Andrea Dovizioso aan de vooravond van zijn MotoGP comeback

3258
andrea-dovizioso
Andrea Dovizioso | foto© motogp.com

Dit weekend zien we Andrea Dovizioso tijdens de Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini zijn comeback als MotoGP coureur. De 34-jarige Italiaan komt de rest van het 2021 seizoen in actie als vervanger van Franco Morbidelli binnen Petronas Yamaha SRT, het team waarvoor hij ook komend seizoen actief zal zijn.

Donderdag aan het einde van de middag verscheen Andrea Dovizioso op het Misano World Circuit Marco Simoncelli in het mediacentre om tijdens een speciale persconferentie de media te woord te staan en terug te blikken op de afgelopen tijd en zijn verwachtingen tijdens zijn comeback als coureur in de MotoGP paddock. Onderstaand een aantal uitspraken van de nieuwe teamgenoot van Valentino Rossi.

Andrea Dovizioso: “Ik zei dat ik niet met pensioen zou gaan omdat ik in de motorcross wilde racen haha. Ik maakte me geen zorgen aan het eind van vorig jaar, ik wist wat ik wilde, en als er iets geks zou gebeuren of belangrijke deuren zouden opengaan, stond ik ervoor open en om het te overwegen, en motorsport is zo. Het gebeurde. Als dit niet was gebeurd, zou het misschien moeilijk zijn geworden, maar ik ben niet bezorgd of boos gestopt, gewoon ontspannen en thuis doen wat ik leuk vind.
Maar je weet wat er dit jaar is gebeurd, en ik ben echt blij dat ik hier nu in deze situatie zit. Het is zeker niet de beste manier om aan het raceweekend te beginnen, want na een aantal jaren met dezelfde motor zal het tijd kosten. Maar aan de andere kant heb ik geluk, want ik kan vijf races en twee tests doen voor het volgende seizoen, dat is waar ik naar op zoek ben, dus daar ben ik blij mee.”

Over het testen voor Aprilia:

“Ik was erg blij om een aantal tests te doen met Aprilia, ik denk dat het voor ons beiden leuk was om dat te doen. En het ging goed, ik kreeg de kans om op een MotoGP-motor te rijden en ik was in staat om wat feedback te geven omdat de relatie en de sfeer goed was. Maar ik wist wat ik wilde, iets wat onmogelijk was aan het begin van het seizoen, maar het is gebeurd. Ik ben gelukkig en blij.”

Over Maverick Viñales’s exit:

“Iedereen was verrast, niemand kent de details. Het was een lange relatie en er zijn veel dingen gebeurd, maar we weten er niet het fijne van. Het is dus een grote verrassing, om het contract te beëindigen maar vooral om dit te doen tijdens het seizoen.”

Wat verwacht hij nu van de huidige 2019-motor, en daarna de fabrieksmotor van 2022?

“Ik kan de komende vijf Grand Prix weekenden niet weten hoe sterk de motor is en daar maak ik me geen zorgen over. Ten eerste omdat ik nergens voor hoef te vechten in het kampioenschap en er geen druk staat op het behalen van de resultaten. Het belangrijkste voor onze nieuwe deal was om voor volgend seizoen een fabrieksmotor te hebben, fabrieksondersteuning, en dat hebben we bereikt. Het belangrijkste dit jaar is dat ik me goed voel op de motor, dat ik de positie goed begrijp en dat ik de motor begrijp. Ik zal zeker op een heel andere manier moeten rijden dan de vorige keer, dus dat zal tijd kosten, het zal eerst tijd kosten voor de positie. Ik maak me daar in het begin wat meer zorgen over dan over de motor, nadien, als ik me goed voel met de positie, kan ik beginnen te pushen en mijn feedback geven. MotoGP is nu, denk ik, om een paar redenen, zeer competitief. De laatste rijder is zeer snel en zit dicht bij de eerste, snelheid technisch gezien is het dus zeer moeilijk. Maar dat weet ik en daar maak ik me op dit moment geen zorgen over, sterker nog ik hoef me er geen zorgen over te maken tijdens de eerste weekenden.”



Handige links Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter