschikbaar zijn voor het gehele seizoen.
Airbags
De Grand Prix Commissie heeft nog een paar andere details gefinaliseerd. Het gebruik van airbags (verwerkt in de motorpakken) zal vanaf 2018 verplicht worden gesteld voor alle rijders, zoals eerder overeengekomen.
Handige links Michelin Australian Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag