Crutchlow exit, LCR Honda Team in 2021 met Nakagami en Alex Marquez

491
cal-crutchlow
Cal Crutchlow | foto© LCR Honda

Er is voor komend seizoen geen plaats meer voor Cal Crutchlow binnen het LCR Honda Team. De 34-jarige Brit moet volgens doorgaans goed ingelichte bronnen na dit seizoen plaatsmaken voor de komst van Alex Marquez, het jongere broertje van regerend MotoGP wereldkampioen Marc Marquez.

Wordt het Takaaki Nakagami of Cal Crutchlow, dat was de afgelopen weken de grote vraag nadat bekend werd dat Honda voornemens was om de jonge Alex Marquez vanaf het 2021 MotoGP seizoen onder te brengen bij het LCR Honda Team. Het jongere broertje van en huidig teamgenoot van regerend MotoGP wereldkampioen Marc Marquez moet namelijk nog zonder een wedstrijd gereden te hebben na dit seizoen binnen het Repsol Honda Team al weer plaats maken voor de na dit seizoen van KTM overkomende Pol Espargaró.

Werd er lange tijd gedacht dat Takaaki Nakagami door Honda intern over geplaatst zou worden naar het Honda WorldSBK Team – waar hij in 2021dan de teamgenoot moest worden van Alvaro Bautista – en plaats zou moeten maken voor de komst van Alex Marquez, naar nu bekend is geworden zal niet de Japanner maar de 34-jarige Crutchlow na dit jaar zijn plaats af moeten staan aan de jonge Spanjaard.

Op zich wel verrassend aangezien Crutchlow de meeste jaren goed is voor één of meerdere podiumplaatsen in de koningsklasse en de afgelopen jaren na Marc Marquez steevast de best presterende Honda coureur was. Aan de andere kant is het ook geen geheim dat het LCR Honda Team afhankelijk is van de financiële ondersteuning van Honda en dat Lucio Cecchinello in principe geen enkele inspraak heeft in de keuze voor zijn coureurs, deze staan namelijk onder contract bij HRC en worden door de Japanners ondergebracht bij het team van de voormalige Grand Prix coureur.

De keus voor Alex Marquez is natuurlijk niet echt een verrassing. De komst van Pol Espargaró naar het Repsol Honda Team en het feit dat Alex Marquez nog zonder een wedstrijd te hebben gereden alweer plaats moet maken heeft ongetwijfeld voor de nodige ophef gezorgd binnen de familie Marquez. Het laatste wat Honda wil is natuurlijk heibel in de tent rondom hun oogappel Marc Marquez – die enige tijd geleden net een nieuw vierjarig contract heeft bij zijn huidige werkgever Honda Racing Corporation. De belofte om Alex Marquez over te plaatsen naar het Honda MotoGP satellietteam om zich hier meer in de luwte te kunnen ontplooien als MotoGP coureur is dan ook wel het minste wat men kon doen.

Ook voor de keus van een langer verblijf van Nakagami valt genoeg te zeggen. Naast het betalen van het salaris krijgt LCR Honda ook het materiaal van de Japanners tegen een scherp gereduceerde prijs geleverd van HRC en brengt Nakagami ook sponsor Idemitsu meer naar het Italiaanse Honda MotoGP Team.

Kortom als Alex Márquez en Crutchlow in 2021 het LCR Honda Team zouden vormen dan zou dit een dusdanige en onoverkomelijke financiële strop zijn voor het team. De keus lijkt dan ook gemaakt en duidelijk; Alex Marquez en Takaaki Nakagami vormen vanaf het komende seizoen het LCR Honda Team.

Of Cecchinello blij zal zijn met deze keus valt te betwijfelen, hij stak nog niet zolang geleden namelijk niet onder stoelen of banken dat hij graag verder wilde met Crutchlow aangezien de Brit elk jaar goed is voor een aantal topklasseringen. De Japanse Honda-bazen lijken hier echter niet van onder de indruk, men is namelijk van mening dat Pol Espargaró komend seizoen de rol van Crutchlow over kan nemen als het gaat om het behalen van topklasseringen. Probleem is echter dat dit niet zal zijn binnen het LCR Honda Team maar binnen het Repsol Honda Team, voor Honda maakt dit geen verschil…….voor de in Monaco wonende Italiaan Cecchinello daarentegen wel degelijk.

Waar Crutchlow na dit seizoen zijn actieve carrière zal gaan voortzetten is nog niet bekend. Honda zou de Brit inmiddels wel al een plaats aangeboden hebben binnen het Honda WorldSBK Team als teamgenoot van Alvaro Bautista maar Crutchlow zou het aanbod naast zich neergelegd hebben. Na een eerder mislukt avontuur lijkt een terugkeer naar Ducati niet echt reëel, de optie bij Aprilia daarentegen is waarschijnlijker. Espargaró liet onlangs namelijk weten dat hij er alles aan zal doen en hem er veel aan gelegen is om vanaf komend seizoen een ervaren teamgenoot te hebben, ja en ervaring heeft Crutchlow inmiddels voldoende.

Een officiele bevestiging vanuit HRC, LCR Honda of uit het kamp Crutchlow is er nog niet, het lijkt echter nog slechts een kwestie van tijd alvorens één van de genoemde partijen hierover als eerste een ei zal gaan leggen.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App