Column Marcel Duinker: Suspension Engineer Kawasaki MotoGP Team

354

Het is dinsdagmiddag en ik heb mijn tas gepakt. Binnen een paar uur vertrek ik naar Le Mans en dit keer met de auto. Na die vele maanden vliegen, kan ik dat wel waarderen. Voor het eerst van m’n leven ben ik gevraagd een column te schrijven en daarom zal ik mijzelf even moeten introduceren, want mijn collega columnschrijvers zijn waarschijnlijk beter bekend bij jullie dan ik.

Ik ben Marcel Duinker en vervul mijn rol als Suspension Engineer bij het Kawasaki MotoGP Team. Met deze titel ben ik verantwoordelijk voor de afstellingen aan chassis en vering van de motor van John Hopkins. Hierbij speelt een goede communicatie met de coureur en telemetrie analyse een belangrijke rol. Maar hier ga ik in één van mijn volgende columns wel eens dieper op terugkomen.







In de afgelopen 3 jaren hebben al veel mensen aan mij gevraagd hoe ik in die rol als Suspension Engineer terecht ben gekomen. Nou, het begon allemaal met de ultieme jongensdroom. Via een stage plaats bij Honda Nederland kwam ik terecht bij het Team van Arie Molenaar en mocht ik in 1996 monteur spelen aan de 125cc machine van Haruchika Aoki. Dat jaar was uiteraard een geweldige ervaring en des te meer door het af te sluiten met de wereldtitel. Gek genoeg voelt dat al alsof het in een vorig leven heeft afgespeeld, maar dat was het prille begin. Daarna heb ik de MTS afgemaakt, HTS autotechniek volbracht en liep ik een jaar stage bij Ten Kate in 2001. Via Ten Kate ben ik in 2002 naar Van Zon Honda gegaan. Het begin van mijn tijd bij Kawasaki was in zomer 2005, in het Test Team.

Nu is het mei 2008 en sta ik alweer aan het begin van de 5e GP van het seizoen. Naar iedere test of GP reizen er uit 11 verschillende landen circa 40 mensen om een team te vormen en om daarmee de bestmogelijke prestatie te behalen uit mens en machine. Zo bestaat het Team uit onder andere monteurs, chef-monteurs, data analisten, ECU programmeurs, vering specialisten, een motorbouwer, banden adviseurs, een technisch manager, een team coördinator, een teammanager, pr-mensen en meerdere ingenieurs van de Kawasaki MotoGP afdeling. Met z’n allen zijn we rond de 200 dagen per jaar onderweg van de ene kant van de wereld naar de andere kant. Gevolgd door 5 vrachtwagens met materiaal binnen Europa of totaal 12ton aan materiaal in containers voor alle verre reizen.

Ik hoop dat ik jullie een beetje een idee heb kunnen geven wie ik eigenlijk ben en dat jullie een indruk hebben gekregen van de globale organisatie van het Team. Jullie kunnen altijd een kijkje nemen op de website: http://www.kawasaki-motogp.com/.

Veel kijk plezier tijdens de trainingen zaterdag en de race op zondag. Tot de volgende keer en "watch TEAM GREEN".

 

Marcel Duinker