Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen

4346
Glenn van Straalen in actie op het TT Circuit Assen tijdens de KNMV Voorjaarstraining | © Damon Teerink

Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat. 

Deze week is Glenn van Straalen, rijdend voor het EAB Racing Team in het World Supersport kampioenschap, onze columnist. De 22-jarige coureur uit Hoogkarspel neemt ons mee met een rondje op het TT Circuit Assen en legt in detail uit hoe hij de ‘Cathedral of Speed’ aanvliegt met een Yamaha YZF-R6 in World Supersport configuratie.








Haarbocht
Ik kom in de vijfde versnelling met een snelheid van ongeveer 260 km/h aan op de Haarbocht en na het 150 meterbord begin ik te remmen. Dat is afhankelijk van de wind die er staat, het maakt een behoorlijk verschil als je die mee of tegen hebt.

Ik schakel normaalgesproken terug naar de derde versnelling omdat je de Yamaha goed kunt laten ‘rollen’, maar ik denk dat dat tijdens het raceweekend in Assen anders zal zijn. De Ducati’s in het World Supersport kampioenschap hebben heel veel vermogen dus denk ik dat wij terug moeten schakelen naar de tweede versnelling.

Madijk
Dan gaan we richting Madijk. Met een goede band kun je die vol gas nemen, met name in de kwalificatie wanneer je een nieuwe band hebt is het sowieso vol gas. Afgelopen dinsdag tijdens de KNMV Voorjaarstraining was het best wel koud, dat maakte het moeilijk om deze vol gas te nemen. Als de band wat minder wordt is het ook lastiger om daar vol gas te gaan. Je tikt hem daar door naar de vierde versnelling voordat je in de Ossebroeken weer twee keer teruggaat.

Ossebroeken
Het is moeilijk om hier een rempunt te bepalen want je remt met een hellingshoek. Het rempunt voor de Ossebroeken hangt af van hoe je Madijk uitkomt. Je moet de machine hier goed laten rollen en wachten totdat je helemaal afgedraaid bent waarna je een klein sprintje trekt naar de Strubben.


Strubben

Naar de Strubben toe schakel je niet, waarna je in de Strubben terugschakelt naar de eerste versnelling. Daar moet je heel resoluut zijn met schakelen omdat je langs de neutraal opgaat. Vervolgens ben je alleen maar bezig met de exit, je hebt soms bijna het gevoel dat je stilstaat in de Strubben. Bij het ingaan van de Strubben rijd je ook anders in je eentje dan wanneer je met iemand racet. Vooral in de eerste ronde probeer je daar altijd de deur dicht te gooien maar daarmee verpest je wel je exit.

Bij het uitkomen van de Strubben heb ik soms wel eens moeite omdat het gras ‘naar je toe komt’ en je dus iets naar links moet sturen. Op de Veenslang ga je vervolgens naar links toe om daar de snelle Ruskenhoek voor te bereiden.

Ruskenhoek
Ik ben blij dat we tijdens de KNMV-dag de snelle Ruskenhoek konden gebruiken omdat je in het IDC en de IDM altijd de langzame versie rijdt. Het is best wel even wennen als je dan weer een snelle knik moet nemen want het is zeker een hele snelle bocht. Vorig jaar was dat best lastig, dan kom je naar Assen als Nederlander en dan moet je nog steeds een beetje wennen aan die bocht.

Ik schakel daar van de zesde naar de vierde versnelling. Als het koud is moet je daar een beetje oppassen omdat het de eerste snelle linkerbocht is, als het wat warmer is hoef je je daar niet druk om te maken. Vervolgens houd ik de vierde versnelling vast richting de Stekkenwal.

Stekkenwal
De Stekkenwal is een aparte bocht. Je komt daar makkelijk aan de binnenkant en als je een goede lijn rijdt kun je heel veel snelheid meenemen. Maar als je iets te ver doorschiet verlies je al je snelheid. Daar moet je heel precies zijn en met de Yamaha kun je veel bochtensnelheid meenemen. Bij het uitkomen schakel je één keer op naar de vierde versnelling richting De Bult.

De Bult
Dit is niet mijn favoriete bocht van het circuit. Je remt rechtop en gebruikt veel motorrem, het is een beetje hobbelig waardoor veel coureurs hier de voorkant verliezen. In De Bult rijd ik in de tweede versnelling en die houd ik vast, vervolgens trek ik weer een klein sprintje naar Mandeveen toe waar die dan net tegen de toerenbegrenzer loopt.

Mandeveen
Je kunt bij het insturen van Mandeveen veel verliezen maar niet zoveel winnen, het draait allemaal om hoe je eruit komt. Het is hard insturen en vervolgens de machine wijd laten rollen naar de buitenste witte lijn toe. Vervolgens til ik de machine iets op om snelheid te maken en op te schakelen naar de derde versnelling. Je wilt natuurlijk niet te veel hellingshoek hebben bij het opschakelen en mocht er iets gebeuren dan heb je wat meer grip.

Duikersloot
Daarna stuur ik hard in voor Duikersloot waarna ik het gas zo ver mogelijk probeer te openen, ook hier is de exit het belangrijkste.

Meeuwenmeer en Hoge Heide
Ik zie het stuk vanuit Duikersloot naar Ramshoek als één geheel. Met een 600 is het niet heel spannend moet ik zeggen, het grootste gedeelte is vol gas terwijl de Superbikes daar heel iets terugdraaien. Ik denk dat Madijk moeilijker is om vol gas te nemen dan dit gedeelte. Ter hoogte van Meeuwenmeer ga je wat harder maar aan die snelheid wen je.

Ramshoek
Ik kom in de zesde versnelling aan, net als in de Haarbocht speelt ook hier de wind een belangrijke rol. De richting is hetzelfde dus als je tegenwind hebt kun je zowel in de Haarbocht als in de Ramshoek wat later remmen. Ik rem iets af en tik één versnelling terug, mijn sterke punt ligt bij de exit van de Ramshoek. Dat is belangrijk richting de GT toe, met name in de laatste ronde.

Geert Timmer chicane
Hier is het in principe gewoon een kwestie van de machine heel snel omleggen, de exit is hier ook weer heel belangrijk. Ook tijdens een kwalificatie want dit is waar je weer aan een nieuwe ronde begint. Tijdens een wedstrijd valt hier vaak de beslissing, ik denk dat je alleen in de laatste ronde de GT anders zou nemen dan de normale lijn wanneer je met iemand racet. Het is heel belangrijk om snelheid mee te nemen uit de GT dus die moet je wel wijd nemen. Bij Ramshoek kom je wijd uit maar het is ook belangrijk om bij de GT weer wijd te zitten, in principe rijd je daar van lijn naar lijn. Net als in de Ruskenhoek is dat hard werken.

Hopelijk tot over twee weken in Assen,
Glenn van Straalen


Glenn van Straalen, Collin Veijer, Michael van der Mark en Wilco Zeelenberg zijn in 2023 de vier vaste Racesport.nl columnisten, zij zullen ons dit seizoen wekelijks om beurten op donderdag voorzien van een column.

Lees hieronder de vorige columns:

4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”