Alex Márquez rijdt in 2026 op een fabrieks-spec Ducati (GP26). De Spanjaard krijgt bij Gresini Racing MotoGP de beschikking over de nieuwste Desmosedici, waarmee Ducati vier actuele machines inzet naast de twee oudere versies (GP25). Daarmee schaart Alex Márquez zich bij zijn broer Marc, Francesco Bagnaia en VR46 Racing protegé Fabio Di Giannantonio.
Het 2026 MotoGP seizoen wordt het laatste onder de huidige technische regels voordat MotoGP in 2027 grote veranderingen doorvoert en o.a. de 1000cc machines plaats moeten maken voor een 850cc uitvoering. Ducati had aanvankelijk overwogen om alle zes rijders van identiek materiaal te voorzien, maar dat plan bleek om productie- en contractuele redenen onhaalbaar. In plaats daarvan kiest men opnieuw voor vier officiele fabrieks machines, het concept dat men tot aan dit seizoen ook hanteerde (Pramac Racing).
Het Pertamina Enduro VR46 Racing Team wees een tweede fabrieksmachine (GP26) af – met als belangrijkste reden de extra – en veel hogere kosten – waarna Ducati Corse besloot Alex Márquez te belonen voor zijn sterke prestaties in 2025. De jongste Márquez staat momenteel tweede in de tussenstand en behaalde dit jaar zijn eerste MotoGP-overwinningen.
De keuze voor Alex Márquez betekent dat Fermín Aldeguer langer geduld moet hebben. De dit seizoen in de MotoGP debuterende Spanjaard tekende bij Ducati met de belofte dat hij in zijn tweede seizoen de beschikking zou krijgen over fabrieksmateriaal, maar in 2026 zal hij het net als dit seizoen moeten doen met een één jaar oude machine. Ducati Corse compenseert dit door hem een langer contract aan te bieden. Aldeguer zal vrijwel zeker Rookie of the Year worden, en technisch directeur Gigi Dall’Igna benadrukte maandag in Misano dat de jonge Spanjaard in de toekomst een sleutelrol krijgt binnen de Ducati familie..
De toewijzing van de vierde fabrieksmachine aan Alex Márquez is onderdeel van onderhandelingen tussen Ducati Corse en Gresini Racing. Beide partijen hebben al een contract tot eind 2026 en werken aan een uitbreiding die het team van Nadia Padovani vanaf 2027 officieel tot “tweede Ducati fabrieksteam” maakt, iets dat tot voor kort nog weggelegd leek te zijn en een grote wens was van het team van Valentino Rossi.
P.s. Heel veel zal de GP26 niet verschillen van de huidige machine (GP25), dit aangezien de ontwikkeling binnen de MotoGP klasse bevroren is tot aan het einde van het komende seizoen. Met andere woorden, de huidige GP25 zal slechts beperkt aangepast mogen worden.
Handige links Red Bull Grand Prix of San Marino and the Rimini Riviera:
Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’