BSB: Brookes pakt ook dubbelzege op Thruxton

70

#ThruxBSB Ð Met zijn tweede opeenvolgende dubbelzege is Josh Brookes na de races in Thruxton de nieuwe klassementsleider. Verder stonden ook Dan Linfoot, James Westmoreland, Shane Byrne en Luke Mossey op het podium.

In de vrije trainingen voorafgaand aan de kwalificatie was het twee keer Josh Brookes en een keer John Hopkins die de lijst aanvoerden. In de Kwalificatie was het andermaal Brookes die de snelste tijd wist te noteren waardoor hij in de eerste race vanaf pole mocht vertrekken met naast hem Hopkins en Luke Mossey.&nbsp; Shane Byrne kende een slechte dag en kwam niet verder dan de 17e startplek en ook Ryuichi Kiyonari, vorig jaar nog in de race voor een vierde titel, kwam met een 22e startplek niet goed voor de dag.<br /> <br /> <strong>Race 1</strong><br /> Bij de oorspronkelijke start was het Brookes die de leiding pakte voor Hopkins, Mossey en Dan Linfoot die in de daaropvolgende drie ronden voorbij Mossey en Hopkins wist te komen voordat de race met een rode vlag werd stilgelegd nadat James Ellison en Christian Iddon onderuit gingen nadat Richard Cooper&rsquo;s Kawasaki de geest gaf. Ellison brak daarbij zijn pols, Iddon kon echter weer van start gaan bij de herstart.<br /> <br /> Bij die herstart was het Hopkins die de leiding pakte&nbsp; voor Linfoot en Brookes die in de eerste ronde voorbij Linfoot wist te komen. Brookes opende daarna de jacht op Hopkins en wist de Amerikaan in de derde ronde te passeren om vervolgens de leiding niet meer uit handen te geven. <br /> <br /> Hopkins en Linfoot wisten aansluiting te houden bij de Milwaukee Yamaha rijder waarbij eerst Hopkins de Australi&euml;r onder druk zette voordat Linfoot die rol vanaf de zesde ronde op zich nam.&nbsp; Een paar ronden later was het over en sluiten voor Hopkins toen zijn Lloyds British Moto Rapido Ducati problemen gaf. Linfoot wist daarna nog enkele ronden de aansluiting te houden maar kon Brookes vanaf de tiende ronde niet meer bijbenen om uiteindelijk 4,4s achter Brookes als tweede over de finish te komen.<br /> <br /> Achter deze eerste twee posities was inmiddels een gevecht tussen zeven man ontstaan voor de laatste podiumplaats met daarin James Westmoreland, de naar voren gekomen Shane Byrne, Danny Buchan, Howei Mainwaring, Tommy Bridewell, Luke Mossey en Jack Kennedy.&nbsp; In de laatste ronde was het Westmoreland die op de derde plaats reed toen het in de Club chicane mis ging met Buchan die onderuit ging en in zijn val ook Bridewell mee nam. Byrne en de andere moesten in de remmen waardoor Westmoreland met ruime marge de derde plaats wist te pakken voor Byrne, Mainwaring, Mossey, Kennedy, Biilly McConnel, Michael Laverty en Martin Jessopp.







<strong>Race 2</strong><br /> Linfoot had in de eerste race de snelste rondetijd genoteerd en mocht in de tweede race vanaf pole starten met naast hem Brookes en Hopkins. Het was echter Brookes die in de eerste ronde de leiding wist te pakken voor Hopkins, Byrne, Linfoot, Buchan en Mainwaring.&nbsp; Brookes probeerde al snel een gaatje te slaan en leek daar in te slagen door al meteen acht tienden voorsprong te pakken maar pas in de achtste ronde was de voorsprong van Brookes meer dan een seconde en die voorsprong zou daarna alleen maar verder oplopen.<br /> <br /> Hopkins had op zijn beurt een klein gaatje op de naar de derde plaats gekomen Linfoot met daarachter Byrne die het op dat moment aan de stok had met Mainwaring, Kennedy, Christian Iddon, Filip Backlund, Danny Buchan, Luke Mossey en Bridewell. De onderlinge gaten werden echter weer tenietgedaan toen Jack Kennedy in de 11e ronde onderuit ging en de Safety-Car de baan op kwam.<br /> <br /> Toen de race hervat was wist Brookes de leiding te behouden voor Hopkins en Linfoot, een ronde later lag Hopkins echter in de grindbak waardoor Linfoot de tweede plaats in handen kreeg, echter wel al op 2,6s achter Brookes.&nbsp; Linfoot zag korte tijd later eerst Mossey en later ook Byrne voorbij komen. <br /> Byrne nam kort daarna de tweede plaats over van Mossey maar die sloeg meteen terug. Byrne en Mossey wisselden nog enkele keren van positie maar op de streep was het Byrne die 5,5s achter Brookes als tweede over de finish kwam voor Mossey die hiermee zijn eerste BSB podium pakte. Achter Mossey maakten Bridewell, Linfoot, Michael Laverty, Mainwaring, Martin Jessopp, Lee Jackson en Josh Waters de top tien vol.<br /> <strong><br /> Tussenstand kampioenschap</strong><br /> Brookes is met 266 punten de nieuwe klassementsleider en heeft 12 punten voorsprong op Byrne (254 punten). Daarachter maken Ellison (147 punten), Stuart Easton (139 punten), Michael Laverty (115 punten) en Tommy Bridewell (112 punten) de top zes vol en komen daarmee in aanmerking voor de Showdown.<br /> <br /> <br /> <strong>MCE Insurance British Superbike – Thruxton:</strong> <br /> <em> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1eHmLE4" target="_blank">Uitslagen</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1MUsPVn" target="_blank">Waar op TV</a></li> </ul> </em> <br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>