Cal Crutchlow zal vrijwel zeker de komende twee seizoenen actief zijn als testcoureur voor Yamaha. Donderdagmiddag liet de Brit aan de pers weten dat de onderhandelingen in een ver gevorderd stadium zijn en hij waarschijnlijk zeer binnenkort een overeenkomst tekent met de Japanse motorenfabrikant.

De periode als full-time MotoGP coureur komt voor Cal Crutchlow in 2020 ten einde. Al voordat het MotoGP seizoen van dit jaar herstart werd in juli werd bekend dat Alex Márquez in het LCR Honda team wordt geplaatst en dat Pol Espargaró de overstap maakt naar het Repsol Honda Team. Marc Márquez had al vroeg in het jaar een vierjarig contract getekend met de Japanse fabrikant en Honda wilde niet af van de enige Japanse coureur in de MotoGP klasse: Takaaki Nakagami.

Dit betekende dat Cal Crutchlow op zoek moest gaan naar een nieuwe werkgever. Heel veel opties waren er niet want veel fabrikanten hadden hun coureurs al vroeg in het seizoen vastgelegd. Eén van de (nu nog steeds) meest besproken zitjes was die bij Aprilia naast Aleix Espargaró. Pas deze week werd bevestigd dat Andrea Iannone tot en met eind 2023 geschorst is maar al langer werd er gesproken voor een mogelijke vervanger voor de flamboyante Italiaan.

Echter gaf Aprilia aan dat zolang de zaak nog liep, zij Iannone zouden blijven steunen en hij in 2021 weer op de RS-GP zou zitten mocht hij vrijgesproken worden. Dit maakte het lastig om te onderhandelen met andere coureurs aangezien er dus lang nog geen duidelijkheid was over het lot van Iannone.

Toen Andrea Dovizioso in augustus besloten had om afscheid te nemen van Ducati werd hij meteen gezien als de perfecte man voor Aprilia. Echter had de Italiaan bepaalde salariseisen waar Aprilia niet aan kon voldoen en wilde hij sowieso op zoek naar een andere uitgaging, nu blijkt buiten de MotoGP paddock.

Ook kwam de naam Cal Crutchlow veelvuldig voorbij, met name omdat de Brit aangaf nog wel zin te hebben om te blijven racen. Uiteindelijk was dit tweede Aprilia zitje de enige nog overgebleven mogelijkheid op de MotoGP grid voor 2021 maar de Brit heeft uiteindelijk bedankt omdat hij het project niet echt helemaal zag zitten.

Ook werd onlangs duidelijk dat Jorge Lorenzo al na één jaar weer afscheid gaat nemen van Yamaha als testcoureur. De Spanjaard was tijdens de test in Portimão maar liefst drie seconden langzamer dan de andere MotoGP coureurs en was duidelijk niet fit om waardevolle informatie terug te geven aan de Yamaha engineers. Aan de andere kant had Yamaha hem ook het hele jaar niet gevraagd om te testen terwijl alle andere fabrikanten ook al vóór de herstart van het seizoen in juli al druk aan het testen waren op verschillende circuits in Europa.

In zijn mediadebrief op donderdagmiddag, voorafgaand aan het tweede raceweekend op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia, kon Cal Crutchlow de pers via Zoom vertellen dat hij in een ver gevorderd stadium was in de onderhandelingen met Yamaha en dat hij verwacht binnenkort het contract te tekenen met de Japanse fabrikant. Dit gaat dan over een tweejarig contract als testcoureur met mogelijk een aantal wild-card optredens.

Cal Crutchlow is geen vreemde bij Yamaha. De Brit werd in 2009 kampioen in de World Supersport klasse op een Yamaha R6 waarna hij in 2010 promoveerde naar de World Superbike klasse op een Yamaha YZF-R1. In 2011 maakte hij de overstap naar de MotoGP klasse en reed tot en met 2013 voor het Monster Yamaha Tech 3 team op de Yamaha YZR-M1. Daarna verhuisde hij in 2014 naar het fabrieksteam van Ducati en vanaf 2015 tot en met 2020 kwam hij uit voor het LCR Honda Team op de Honda RC213V.

Cal Crutchlow: “Ja, de geruchten kloppen. Ik ben heel ver in de onderhandelingen met Yamaha en ik denk dat we in de zeer nabije toekomst tot een overeenkomst zullen komen waar beide partijen blij mee zijn. Het is een project waar ik zeer geïnteresseerd in ben en ik denk dat het goed bij me zal passen. Met de kennis en ervaring die ik heb in de MotoGP klasse en de snelheid die ik nog heb denk ik dat het goed gaat werken.

Ik heb Aprilia geïnformeerd dat ik dat project niet wilde doen en ik niet op hun aanbiedingen in zal gaan. Ik heb besloten om mijn hart te volgen en mijn gevoel achterna te gaan en daarmee ben ik tot deze keuze gekomen.”

Cal Crutchlow op de Yamaha YZR-M1 in 2013 | foto© motogp.com

Dit weekend komt Cal Crutchlow weer in actie op zijn Honda RC213V voor de Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Het is alweer het voorlaatste Grand Prix weekend van 2020.

 

Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

 



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App