Voormalig MotoGP coureur Alex Barros heeft afgelopen weekend een uitstekende comeback gemaakt als coureur. De inmiddels 46 jarige Braziliaan nam als gastrijder deel aan de finale races van de SuperBike Brasil, niet onverdienstelijk want Barros wist op zijn BMW S 1000 RR een tweede plaats en een overwinning te scoren.

Alex Barros stapte afgelopen weekend voor de gelegenheid weer eens op een racemotor. De voormalig Grand Prix en World Superbike coureur stapte tijdens het SuperBike Brasil (BRSBK) finaleweekend op het circuit van São Paulo een BMW S 1000 RR motor van zijn eigen BMW Motorrad Alex Barros Racing Team om als gastrijder aan de start te verschijnen.

Tijdens de eerste race kwam Barros als tweede over de finish terwijl hij in de tweede wedstrijd het gehele veld achter zich wist te houden na tijdens de race ook nog eens de snelste raceronde op zijn naam gezet te hebben.

Alex Barros
Na het behalen van het Braziliaans kampioenschap in de 125 cc en 250 cc vertrok Barros in 1986 naar Spanje en debuteerde op 15-jarige leeftijd in het 80 cc WK.

In 1988 keerde hij terug naar zijn geboorteland om deel te nemen aan het nationaal 250 cc-kampioenschap maar het seizoen daarna keerde hij terug in de Grand Prix.

Na zijn optreden in de 250 cc werd hij in 1991 door Cagiva aangetrokken om op een 500 cc te racen en in 1993 kwam hij met Suzuki tot zijn eerste Grand Prix zege. Na vier seizoenen op Honda – in het toenmalige MotoGP team van Sito Pons – stapte de Braziliaan over naar Yamaha. Na één seizoen keerde Barros echter weer naar Honda om nog twee seizoenen actief te zijn in de koningsklasse alvorens in het seizoen 2006 de overstap te maken naar het World Superbike World Championship. Na één volledig seizoen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap uitgekomen te zijn voor het team van de Oostenrijker Klaus Klaffenböck (Klaffi Honda) keerde de inmiddels 46 jarige en toendertijd 36 jarige Barros nog één jaar terug naar de MotoGP klasse waar hij uitkwam op een Ducati van het Pramac Racing Team alvorens het definitief voor gezien als actief motorcoureur.

In totaal wist Barros in acht wedstrijden te winnen in de koningsklasse (1 x Suzuki en 7 x Honda) en mocht hij na afloop van 38 MotoGP wedstrijden mee naar het podium. Een wereldtitel wist de Braziliaan niet te behalen.