Cal Crutchlow kwalificeerde zich zaterdagmiddag in Portimão als vierde voor de zondag te verrijden MotoGP race van de Grande Prémio MEO de Portugal. Een bijzonder moment voor de LCR Honda Team coureur die na tien jaar afscheid gaat nemen en zondag zijn laatste wedstrijd zal rijden in dienst van Honda. We gaan de Brit missen, al is het alleen maar om het feit dat hij vaak van zijn hart geen moordkuil maakt, zo ook zaterdagmiddag in Portimão het geval was.

Cal Crutchlow bezette zaterdagochtend na afloop van de derde vrije training de veertiende plaats op de gecombineerde tijdlijst, een positie waarmee de LCR Honda Team coureur zich niet rechtstreeks wist te plaatsen voor Q2. Maar een sterk optreden en de snelste rondetijd zorgden ervoor dat de Brit tijdens zijn voorlopig laatste MotoGP kwalificatie alsnog mee mocht dingen naar één van de beste twaalf startposities.

Een opvallend moment vervolgens in Q2 op het moment dat Crutchlow de pits verliet voor zijn laatste en beslissende run. De Honda coureur reed samen naar buiten met zijn goede vriend Jack Miller die hem aan het einde van de pitstraat een ‘boks’ gaf.

Crutchlow reed vervolgens zijn snelste ronde alleen, een rondetijd waarmee hij op dat moment de tweede plaats innam. Even later doken er nog twee coureurs onder zijn tijd – waaronder zijn goede vriend Miller –  waardoor hij zondag als vierde mag beginnen tijdens zijn laatste dag en race in dienst van het LCR Honda Team.

Na afloop tijdens zijn media debrief was Crutchlow tevreden met zijn startpositie al moest de immer stoere Brit wel toegeven dat hij gedurende het weekend wel steeds emotioneler wordt nu het moment dichterbij komt dat er na tien jaar een einde komt aan zijn carrière als vaste deelnemer in het MotoGP wereldkampioenschap.

Cal Crutchlow: “Ik merk wel dat het steeds een beetje lastiger wordt allemaal voor een oude man als mij. Ja, dat was mijn laatste kwalificatie, mijn laatste aanval op die ene snelle ronde als fulltime MotoGP coureur, dus ja het was best wel een beetje emotioneel. Het was al een emotioneel moment toen ik samen met Jack de pitstraat verliet en ik dacht ‘dat is het dan’. En ik ging er vervolgens vol voor in die ronde. Ik had het gevoel dat ik niet meer had kunnen doen en als we het hebben over een ene snelle ronde dan ben ik momenteel vierde van de wereld. Het is fijn om ervoor te kunnen gaan.”

“Zoals je weet, zijn Jack en ik altijd al vrienden geweest, alleen niet toen hij boven op me lag op Silverstone [2015]! Het was vooraf niet afgesproken maar ik wist dat Jack er ook vol voor zou gaan, dus ik wilde mezelf op een fatsoenlijke plaats kwalificeren. Het probleem was dat die idioot in Turn 1 zo hard pushte dat hij mij er ook bijna nog afreed! Maar ik wist op het circuit te blijven en geen slechte eerste sector te rijden, dus ging ik verder met mijn ronde. En toen f**ked hij me vervolgens ook nog door me in de laatste ronde van de eerste rij te stoten- dus dat is het, hij staat weer in het zwarte boekje en we spreken vanaf nu dan ook niet meer met elkaar! Nee  zonder gekheid, ik ben blij, ik heb vandaag alles gegeven en dat is alles wat ik van mezelf kan vragen in mijn laatste kwalificatie.”

Op de vraag of hij vanavond rustig kan slapen voor zijn laatste fulltime race, blikte de Brit nog even terug op een feestje onlangs in Valencia na afloop van het eerste Grand Prix weekend daar met de Lowes tweeling en zijn vertrouwde rechterhand Dakota Mamola.

Cal Crutchlow: “Ik zal vannacht goed slapen, maken jullie je maar geen zorgen. Het komt wel goed met me. Maar ik kan me ook heel goed een nacht voorstellen zoals onlangs in Valencia, een nacht waar het allemaal misging. Het ging daar een beetje mis met mij, Jack, Sam, Dako, Alex! Ik kan me ook zo’n nacht voorstellen en dan zal ik zondagmiddag zeker niet op de grid staan omdat ik dan nog steeds in bed lig! Het grappigste deel van die nacht was dat we om 4:45 uur half ingebroken hebben in de camper van Joan Mir. Deze was half open, dus het lukte ons om de deur te openen en binnen te komen. We dachten dat Joan binnen was, dus we wilden hem wakker maken omdat hij die zondag de race had gewonnen, maar hij was daar niet, dus we probeerden vervolgens zijn trofee te vinden om er foto’s van te maken, maar hij moet hem mee naar huis hebben genomen! Het was een goede nacht in Valencia. Leuk om er zo eentje te hebben voor ik vertrek, want ik ga morgenavond direct na afloop van de race naar huis. Ik blijf niet.”

Crutchlow heeft geen idee wat hij zondag kan verwachten in de race, maar hij is geneigd om een gok te wagen wat betreft de banden, dit omdat hij de band die iedereen lijkt te gaan gebruiken niet echt de meest geschikte vindt.

Cal Crutchlow: “Als ik er mee weg kan komen, dan kan ik hopelijk een goede uitslag rijden. Het probleem is dat ik het gevoel heb dat, als ik de hele race alleen zal rijden, ik in een betere situatie kom dan als ik achter iemand anders zit.  Dit omdat we met de Honda hier totaal andere lijnen rijden dan de rest. Ik weet het dus nog niet, maar misschien kunnen we wel voor een verrassing gaan zorgen als we een gokje durven te nemen.”

Crutchlow neemt zondag na tien jaar dus afscheid als vaste MotoGP coureur en hij gaat binnenkort aan de slag als Yamaha MotoGP testcoureur waar hij de plaats over zal nemen van Jorge Lorenzo, de Spanjaard die onlangs door Yamaha bedankt werd voor zijn diensten.

 

Handige links Grande Prémio MEO de Portugal 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

 



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App