De vierde ronde van het 2019 FIM Superbike World Championship vond afgelopen weekend plaats op het TT Circuit Assen. Net als tijdens de eerste drie wedstrijdweekenden ging de winst opnieuw in alle verreden race naar de vanuit de MotoGP klasse overgekomen Ducati coureur Alvaro Bautista. Michael van der Mark kreeg zijn thuispubliek echter op de banken kreeg door twee keer op het podium te finishen.

Iwan van der Valk, die tijdens de World Superbike weekenden het tv-commentaar verzorgt voor Eurosport, zal gedurende het seizoen na afloop van elke ronde van het FIM Superbike World Championship een column verzorgen op Racesport.nl, een column waarin hij terugblikt op de gebeurtenissen en prestaties gedurende het weekend. Onderstaand deel vier: de Motul Dutch Round.

Ons circuit
Na een schitterend World Superbikes raceweekend op het TT-Circuit Assen, gaan we allemaal weer vrolijk naar huis. Spannende races, een lekker zonnetje op zondag, een sensationeel optreden van een uiterst vechtlustige Michael van der Mark, wat wil een echte fan nog meer? Nou, nogal wat blijkbaar, want het aantal toeschouwers lag flink lager dan vorig jaar, waarbij volgens de organisator de zeer frisse vrijdag en de winterse zaterdag een grote rol speelden.

Die sneeuwbuien herinneren aan het aloude spreekwoord “april doet wat hij wil”, oftewel; het is niet helemaal raar als het vaak koud is of regent in deze maand. U vraagt zich dan misschien af waarom we in april op Assen rijden. Het antwoord: in een duister verleden doken er een paar autoracekampioenschappen op, die van het TT-bestuur de originele tijdslot in september kregen, waarop de Superbikes opeens naar april moesten. Die autokampioenschappen zijn zonder uitzondering allemaal failliet gegaan, maar de coureurs en fans zitten nog opgescheept met die ongunstige datum. Is dat misschien wel de oorzaak van het teruglopende aantal bezoekers? En wie moet daar dan wat aan doen?

Dat brengt met op de vraag van wie het circuit eigenlijk is. Feitelijk is dat de Stichting Circuit van Drenthe, met een uitvoerende organisatie voor de exploitatie, met daarachter een zakelijk georiënteerde stichtingsstructuur, waarin gebruikers en fans niet vertegenwoordigd zijn. Maar is het niet zo dat het circuit eigenlijk van ons allemaal is? Van alle fans van motorsport die naar de races komen? Van alle coureurs die daar voor ons een waanzinnige show neerzetten? Van alle rijders die er elke circuitdag rondrijden? Van alle overheden die er vele miljoenen aan subsidies, dus ‘ons’ geld, instopten? Van alle bedrijven die het circuit voor veel geld mogen huren? Van de marshalls die als vrijwilliger langs de baan staan? Van alle fans wereldwijd, die ervoor zorgen dat het circuit een functie en doel heeft? Van alle gebruikers en betrokkenen dus?

Als je wereldwijd op andere circuits komt, zijn er weinig circuits met zo’n gezonde bankrekening en zo’n geweldige, professionele infrastructuur. Oftewel, het TT-Circuit Assen heeft haar zaakjes technisch gezien prima voor elkaar. Nu worden de beslissingen dan ook puur genomen alsof het circuit alleen een bedrijf is. Wat feitelijk natuurlijk klopt, maar wat wel voorbijgaat aan de historie en publieke functie van het circuit. Is het stichtingsbestuur daarbij niet eigenlijk een vertegenwoordiging van alle gebruikers en fans en is tweerichtingscommunicatie daarmee dan ook geen vereiste? Als het een motorcrossclub met eigen crossbaan was, zouden de leden van de club invloed hebben. Dat betekent niet dat er over elke scheet gestemd moet worden, maar wel dat gebruikers invloed hebben op de grote beslissingen, vooral als er zoveel publiek geld in zit. Een dergelijke dialoog aangaan is nooit makkelijk, maar in de huidige tijden van openheid wel de standaard.

Het zou fantastisch zijn als het TT-Circuit Assen zich dan ook wat meer zou openstellen voor haar doelgroep. Dan zou er (bijvoorbeeld) ook vanuit de fans gekeken kunnen worden naar wel of geen Formule 1 op het circuit. Naar het -met z’n allen- geven van een mooie naam aan de “Langzame Ruskenhoek”, of zelfs naar het volledig afschaffen van die “Nationale Bocht”. Of dat we eens gaan kijken of we niet ergens die magische oude verkanting in bochten terug kunnen krijgen? Of zouden mensen met een beperking (en ook die zonder) makkelijker vanaf de tribunes naar de WorldSBK Paddockshow kunnen gaan? Mogen we wat verzinnen om die 1,2 kilometer aan tribunes er niet zo bizar leeg eruit te laten zien bij races op die andere 360 dagen in het jaar? Kan dat terrein wat vaak als “Nationale Paddock” gebruikt wordt, niet verhard worden? Nu we toch bezig zijn, kunnen die horecaprijzen niet anders? En zouden we -na zoveel jaren keurig gedrag van de fans- weer eens zelf een flesje cola mee mogen nemen op het talud? En oh ja, kunnen we niet eens praten over die datum van de Superbikes?

Iwan van der Valk – @Motototaal

Iwan van der Valk werkt onder meer als WorldSBK-commentator voor Eurosport.

 

Handige links Motul Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App