Het was zondag misschien wel de spannendste wedstrijd van de dag tijdens de Nederlandse ronde van het WorldSBK op het TT Circuit Assen, de WorldSSP 300 race. De definitieve uitslag laat echter vooralsnog op zich wachten, pas tijdens de volgende ronde in Imola zullen de jonge talenten echt mogen en kunnen juichen.

De WorldSSP 300 klasse is niet heel goed begonnen aan het seizoen 2018. In een klasse waarin zowel 300, 390, 400 en 500 cc motoren mee mogen doen dienen er een groot aantal restricties toegepast te worden (toerental en gewicht) om de prestaties van alle merken gelijk te trekken en om zo een competitieve klasse te creëren, dit bleek tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen in Aragon niet helemaal goed gegaan te zijn.

Zo stonden o.a. de Yamaha’s tijdens het eerste weekend in Aragon volledig voor schut en werden ze compleet om de oren gereden door de KTM’s en de Kawasaki’s. Werd in 2017 de titel nog in de wacht gesleept door een Yamaha coureur, tijdens de eerste wedstrijd in Aragon stond de eerste Yamaha op de lijst met topsnelheden pas op de drieentwintigste plaats en kwam men in het spel niet voor.

Dorna en de FIM onderkenden meteen het probleem, zagen dat er fouten waren gemaakt en pasten voor aanvang van de tweede ronde van het kampioenschap in Assen het technisch reglement aan om de Yamaha’s en ook de Honda’s een eerlijke kans te geven.

Zo kregen de teams voorafgaand aan de eerste training in Assen te horen dat de volgende technische reglementswijzigingen doorgevoerd dienden te worden en van toepassing waren:

  • Honda CBR500R:  Van 156 kg  naar 143 kg  | Van 9.500 rpm naar 11.200 rpm
  • Yamaha YZF-R3:   Van 140 kg naar 140 kg | Van12.850 rpm naar 13.100 rpm
  • Kawasaki Ninja 400: Van 150 kg naar 150 kg | Van 12.000 rpm  naar 10.850 rpm
  • KTM RC390R: Van 136 kg naar 136 kg | Van 11.000 rpm naar 10.450 rpm

Helaas bleek dit tijdens de eerste trainingen de nodige problemen op te leveren. Om niet in teveel technische details te treden bleken de middelen die door Dorna en de FIM werden aangeboden om met name het toerental van de KTM en de Kawasaki’s te verlagen niet te werken.

Voor de opvallende kijker zal het dan ook wel opgevallen zijn dat er in eerste instantie maar één Yamaha coureur in de grote eerste groep te vinden was totdat deze in de fout ging (Dani Valle) en er vervolgens uitsluitend nog Kawasaki en KTM machines voor de winst en de podium plaatsen streden.

Door een aantal valpartijen in de voorste groep eindigde de eerste Yamaha pas op ruim 10 seconden als negende (de Spanjaard Manuel Gonzalez). Ondanks dat de Kawasaki en KTM coureurs het Nederlandse publiek op de banken kreeg door er een fantastisch spektakel van de maken waren de druiven na afloop zuur.

parc-ferme

Parc-fermé TT Circuit Assen zondagmiddag 17:00 uur

Zo bleven de machines akelig lang in het parc-fermé staan nadat er door maar liefst vier teams zes protesten waren ingediend. Protesten van met name Yamaha teams die hun twijfels hadden bij de toerentallen van een aantal KTM en Kawasaki motoren en er enkelen gewoon met hetzelfde maximale toerental gereden hadden dan een week geleden op het Motorland Aragon circuit.

 

 

Twee uur later kwam Dorna met de mededeling dat de uitslag onder voorbehoud blijft en dat men de komende twee weken de data van alle machines zal gaan bestuderen om aan de hand van die bevindingen tijdens de volgende ronde in Imola de definitieve uitslag op te maken.

 “Race direction have decided to keep the results of the WorldSSP300 Dutch race pending up to the final decision. Considering that further technical investigation and data analysis are required to make a fair decision, the decision will be made officially by the race direction during the Italian Round. In order to collate the most accurate analysis, race direction will share all relevant data with the manufacturer of the rev limiter/quickshift unit that was provided to all teams.”

Luca Grünwald, Glenn van Straalen en Scott Deroue werden na afloop op het podium gehuldigd als de nummer één, twee en drie, maar of deze drie heren over twee weken nog als de nummers één, twee en drie en net als de andere coureurs nog op dezelfde plaats in de uitslagenlijst zullen staan valt nog maar te bezien.

Hoe dan ook, hoe spannend de eerste twee WorldSSP300 races van het seizoen ook waren het is een grote smet op deze lichtste en jongste categorie binnen het World Superbike kampioenschap. Mochten er coureurs teruggezet of gediskwalificeerd worden dan mag hier absoluut niet alleen naar de teams en de coureurs gewezen worden maar dienen ook Dorna en de FIM zichzelf ook eens flink achter de oren te krabben en zou een heel groot excuus naar rijders, teams en motormerken maar ook naar het publiek zeker op zijn plaats zijn.

 

Handige links Motul Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Toegangsprijzen & informatie TT Circuit Assen
Openbaar vervoer WK Superbikes
Weersverwachting Assen
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag