Bandenspanningsregel binnen de MotoGP: diskwalificatie lijkt van de baan

3406
michelin
Michelin technisch Team | foto© Michelin Test Sepang 2024 (Circuit Sepang) 01-08.02.2024 
 photo: MICHELIN

In 2023 zorgde de nieuwe bandenspanningsregel voor veel verwarring en onbegrip binnen de MotoGP klasse. Ondanks dat men de regels omtrent deze materie aangescherpt had en er zelfs gesproken werd dat er in 2024 bij een dergelijke overtreding meteen diskwalificatie zou volgen blijkt dit nu toch geen done deal te zijn. De MotoGP organisatie bespreekt momenteel nog hoe het eruit gaat zien.

Het was een van de meest besproken en onbegrepen onderwerpen in de MotoGP-paddock tijdens het seizoen 2023 MotoGP seizoen: de bandenspanningsregel. Bleef het in het begin van het 2023 MotoGP seizoen nog bij een waarschuwing indien er na afloop van de race sprake was van een te lage bandenspanning, sinds de British Grand Prix op Silverstone werden deze overtredingen ook daadwerkelijk bestraft. Als de minimumdruk van 1,88 bar op de voorband en 1,7 bar op de achterband gedurende 50 (of 30 in de sprint) procent van de race niet werd gehandhaafd, kregen de coureurs bij de eerste overtreding nog een waarschuwing maar de tweede en volgende overtredingen resulteerden in een tijdstraf.







Weinigen konden begrip opbrengen voor deze nieuwe regel die uit de koker kwam van bandenleverancier Michelin. De bandenspanning fluctueert sterk tijdens een race en is daardoor heel erg lastig onder controle te houden. De tijdstraffen die vaak pas enige tijd na een race werden opgelegd zorgden daarnaast ook nog eens voor veel onbegrip bij de teams, coureurs maar zeker ook bij de fans. Kortom een puinhoop, een puinhoop die de organisatie, bandenfabrikant en teams in 2024 absoluut willen voorkomen.

Ten tijde van het ingaan van deze nieuwe regel werden meteen ook al de nieuwe regels voor komend seizoen voorgesteld en gecommuniceerd: vanaf de eerste Grand Prix in 2024 zou elke overtreding van de regels moeten resulteren in onmiddellijke diskwalificatie. Dat de MotoGP coureurs op voorhand al niet blij waren met deze nieuwe regel is een understatement, laat staan met de straffen die hun boven het hoofd hangt bij een overtreding tijdens het komende seizoen, zij pleiten sindsdien dan ook een verlaging van de minimum bandenspanning.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de soep waarschijnlijk niet zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend. De nieuwe regels en het besluit lijkt nog niet definitief te zijn en er wordt achter de schermen dan ook nog steeds gesproken over de implementatie van de nieuwe regel zo is op te merken uit een gesprek welke onze collega’s van het Britse crash.net onlangs hadden met Corrado Cecchinelli, technisch directeur van de MotoGP.

Volgens Cecchinelli zal de waarschuwing voor een eerste overtreding niet opnieuw worden ingevoerd en ook de reeds aangekondigde straffen zijn nog geen feit. Er wordt echter wel gesproken over het aantal ronden waarin de druk in de MotoGP-banden kan afwijken.

Corrado Cecchinelli: “Ja, de waarschuwing zoals die in 2023 van toepassing was zal niet langer bestaan. Waar momenteel nog over wordt gesproken is het deel van de race waarin de minimale druk moet worden aangehouden, evenals de straf bij een overtreding. Het kan zijn dat er geen diskwalificatie wordt toegepast en het percentage ronden wordt verhoogd Het is ook mogelijk dat de minimumspanning iets wordt verlaagd, dat zal Michelin beslissen.”

Michelin, de bandenleverancier voor de koningsklasse, rechtvaardigde het vaststellen van de minimumwaarden uit veiligheidsoverwegingen; als je daaronder zou blijven, zou dat tot bandenschade kunnen leiden met alle gevolgen van dien. Maar zoals Cecchinelli in het gesprek aangaf, ligt er nu een soort van compromis op tafel.

Corrado Cecchinelli: “Het idee is om de minimale druk iets te verlagen, maar om het aantal ronden waarin deze druk moet worden bereikt te vergroten. Ik ben niet echt betrokken bij de beslissing, maar ik denk dat er gekeken zal worden of er een andere en iets hogere tijdstraf ingevoerd kan worden in plaats van directe diskwalificatie zoals men in eerder stadium had besloten.”

Wat er besloten gaat worden, veel tijd is er niet meer om een definitieve beslissing te nemen aangaande deze materie. In het weekend van 08 t/m 10 maart beginnen de MotoGP coureurs op het Lusail International Circuit in Qatar namelijk aan het nieuwe seizoen, men heeft dan ook nog precies drie weken om het eens te worden over een passende oplossing.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.