Bradley Ray wint in Donington eerste British Superbike race van 2018

95
bradley-ray
Bradley Ray | foto© Buildbase Suzuki

De pas 20-jarige Bradley Ray heeft op het circuit Donington Park de eerste British Superbikes race van 2018 op zijn naam geschreven. De Suzuki coureur was zondagmiddag in een spannende wedstrijd over 18 ronden het snelst voor Shane Byrne en James Ellison.

De eerste ronde van het 2018 British Superbike Championship op het circuit van Donington Park kende een bewogen start. Zo besloot de wedstrijdleiding zaterdag het tijdschema voor de zondag en maandag flink op de kop te gooien vanwege de slechte weersvoorspellingen voor tweede Paasdag.







Zo werd de eerste British Superbike wedstrijd verplaatst van de maandag naar de zondag om te voorkomen dat bij het uitkomen van de voorspellingen het strakke tijdschema voor tweede Paasdag in gevaar zou komen en in het ergste geval beide British Superbike races afgelast zouden moeten worden.

Kwalificatie
Het gebruikelijk kwalificatie programma werd tevens aangepast, zo werd er zondag één 30 minuten durende kwalificatie sessie verreden. Het was Leon Haslam die tijdens de kwalificatie de snelste rondetijd liet noteren en daarmee de eerste pole van 2018 veiligstelde. Met een snelste rondetijd van 1’29.589 was de JG Speedfit Kawasaki coureur het snelst voor teamgenoot Luke Mossey en regerend British Superbike kampioen Shane Byrne die zich als tweede en derde kwalificeerden.

James Ellison kwalificeerde zich als vierde voor Danny Buchan, Jason O”Halloran, Bradley Ray en Peter Hickman. Dan Linfoot en Glenn Irwin, die zich zaterdag opnieuw flink blesseerde maar desondanks zondagochtend toch fit werd verklaard voor de wedstrijd namen tijdens de kwalificatie de laatste twee plaatsen binnen de top tien voor hun rekening.

Wedstrijd
Op een zo goed als droge baan begonnen even later 29 coureurs aan de 18 ronden tellende wedstrijd. Nadat Kyle Ryde en Tommy Bridewell zichzelf al in de beginfase uitschakelden vanwege een crash was het Ellisson die het heft in handen nam en aan de leiding ging met in zijn kielzog de jonge Ray.

Af en toe leek het tweetal iets afstand te nemen van de rest van het veld waarbij Ray na enkele ronden de leiding in handen nam. Het lukte het tweetal echter niet om weg te rijden terwijl de vanaf de pole vertrokken Haslam achter het tweetal volgde op de derde plaats en Byrne na een minder goede start volgde rond de zevende plaats.

In het tweede deel moest Haslam afhaken terwijl Byrne ronde na ronde verder naar voren wist te komen. Met nog een paar ronden te gaan was het nog steeds Ray aan de leiding voor Ellison en de naar de derde plaats gekomen Byrne. Ray leek onbedreigd op de winst af te stevenen maar in de laatste ronde was het Ellison die weer aan het achterwiel zat met daar vlak achter Byrne. Op het moment dat Ellison een aanval inzette op Ray om de leiding over te nemen was het echter Byrne die binnendoor kwam bij de dit seizoen voor het Anvil Hire TAG Yamaha Team uitkomende Ellison. Door deze actie wist Byrne weliswaar de tweede plaats in handen te krijgen maar was het Ray die profiteerde en zijn Buildbase Suzuki als eerste over de finish stuurde.

Byrne werd tweede, Ellison derde terwijl Dan Linfoot na een spannende tweestrijd met zijn teamgenoot O’Halloran de vierde plaats voor zich opeiste. Mossey en Irwin wisten na een fout van O’Halloran als vijfde en zesde te finishen terwijl O’Halloran genoegen moest nemen met plaats zeven.

Hickman eindigde als achtste voor de met mechanische problemen kampende Haslam en Michael Laverty die in deze eerste wedstrijd van het seizoen als tiende de finish passeerde.

Nederlanders
Jorel Boerboom, Mike Brouwers en Tomas de Vries, dit seizoen alle drie uitkomend in de nieuwe GP2 klasse (een klasse die tegelijkertijd wordt verreden met de Supersport categorie), kenden een moeilijke start van het seizoen. Boerboom kwalificeerde zich – ondanks een aantal kleine technische problemen – als zesentwintigste algemeen (tweede GP2 coureur) terwijl zowel De Vries als ook Brouwer zich niet binnen de gestelde kwalificatie limiet van 110% wisten te kwalificeren. Brouwers had daarbij het geluk eerste Paasdag niet aan zijn zijde; vanwege een rode vlag situatie en vervolgens een crash was hij niet in staat om een rondetijd op de klok te zetten.

Ondanks dat Brouwers en De Vries zich officieel niet hadden weten te kwalificeren kreeg het tweetal toch toestemming om zondagmiddag van start te gaan in de eerste wedstrijd van het seizoen en het weekend.

In de gecombineerde Superpsort & GP2 wedstrijd over acht ronden was het Kawasaki coureur Benjamin Currie die het snelst was voor Jack Kennedy en Ross Twyman. Boerboom en De Vries kwamen als voorlaatste en laatste (22 en 23) over de finish. Ondanks dat de twee Nederlanders ruim 1 minuut achter de Supersport winnaar de eindstreep passeerden werden ze wel de nummers 1 en 2 en de enige twee coureurs in de GP2 klasse die de eindstreep haalden. Boerboom werd hiermee de allereerste winnaar in deze nieuwe klasse van het British Superbikes Championship.

Brouwers moest in deze eerste wedstrijd van het seizoen al na twee ronden de strijd staken vanwege een technisch probleem. Een afgebroken voetstep (waarschijnlijk een gevolg van de crash eerder op de dag tijdens de kwalificatie) zorgde voor een vroegtijdig einde van de race.

Maandag tweede Paasdag staan op het Donington Park Circuit de tweede British Superbikes wedstrijd en een groot aantal andere races op het programma. De grote vraag is echter hoe groot de invloed van het weer zal zijn, zo worden er vanaf het middaguur flinke hoosbuien verwacht waarbij de voorspellingen zijn dat er meer dan 30mm neerslag zal vallen.

 

Handige links British Superbikes Donington Park- GP:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV