Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci: wel of geen teamorders bij Ducati?

118
Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci - Motorland Aragón | foto© Ducati Corse

Afgelopen weekend was er veel discussie rondom het fabrieksteam van Ducati in de MotoGP klasse. Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci, doorgaans zeer goede vrienden, waren het niet eens met elkaar wat betreft hulp verlenen gedurende een raceweekend. Zijn teamorders bij Ducati weer aanstaande?

Dat de sfeer niet helemaal geweldig is in de pitbox van het Mission Winnow Ducati Team is wel duidelijk. Al voordat het seizoen voor de MotoGP klasse begon halverwege juli op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto was al bekend dat Danilo Petrucci bedankt werd voor zijn diensten en in 2021 niet meer op een Ducati zou zitten. Vervolgens werd er lang onderhandeld door Andrea Dovizioso met de Italiaanse motorenfabrikant maar zij kwamen er onderling niet uit waardoor de drievoudig MotoGP vicewereldkampioen uiteindelijk besloot om de stekker uit het partnerschap te trekken dat eind 2012 begon.

Terwijl Dovizioso nog aan het onderhandelen was, werd al duidelijk dat de sfeer om te snijden was binnen te pitbox en dat ook Petrucci hier last van had. Toen het besluit uiteindelijk gemaakt was werd deze sfeer er niet veel beter op en dat was te zien aan de resultaten.

Twee weken geleden leek Petrucci deze negatieve spiraal te hebben omgekeerd en hij behaalde een indrukwekkende zege op het regenachtige Le Mans. Dovizioso wist in de afgelopen races niet veel indruk te wekken maar door toch constant in de top tien te finishen is de Italiaan, bijzonder genoeg, nog steeds in de race voor het kampioenschap. Zijn directe concurrenten hebben veel fouten gemaakt en terwijl Dovizioso niet over de absolute snelheid lijkt te beschikken weet de Italiaan de punten bij elkaar te sprokkelen.

Dat ook de onderlinge relatie tussen Dovizioso en Petrucci op scherp is gaan staan bleek afgelopen zaterdag wel na afloop van de Q1 sessie. Het was een dramatisch weekend voor de Ducati’s waarbij alleen Johann Zarco zich rechtstreeks had gekwalificeerd voor Q2, de vijf overige Ducati coureurs moesten het uitvechten voor de twee overige plaatsen in Q2.

Jack Miller deed het op eigen kracht en wist zonder al te veel problemen naar Q2 te komen. Daarachter vond echter het meeste spektakel plaats. Danilo Petrucci wist al het hele weekend dat hij veel snelheid tekortkwam op het lange rechte stuk en dat de enige mogelijkheid op doorgang naar Q2 was om een slipstream te bemachtigen.

Dit deed hij tot twee keer toe bij niemand minder dan teamgenoot en (tot op dat moment) goede vriend Andrea Dovizioso. Na de eerste run liet Dovizioso al weten niet erg gecharmeerd te zijn van Petrucci’s actie maar in de tweede run ging het precies zo. Dankzij de slipstream die Petrucci van Dovizioso kreeg op het lange rechte stuk wist de Italiaan, die volgend jaar wel zeker is van een plaats in de MotoGP klasse bij het Red Bull KTM Tech 3 team, uiteindelijk achter Jack Miller de tweede tijd te rijden en daarmee een plaats in Q2 te bemachtigen. Een furieuze Dovizioso stormde meteen de Ducati pitbox uit en gooide zijn handschoenen weg.

Na afloop hadden beide coureurs dan ook hun eigen verklaring wat betreft dit vraagstuk.

Andrea Dovizioso: “Ik ben boos want het is een lastig weekend voor ons. Toch zijn we rustig gebleven en hebben we goed aan onze snelheid gewerkt. Ik ging de kwalificatie in met een goed gevoel en ik wist dan ook meteen een goede rondetijd te rijden. Ik denk dat ik in Q2 nog een extra stap had kunnen maken. We wilden op de eerste twee rijen staan maar dat is niet gelukt. Ik was teleurgesteld want ik denk niet dat Danilo het juiste gedaan heeft. Hij had de snelheid niet maar hij heeft mij gewoon drie keer gevolgd, daardoor kon hij die rondetijd rijden. Met de relatie die wij onderling hebben had ik dat niet verwacht. Ik was de enige Ducati coureur die de snelheid had, daardoor ben ik van mening dat dit geen slimme zet van hem was. Daar was ik erg boos over.

Hij deed drie keer een rondetijd achter mij omdat hij de snelheid niet had, zonder mij kon hij niet zo snel zijn. Als je een tiende pakt omdat je mij drie keer volgt betekent dat dat je probeert om Q2 te behalen met mijn snelheid. Als ik de enige Ducati coureur ben die snel is, en wetende dat ik in de afgelopen tijd heel veel dingen voor hem gedaan heb, was het zeker geen slimme zet. Ik heb niet gevraagd om hulp.

We hoeven verder niets af te spreken, het gaat gewoon om verstand gebruiken. Ik reed mijn rondetijd en als hij dat ook wil doen is prima, maar ga dan niet gebruik maken van mij. Ik denk dat het dom is, zeker als je kijkt naar het kampioenschap. Met alles wat ik voor hem heb gedaan in de afgelopen twee jaar, en de relatie die we onderling hebben, was het niet slim.”

Petrucci was bewust van wat er gebeurd was maar zal inmiddels ook lak hebben aan wat Ducati van hem wil. De Italiaanse fabrikant heeft hem er nota bene voor de start van het seizoen al uitgegooid.

Danilo Petrucci: “Het spijt me heel erg voor Andrea dat hij Q2 niet gehaald heeft maar ik race voor mezelf en ik gebruik daarbij alle ‘wapens’ die ik kan gebruiken. Ik denk dat we vrij zijn om te racen en het is de kwalificatie, dan zet je gewoon alles op alles. Het is al een lastig weekend hier dus alles wat ik kan doen, dat doe ik. In Le Mans was dat niet zo en ook in het verleden heb ik nooit iemand gevolgd. Er zijn geen teamorders en het spijt me voor Andrea maar anders had ik moeten verklaren waarom ik zo langzaam ben. Ik race voor mezelf en ik ben aan het herstellen van een slechte start van het seizoen, ik gebruik alle kansen die ik heb.”

Daarnaast zal Dovizioso ongetwijfeld gefrustreerd zijn dat hij nog steeds geen contract heeft voor 2021 en dat, mocht hij toch ergens een contract kunnen tekenen, dit waarschijnlijk niet zal zijn om te racen in de MotoGP klasse. Momenteel gaan de geruchten dat hij de tweede testrijder bij KTM wordt naast Dani Pedrosa, dat zou een zeer indrukwekkende zet zijn van de Oostenrijkse fabrikant.

Hoe het verder afloopt gaan we dit weekend zien op Motorland Aragón. Het is van cruciaal belang dat Dovizioso dit weekend een goed resultaat gaat behalen ook al lijkt dat na deze eerste dag van de Teruel Grand Prix behoorlijk onwaarschijnlijk met een negentiende plaats op de gecombineerde tijdlijsten en alle andere Ducati’s die er ook niet goed voor staan. Daarbij is het Ricardo Tormo Circuit in Valencia, waar ook twee Grands Prix zullen worden verreden, nooit echt een goed circuit voor Ducati geweest en weten we van Portimão sowieso niets wat betreft de MotoGP klasse.

In het verleden hebben we al eerder teamorders gezien bij het fabrieksteam van Ducati. In 2017 werd Jorge Lorenzo in Maleisië en Valencia vriendelijk dan wel dringend verzocht om aan de kant te gaan voor teamgenoot Andrea Dovizioso die op dat moment als enige nog de kans had om Marc Márquez van de wereldtitel af te houden.

Hoe andere teams (voornamelijk Suzuki en Yamaha) dit gaan aanpakken zal zeer interessant zijn. Alex Rins heeft al aangegeven dat hij teamgenoot Joan Mir sowieso wil helpen maar alleen als hij zelf geen kampioen meer kan worden.

Dit weekend wordt alweer de elfde MotoGP race van 2020 verreden op Motorland Aragón, daarna volgen er nog slechts drie race weekenden. (2x Valencia en 1x Portimão).

 

Handige links Gran Premio Liqui Moly de Teruel 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App