Paul Bird Motorsport heeft officieel bekend gemaakt dat Ulsterman Jeremy McWilliams gaat rijden voor het Stobart Honda Team in 2005 in het Britse Superbike Kampioenschap. De twee jaar durende overeenkomst zorgt ervoor dat de ervaren MotoGP rijder naast Gary Mason en Michael Laverty zal komen te rijden in een driemansteam.

Na gereden te hebben voor Honda, Yamaha, Proton en Aprilia heeft McWilliams meer dan een decennium in de GPÕs doorgebracht, met meer dan 150 GP-starts, waaronder ook ŽŽn 250cc overwinning. McWilliams is hiermee mogelijk de grootste aanwinst voor de BSB van de laatste tijd.

ÒQua status komt de BSB hier al op een tweede plaats te staan achter de MotoGPÓ, gaf McWilliams als commentaar. ÒIk heb al een aantal seizoenen lang in de BSB willen rijden, maar het was wachten op het juiste plaatsje bij het juiste team en Stobart Honda voldoet daar perfect aan.Ó

ÒIk kan Paul niet genoeg bedanken voor het blijven aandringen, terwijl alles werd uitgezocht en we doen beide dit jaar mee met hetzelfde doel en dat is het winnen van de titel. We zullen er alles aan doen om dat te bereiken.Ó

Doordat McWilliams de laatste jaren niet voortdurend in Groot Brittanni‘ heeft gereden, zullen veel circuits nieuw zijn of opnieuw aangeleerd moeten worden, maar het is een uitdaging waar McWilliams naar uitkijkt.

ÒEr zijn een aantal circuits die ik nog nooit eerder gezien heb en zelfs de circuits die ik wel ken, zijn erg veranderd, dus het wordt interessant. Maar ŽŽn van mijn grootste krachten in het wereldkampioenschap was mijn bekwaamheid om ze snel te leren, dus ik zie dat niet als een probleem. In principe houd ik wel van deze taak.Ó

ÒDe andere factor is dat ik verheugd ben om terug te zijn en om weer voor Honda te rijden en ik geloof echt dat we het juiste pakket hebben om voor de kroon te vechten.Ó

Het tekenen van McWilliams vormt het laatste stukje van de legpuzzel van Paul Bird, viervoudig BSB-kampioen die met nieuwe kleuren en nieuwe sponsors zal gaan rijden terug op Honda, na vier succesvolle jaren met Ducati.

ÒJeremy was altijd mijn nummer ŽŽn doel en ik bood als eerst aan hem een plaatsje aanÓ, zei teameigenaar Paul Bird. ÒNatuurlijk waren we ook geˆønteresseerd in Shane Byrne en Gregorio Lavilla alhoewel ik niet dacht dat we de kans hadden om een rijder van JeremyÕs kaliber te contracteren. Het heeft een boel tijd en geduld gekost, maar ik ben er absoluut verrukt van dat ik zeker van zijn diensten ben. Hij is een rijder met zoveel ervaring en hij zal een nieuwe dimensie in het team brengen.Ó

Het 13 ronden tellende BennettÕs Britse Superbike Kampioenschap trekt normaal gesproken meer dan 25.000 toeschouwers naar het circuit en daarnaast volgen miljoenen mensen het via de televisie. BSB race-directeur Stuart Higgs was opgetogen met de komst van McWilliams naar het kampioenschap.

ÒMet een rijder als Jeremy met zoÕn racegeschiedenis krijgt het startveld, wat al van een hoge kwaliteit is, nog meer diepteÓ, zei Higgs. ÒWe hebben nou een dynamische mix van GP en WSBK-maatstaaf rijders naast de reguliere BSB-rijders en opkomende talenten, die laten zien dat de BSB mogelijk de meest competitieve klasse is. Ik kan persoonlijk niet wachten op de eerste race op Brands Hatch in maart.Ó

McWilliams begon met racen in 1988, waarbij hij al gauw op het niveau van het Brits Kampioenschap kwam. In 1991 en 1992 reed hij een 250cc machine, totdat hij verhuisde naar de Oxford Products Ducati voor een beperkt aantal races in het Supercup Kampioenschap. Van daaruit kwam hij in het GP-circus terecht waar hij al die tijd bleef, totdat hij dit seizoen terugkeerde naar Groot Brittanni‘.

Tijdens zijn GP-carriˆ¬re reed hij in totaal 684 punten bij elkaar, waaronder zes podiumplaatsen. Door de 250cc race tijdens de Dutch TT in 2001 te winnen, werd McWilliams de eerste Britse coureur die een wedstrijd in een solo-klasse won na Ian McConnachie in 1986.

Na getest te hebben voor zijn nieuwe team, zal McWilliams zijn Stobart Honda Fireblade berijden tijdens de openingsronde van het 2005 seizoen, welke plaatsvindt op Brands Hatch op Paasmaandag, 28 maart.

Vertaling: Asse Klein, asse@racesport.nl
Bron tekst: crash.net
Bron foto: www.racingaprilia.com