De achtste ronde van het 2019 FIM Superbike World Championship vond afgelopen weekend plaats op het Britse Donington Park circuit. De gebruikelijke column van Iwan van der Valk gaat dit keer niet specifiek over het Britse WorldSBK evenement, maar over veiligheid in de sport: Veiligheid voor alles.

Iwan van der Valk, die tijdens de World Superbike weekenden het tv-commentaar verzorgt voor Eurosport, zal gedurende het seizoen na afloop van elke ronde van het FIM Superbike World Championship een column verzorgen op Racesport.nl, een column waarin hij terugblikt op de gebeurtenissen en prestaties gedurende het weekend. Onderstaand deel acht: de Prosecco DOC UK Round.

Veiligheid voor alles
Afgelopen weekend was het één groot motorsportfeestje. MotoGP in Duitsland, World Superbikes in Engeland, motorcross in Donesië en speedway in Zweden. Bijna onmogelijk om allemaal te volgen, maar ik heb toch een dappere poging gedaan. Na een saaie MotoGP en een chaotische WordSBK blijft er, vreemd genoeg, dan eigenlijk maar één gemene deler over: veiligheid. Of beter, onze kijk daarop. Gelukkig is de aanleiding deze keer geen dramatisch gevolg van een dodelijk ongeval, meestal de enige keer dat we ècht over veiligheid praten. Nu hebben we het erover door een aantal bizarre ongevallen of de gevolgen van oude klappers. Ik zet het even op een rijtje:

  • Donington Park ziet na een rode vlag een uitloopronde, waarbij iemand ten val komt, niet binnen de  minuten terug is in de paddock en dus geen tweede wordt maar gediskwalificeerd wordt.
  • Op de Sachsenring doorboort een 260 kilo zware MotoE-machine een airfence.
  • Op de speedwaybaan van Hallstavik rijden elke heat 4 rijders rakelings langs een muur, afgeschermd door een airfence.
  • In Palembang wordt het motorcross wereldkampioenschap grotendeels bepaald door de blessure van de twee toppers, wat in de MXGP overigens een uiterst normale gang van zaken is.

Meest opvallende vind ik de extreem verschillende manier waarop er in de motorsport naar gevaar een veiligheid wordt gekeken. Zo is in de MotoGP een airbagpak verplicht, maar mag je in de MXGP met een blote rug (!) rijden. En is er daar sinds de kniebrace niks meer veranderd, behalve misschien dat de nekbrace na “in” nu weer “uit“ raakt. Verder was er in World Superbikes enorme discussie over een diskwalificatie na een valpartij in de uitloopronde, waarbij niemand het erover heeft dat de coureurs misschien wel wat hard doorreden na een rode vlag. En dat terwijl in speedway een diskwalificatie standaard is als je jezelf onderuit rijdt. En niemand daarover mekkert. Oftewel: de veiligheidsregels, maar vooral beleving daarvan, verschillen blijkbaar per vorm van motorsport.

Dat grote verschil geldt dus voor de regels, maar die zijn vooral een gevolg van een groot verschil in beleving van (on)veiligheid. In de motorcross ben je per definitie ‘een homo’ (sorry, niet mijn idee…) als je over veiligheid begint. Sterker nog, daar hebben ze op sommige crossbanen het idiote idee uitgevoerd om aan de buitenkant (!) van de bochten een soort hek van verwarmingsbuizen neer te zetten, om zo het publiek te beschermen. In Speedway is veiligheid wel een issue, maar dan eentje waar je snel klaar over bent; in elke bocht staat aan de buitenkant een muur, meer dan een airfence is onmogelijk en dus het maximale aan veiligheid op WK-niveau. En toch; de meeste coureurs vinden hun baantje relatief veilig.

Dan de wegracecircuits. In Nederland zijn we verwend door de enorme grindbakken van het TT-Circuit. Alleen lijken die vereiste uitloopmeters niet in alle landen hetzelfde. Meerdere circuits hebben op cruciale punten veel te weinig uitloop, waar dan voor de MotoGP of WorldSBK een airfence wordt geplaatst. Op een modern circuit als Assen of COTA zou zo’n bocht direct worden afgekeurd, maar op Jerez, Red Bull Ring, Misano of Imola worden zulke problemen altijd doorgeschoven naar een nooit komende renovatie. Die circuits worden elk jaar weer goedgekeurd voor motorsport, met of zonder airfences. Een weekend later wordt daar ook weer geraced zonder die opblaaskussens, maar dat terzijde; iedereen voelt zich relatief veilig.

Afgelopen weekend zagen we de eerste crash in de nieuwe, elektrische MotoE-klasse. De MotoE’s wegen 100 kilo meer dan een MotoGP-motorfiets en komen dus na een crash snel verder. Gevolg was dan ook op korte termijn een lekke airfence, maar direct daarna het besef dat voor de MotoE er op een nieuwe manier naar de circuits moet worden gekeken en er eigenlijk een aantal circuits afgekeurd zouden moeten worden. Wat overigens nooit gaat gebeuren.

Iwan van der Valk – @Motototaal
Iwan van der Valk werkt onder meer als WorldSBK-commentator voor Eurosport.

Handige links Prosecco DOC UK Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App