Bo Bendsneyder: Een bijzonder seizoen, met een heel bijzonder eind (deel 3)

503
bo-bendsneyder
Bo Bendsneyder - drieluik seizoen 2020

Het 2020 MotoGP seizoen zal vanwege de uitbraak van het coronavirus voor elke motorsportfan de boeken in gaan als een heel bijzonder en bewogen seizoen. Voor Bo Bendsneyder daarentegen was het niet alleen een bewogen seizoen, zelfs na afloop van het seizoen kwam er voor de Nederlander een bijzondere wending en wijziging wat betreft zijn plannen voor 2021.

De komende dagen blikken we in een drieluik terug op het 2020 seizoen, nemen we jullie mee door het seizoen heen wat betreft het ontstaan van de plannen voor 2021, de aanbiedingen, hoe de nieuwe contracten tot stand kwamen en de toekomstplannen van het Pertamina Mandalika SAG Team met in de gelederen Tom Lüthi en Bo Bendsneyder.







Deel 1 25-12-2020: Een terugblik op het seizoen 2020
Deel 2 26-12-2020: Hoe raar kan het lopen, gesprekken, aanbiedingen, contracten…..
Deel 3 28-12-2020: Het 2021 seizoen begint voor Bendsneyder al in januari

Deel 3: Het nieuwe seizoen begint voor Bendsneyder al in januari
De coureurs uit het MotoGP wereldkampioenschap genieten in december en januari van de verplichte winterstop. Tijdens deze twee maanden mag er door de teams en de coureurs niet getest en gereden worden met de machines waarmee men gedurende het seizoen onderweg is.

Voor Bo Bendsneyder zal de verplichte winterstop echter niet tot februari duren, de Nederlander zal zich al begin januari moeten melden bij zijn nieuwe team, het Pertamina Mandalika SAG Team. Samen met riderscoach Josep Monge zal er een strak winter- en testprogramma uitgestippeld worden om zo fit en goed mogelijk voorbereid te zijn op de eerste wintertesten en de eerste ronde van het 2021 MotoGP wereldkampioenschap welke (hopelijk) eind maart van start zal gaan op het Losail International Circuit in Qatar.

Maar waar gaat Bendsneyder rijden, hoe ziet het Pertamina Mandalika SAG Team eruit, waar zijn ze gevestigd en wat is de historie van het Stop and Go Team, de naam van het team zoals we deze kennen uit het verleden en de afgelopen twee seizoenen in de bekende groene Onexox TKKR kleuren aan de start verscheen in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap, dit vanwege een samenwerking met het Maleisische TKKR.

Historie
Het Spaanse team, gevestigd in Barcelona, is een gevestigd team dat momenteel geleid wordt door Eduardo (Edu) Perales en sinds het seizoen 2003 actief is in verschillende wegrace kampioenschappen. Na de eerste twee seizoenen uitsluitend actief geweest te zijn in zowel het Portugees- als ook het Spaans wegrace kampioenschap debuteerde het team in 2005 daarnaast ook in het MotoGP wereldkampioenschap (Angel Rodriquez – 125cc).

In 2006 maakte het team meteen al de overstap naar de toenmalige 250cc categorie terwijl men destijds ook o.a. huidige WorldSBK Loris Baz onder contract had (125cc CEV-competitie).

In 2007 verhuisde het team naar een nieuw onderkomen in Sant Fruitòs del Bages (Barcelona) en werkte men voor het eerst samen met een Aziatische sponsor en trok men – naast de activiteiten in de 250cc klasse van het MotoGP wereldkampioenschap – Ratthapark Wilairot (Spaanse Honda Kit competitie) als rijder aan.

Nadat in Wilairot in 2008 met het team zijn debuut maakte in de 250cc klasse van het MotoGP wereldkampioenschap kreeg men in 2009 een tweede startplaats toegewezen voor deze categorie. In dit seizoen trok men o.a. Luis Salom aan als één van de vier coureurs in het Spaans 125cc wegrace kampioenschap.

In 2010 veranderde de 250cc klasse in de huidige Moto2 klasse en ook hier was het team vanaf het eerste uur vertegenwoordigd met een tweetal coureurs, te weten Wilairot en achtereenvolgens Bernat Martinez, Ricky Cardús en Xavi Forés (mede vanwege blessures).

In de daaropvolgende jaren bleef het team actief in verschillende kampioenschappen en zagen we diverse bekende namen in de kleuren van het team actief in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap waaronder Kohta Nozane, Marcel Schrötter, Massimo Roccoli, Xavier Simeon, Damian Cudlin Louis Rossi en Jesko Raffin

Na in 2013 overgestapt te zijn van een FTR-chassis naar een Kalex chassis maakte het team in 2015 opnieuw een belangrijke stap. Er werd namelijk een nieuwe thuisbasis betrokken in Sabadell (Barcelona), een 1600m2 en drie verdiepingen tellend pand. Een basisverdieping als parkeerplaats en magazijn, een eerste verdieping voor het stallen van de vrachtwagens en reserveonderdelen en een bovenste verdieping voor de kantoren, een vergaderzaal en de ontwerpafdeling.

In 2016 leek het team op sportief gebied een flinke stap te maken in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap met Jesko Raffin en opnieuw Luis Salom binnen de gelederen. Aan deze opmars kwam echter een abrupt einde tijdens de thuis Grand Prix van het team op Circuit de Barcelona – Catalunya toen Salom hard ten val kwam tijdens de trainingen en niet veel later in een nabijgelegen ziekenhuis overleed. Een zwaar verlies voor de hele MotoGP familie maar zeker ook voor Edu Perales en zijn manschappen.

Na een moeilijke periode werden Isaac Viñales en Tetsuta Nagashima voor het seizoen 2017 aangetrokken als coureurs. Viñales bleef het team in eerste instantie in 2018 trouw maar dit seizoen liep uit op een lastig, moeilijk en zwaar seizoen. Verschillende rijders passeerden de revue naast Viñales, waaronder Alex Medina, Jesko Raffin, Thitipong Warokorn en Jules Danilo. Kortom een seizoen om snel te vergeten.

Voor het seizoen 2019 wordt Remy Gardner aangetrokken als coureur en keert Tetsuta Nagashima (na een seizoen Team Honda Asia) terug bij het team. Het team gaat tevens een samenwerking aan met het Maleisische TKKR Racing Team en gaat in de inmiddels bekende groene kleuren van de Maleisische telecom gigant Onexox op jacht naar succes in zowel de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap en het Asian Road Racing Championship. Tevens blijft men ook actief in de Moto2 klasse van het Spaanse FIM CEV Repsol.

Na één seizoen vertrekt Nagashima weer en wordt de Japanner vervangen door de Maleisier Kasma Daniel. Het optreden van Daniel wordt geen succes, maar Gardner daarentegen kent na een poleposition en een tweede plaats in zijn debuutseizoen voor het team een fantastisch 2020 seizoen. De Australiër weet dit seizoen namelijk nog twee keer een pole, twee derde plaatsen en een overwinning te scoren in de groene OneXox TKKR SAG Team kleuren.

Na twee seizoenen komt er naast een einde aan de samenwerking met OneXox en TKKR Racing ook een einde aan de samenwerking met Gardner en Daniel. Het SAG Team gaat een nieuwe samenwerking aan met het Indonesische Mandalika Racing Team. Tevens wordt er in Pertamina een nieuwe titelsponsor heeft gevonden en zal men in 2021 onder de naam Pertamina Mandalika SAG Team aan de start zal verschijnen in de Moto2 klasse van het MotoGP kampioenschap. Als coureurs zijn inmiddels de ervaren Zwitser Tom Lüthi en Nederlander Bo Bendsneyder vastgelegd.

Bo Bendsneyder
Edu Perales heeft ons laten weten dat de samenwerking met Bendsneyder verder gaat dan alleen het rijden van de races meetellend voor het 2021 Moto2 wereldkampioenschap in de kleuren van het Pertamina Mandalika SAG Team. Naast het rijden van wedstrijden en het vervullen van een soort van ambassadeursrol voor het Indonesische deel van het team en titelsponsor Pertamina zal er een intensief begeleidingstraject opgesteld gaan worden, zullen er voor het seizoen nog een aantal belangrijke trainingstages in Spanje en officiële testdagen op het programma staan. Moest het team het in 2019 vanwege verschillende sponsorperikelen nog doen met 2019 materiaal, anders is dat in 2021 want zowel Lüthi als ook Bendsneyder zullen de beschikking krijgen over het nieuwste materiaal waaronder de laatste versie van chassis fabrikant Kalex (2020 versie, dit aangezien er vanwege de ontwikkelingstop geen 2021 is en gebruikt mag worden).

Wat het komend seizoen ook brengen mag voor onze enige Nederlandse Grand Prix coureur, één ding kunnen we niet zeggen…..en dat is dat de Rotterdammer niet in een door de wol geverfd en ervaren Spaans team terecht is gekomen.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App