BMW coureurs Laverty en Sykes beschuldigen Gerloff van veroorzaken crash

180
Eugene Laverty en de BMW van Tom Sykes vliegen door de grindbak - Circuit de Nevers Magny-Cours | foto© WorldSBK.com

BMW coureurs Eugene Laverty en Tom Sykes, maar ook het management van BMW, lieten zaterdagmiddag geen toeval bestaan over wie volgens hen de valpartij veroorzaakt had in race 1 voor de World Superbike klasse. Garrett Gerloff zorgde dankzij een agressieve inhaalactie in de eerste bocht ervoor dat de twee BMW coureurs ten val kwamen.

De tweede dag van de Pirelli French Round op het Circuit de Nevers Magny-Cours begon zo goed voor het SMR BMW Motorrad WorldSBK Team. In de Superpole sessie wist Eugene Laverty zijn eerste pole position te behalen op de S1000RR en teamgenoot Tom Sykes maakte er ook nog eens een 1-2 van voor de Duitse motorenfabrikant.

Zowel de machine als de coureurs waren dus sterk op het natte circuit in Frankrijk en hoopten dan ook hun beste resultaat van het seizoen te behalen, misschien zelfs wel meedoen voor de overwinning. Echter ging het al na zo’n tweehonderd meter mis bij het ingaan van bocht 1.

Garrett Gerloff, startend vanaf de tweede rij, wilde zo gauw mogelijk aansluiten bij Jonathan Rea en probeerde aan de binnenkant voorbij te gaan aan de BMW coureurs. Hierbij tikte hij het stuur van Tom Sykes aan die daardoor ten val kwam. De Brit nam tot overmaat van ramp zijn teamgenoot Eugene Laverty mee in de crash waardoor het doek al heel gauw gevallen was voor de twee BMW coureurs.

Het tweetal liet dan ook duidelijk weten dat zij dit ongeval volledig aangeschreven aan het adres van Garrett Gerloff en dat de Amerikaan de volledige verantwoordelijkheid droeg van deze crash.

Eugene Laverty: “Na de geweldige kwalificatie hadden we pole position behaald en ik was optimistisch voorafgaand aan de race. Mijn doel was om eerst maar eens af te wachten wat er zou gebeuren en daarna zien waar we terecht zouden komen. Onze machine werkt geweldig in deze natte omstandigheden dus ik wist dat we vandaag een goede kans hadden. Het doel was in ieder geval een podium, dus vanaf P1 starten was in ieder geval al een stap in de jusite richting. Helaas lukte dat uiteindelijk niet want ik werd eraf gereden door Garrett Gerloff.

Ik ben er heel boos om want in een natte race zoals deze ga je niet op die manier bocht 1 in, het is echt niet slim. Hij heeft nog niet eens zijn excuses aangeboden, ik begrijp niet dat coureurs tegenwoordig niet meer lijken te weten hoe ze dat moeten doen. Het is niet de eerste keer dat hij betrokken is bij een incident zoals deze. Ik ben van mening dat hij een straf verdient, als hij die niet krijgt dan weet ik zeker dat het in de toekomst weer gebeurt. We hebben nog geluk gehad dat niemand gewond is geraakt.

Hoe dan ook, morgen is er weer een dag en hebben we weer een kans om onze potentie te laten zien. Ik ga meteen flink pushen en proberen er goed bij te zitten.

Tom Sykes: “Het zag er vandaag vanuit het BMW Motorrad WorldSBK Team goed uit. De BMW S1000RR doet het al het hele weekend goed en ik had een geweldig gevoel met de machine vanaf FP1. We hebben kleine aanpassingen gedaan gedurende het weekend en die pakten goed uit. Het was super voor het team om een 1-2 in de kwalificatie te bemachtigen. Ik denk dat onze snelheid er voor de race van vandaag goed uit zag maar helaas was dat allemaal voor niets. Het is jammer dat beide BMW’s eraf werden gereden, slechts enkele meters van de start. Het was een onbenullige en domme actie van Garrett en hierdoor hebben onze jongens aan beide zijden van de pitbox veel werk te doen. Helaas hebben we al veel pech gehad dit jaar en vandaag was gewoon weer zo’n dag. Morgen komen we sterker terug en gaan we er alles aan doen om de resultaten te behalen die het BMW Motorrad WorldSBK Team verdient.”

Voor Gerloff ging het later in de race alsnog mis, de Yamaha coureur kwam met een flinke high-sider ten val in bocht 7.

Laverty en Sykes hebben voor zondagochtend in ieder geval het voordeel dat ze in de tien ronden durende Superpole race wederom vanaf de eerste twee plaatsen mogen starten.

 

Handige links Pirelli French Round 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App