BSB: Brookes wint ook spectaculaire tweede British Superbike race op TT Circuit

61

#AssenBSB – De tweede British Superbike wedstrijd op het TT Circuit Assen werd zondagmiddag een ware thriller. Ondanks dat race tot twee keer toe uitgesteld werd en uiteindelijk onder moeilijke omstandigheden werd verreden was het opnieuw Josh Brookes die als winnaar werd afgevlagd. James Ellison werd tweede, Luke Mossey derde.

Ondanks een dreigende lucht leken de British Superbike coureurs op een droog TT Circuit Assen aan hun tweede race te kunnen beginnen. Echter toen de coureurs na de warm-up lap terugkwamen en klaar waren voor de start van de wedstrijd kwamen de eerste regendruppels naar beneden. De wedstrijdleiding besloot, toen iedereen al klaar stond en in afwachting was van het groene licht, de start uit te stellen.&nbsp; <p><br /> </p> <p>Opnieuw zenuwachtige teambazen, monteurs en coureurs op de startgrid in afwachting wat het weer op en rondom het TT Circuit ging doen. Het vreemde was echter opnieuw dat er op de startgrid geen spat regen te bekennen was maar op andere delen van het circuit was het wel degelijk nat. Wedstrijdleider Stuart Higgs bleef kalm, bleef contact houden met de baanposten langs het circuit waarna even later zijn geduld beloond werd, omdat de bui was overgedreven en iedereen opnieuw een poging kon wagen op de normale droogweer banden. <br /> <br /> Ja en jullie raden het al, terwijl de coureurs bezig waren aan hun tweede warm-up lap gingen de hemelsluizen opnieuw open, en dit keer niet een beetje maar echt. De wedstrijdleiding besloot al in de warm-up lap de rode vlag te tonen waardoor er niet gestart werd maar ineens iedereen naar binnen ging.<br /> <br /> Na opnieuw enig oponthoud werd de grid procedure voor de derde keer gestart en werd er meteen besloten dat de wedstrijd gestart werd als een WET race, een regenrace over vijftien ronden met opnieuw een droog start en finish gedeelte maar wel met een deels natte Zuidlus. Alvorens de race met een oponthoud van ruim een uur van start ging kregen de coureurs nogmaals twee warm-up laps voor het opnieuw verkennen van de omstandigheden op de baan. Voorafgaand aan de start was het echter wel al duidelijk dat de startgrid gevuld was met een grote mix aan bandenkeuzes. Bij de start was het Joshua Brookes die als eerste de Haarbocht indook voor Shane Byrne, Dan Linfoot en&nbsp; <br /> <br /> Al in de eerste ronde was duidelijk dat Linfoot de juiste bandenkeuze voor het moment had gekozen, de Honda coureur stoof meteen door het veld naar voren om na de eerste ronde al als eerste door te komen.<br /> <br /> Ondanks dat het leek dat het nagenoeg het hele circuit droog was bleken de omstandigheden nog dus tricky dat de rondetijden ongeveer vijftien seconden langzamer waren dan tijdens de eerste race van de dag.<br /> <br /> Na drie ronden had Linfoot al een voorsprong van bijna drie seconden op weten te bouwen op een achtervolgende groep van negen coureurs onder leiding van Brookes. In de vierde ronde verdween de voorsprong van Linfoot ineens als sneeuw voor de zon en was het de volgroep die ineens weer aan het achterwiel van de Honda coureur.<br /> <br /> Nadat Jenny Tinmouth al in de beginfase ten val was gekomen ging het in de vijfde ronde flink mis voor Tom Bridewell, de Bmw coureur ging hard onderuit waarbij hij zichzelf duidelijk zichtbaar pijn deed.</p>







In de daarop volgende ronden was er even geen touw meer aan vast te knopen wie de beste papieren had voor de rest van de race, de positie wisselingen in de voorste groep waren niet op een hand te tellen. Luke Mossey, Brookes, Ellison, Richard Cooper, iedereen leek ineens kans te gaan maken op de overwinning maar halverwege de race was het Ellison aan de leiding voor Mossey, Cooper, Brookes, Iddon, Byrne en Jack Kennedy.<br /> <br /> Hoezo ideale lijnen, links en rechts stoven de coureurs elkaar voorbij maar het was Ellison die er na negen ronden tussenuit leek te knijpen en een voorsprong van twee&euml;nhalve seconde had weten op te bouwen.<br /> <br /> Wat na tien ronden wel duidelijk was geworden was dat de bandenkeus van de snelle starters, waaronder Linfoot niet de juiste bleek te zijn. De na de eerste ronde als leider doorgekomen Honda rijders moest na tien ronden genoegen nemen met de twee&euml;ntwintigste positie.<br /> <br /> Nadat de omstandigheden ronde na ronde beter werden kwamen de gebruikelijke namen zich weer aan het front melden. Zo wist Brookes per ronde een seconde dicht te rijden naar de leider in de race Ellison. In de twaalfde ronde was het zover en zette de Australi&euml;r voor de eerste keer zijn Yamaha naast de Kawasaki van Ellison.<br /> <br /> Een ronde later was het Brookes die Ellison in de Ruskenhoek brutaal binnendoor passeerde en voor het eerst in de wedstrijd aan de leiding kwam.<br /> <br /> Brookes stond vervolgens zijn voorsprong tijdens de resterende twee ronden niet meer af en ondanks alle oponthoud, veranderende omstandigheden en verschillende bandenkeuze kwam na vijftien ronden gewoon weer dezelfde winnaar over de finish als tijdens de droge omstandigheden tijdens de eerste race van de dag.<br /> <br /> Brookes won dus voor de tweede keer op een dag, terwijl Ellison net als tijdens de eerste wedstrijd opnieuw tweede werd. Mossey wist in de slotfase Cooper van zich af te houden en kwam als derde over de finish voor Cooper, Byrne, Iddon en Kennedy.<br /> <br /> De achtste plaats ging naar veteraan Chris Walker gevolgd door Michael Laverty en de dit weekend zijn debuut op een Milwaukee Yamaha makende Jakub Smrz. <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <p><strong>Handige links British Superbikes Assen:</strong></p> <p> </p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1FJjpYP" target="_blank">Volledig uitslagen en tijdschema </a></li> <li><a href="http://bit.ly/1OeLFKI" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1KsRfGT" target="_blank">Fotoverslag</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>