Zaterdagmiddag om drie uur startte het wereldkampioenschap Endurance op het Bugatti circuit van Le Mans, de wedstrijd begon op een droge baan maar al na twee ronden begon het pijpestelen te regenen.
Julian Mazuecos, op de leidende Kawasaki, was het eerste slachtoffer van de regen en de schade aan de Kawasaki was dusdanig groot dat het einde race betekende voor het team wat als derde uit de training te voorschijn kwam. De twee teams van Suzuki Endurance Racing hielden het hoofd koel en gaan om 20.00 uur aan de leiding.
Ook voor Yamaha GMT 94 verloopt de wedstrijd verre van vlekkeloos, vlak na de pitstraat begint de Yamaha te roken en even later komt het bericht dat ook zij uit de race zijn.
Barry Veneman, rijdt als derde rijder zijn ronden voor Suzuki Endurance Racing Team met startnummer 2, en gaf rond de klok van 19.00 uur op een tweede plaats liggend het stuur weer over.
Na de tweede run van de Nederlander spraken wij kort met Barry en liet hij weten dat het allemaal perfect verliep tot nu maar dat de zwaarste momenten vanaf nu in het donker zullen gaan komen,
‘Het gaat tot nu toe perfect, ik heb nu twee keer gereden en ben daarover zelf tevreden. Het moeilijkste is het passeren van de lanzamere rijders. Het team geeft dan ook constant aan geen rijders in te halen in de bochten maar te wachten tot op het rechte stuk om zo onnodige risico’s te voorkomen. Het eerste Suzuki team gaat aan de leiding en wij zitten daar kort achter zodat we moeten gaan consolideren. Het is nog lang maar tot nu toe vind ik het een geweldige ervaring om hier te mogen deelnemen.’
Ook Yamaha Austria is na een val van Igor Jerman uitgevallen, deze uitschakeling zorgt ervoor dat van de toppers Suzuki SERT 1 & 2 steeds dominanter lijken.
Door het uitvallen van de toppers en door zelf regelmatig door te rijden is het van de vijftigste plaats gestarte team van Nederstaete, na zes van de vierentwintig uur wedstrijd, ondertussen opgeklommen naar plaats 34.