BSB: Nieuw BSB kwalificatiesysteem een succes

149

Vooruitlopend op het WK Superbike heeft het Brits Superbike het nieuwe kwalificatiesysteem afgelopen weekend met succes geïmplementeerd. Tom Sykes was de eerste rijder die via dit nieuwe systeem de pole pakte voor de races op Cadwell Park.

Tijdens het WK Superbike weekend in Brands Hatch werd bekend gemaakt dat de Superpole vanaf 2009 gaat verdwijnen en dat er een afval systeem voor in de plaats komt. De twee kwalificaties blijven gewoon verreden worden en de snelste 20 rijders – in plaats van de snelste 16 bij de Superpole – zullen dan in sessies van twaalf minuten de baan op gaan, na de eerste sessie zullen vier rijders afvallen, na de volgende sessie vallen acht rijders af en in de laatste sessie zullen de snelste acht rijders voor de pole positie strijden.







Het Brits Superbike wilde een vergelijkbaar systeem gaan invoeren maar besloot dat al dit jaar een keer uit te proberen en wel met de kwalificatie voor de races op Cadwell Park. Afgelopen zondag was het zover, de eerste Formule 1-achtige kwalificatie. In de eerste 25 minuten deden alle rijders een poging om een tijd bij de eerste 20 te zetten, degene die dat niet haalde viel af. Dan volgden 15 minuten waarin de 20 resterende rijders bij de laatste 10 konden proberen te komen en die laatste tien vochten in 10 minuten voor de pole positie.

De opzet van het nieuwe kwalificatiesysteem was meer spanning voor de toeschouwers en dat is volgens rijders en teams goed gelukt. Tom Sykes, die de eerste rijder was die met dit nieuwe systeem de pole pakte, kan goed begrijpen waarom de organisatie voor deze opzet heeft gekozen.

"Ik ben de eerste rijder en we zijn het eerste team dat de pole heeft gepakt in deze nieuwe vorm van kwalificeren," aldus Sykes. "Het nieuwe systeem is erg spannend. Ik begrijp waarom de organisatie voor dit systeem heeft gekozen want het maakt het voor de toeschouwers een stuk levendiger."

Ook Rizla Suzuki teammanager Jack Valentine, de baas van Sykes, was vol lof.

"Het nieuwe kwalificatiesysteem was een frisse wind voor rijders, teams en fans. We moesten ons goed blijven concentreren en het was erg spannend. Ik hoop dat ze dit ook de rest van het seizoen doen," aldus Valentine.

Vooral de toprijders waren uiterst tevreden over dit nieuwe systeem want ze konden steeds snelle rondetijden rijden zonder dat er langzamere rijders in de weg zaten.

"Het nieuwe kwalificatiesysteem is goed," vertelde Leon Haslam. "Het belangrijkste is dat ik er door ben gekomen en dat ik me niet heb laten verassen door de korte periodes, de laatste tien minuten zijn erg spannend. Het is geweldig zonder de langzamere deelnemers want dat zorgt normaal voor de grootste problemen, het is een goed systeem als je maar bij die laatste tien weet te komen."

Ook klassementsleider Shane Byrne is goed te spreken over het nieuwe systeem maar heeft wel zijn twijfels over deze vorm van kwalificeren tijdens regen en op kleine circuits.

"Het is erg spannend als je op de baan bent," vertelde Byrne. "Het einde van de sessie is een stuk rustiger waardoor je er echt voor kan gaan. Het kan op kleine circuits wel voor problemen zorgen. Het wordt ook flink aanpoten als het regent want het kan gevaarlijk worden als iedereen zijn best doet voor een goede ronde. Als het weer oké is dan is het goed maar anders kan het nog wel eens eng gaan worden."

Naast Sykes op pole vinden we Cal Crutchlow, Shane Byrne en Leon Haslam. De tweede startrij bestaat uit Leon Camier, Michael Rutter, Karl Harris en Atsushi Watanabe. Simon Andrews en Michael Laverty waren de laatste twee rijders in de top tien en dus ook de tien rijders die in het laatste gedeelte van de kwalificatie voor de pole vochten.