Lorenzo Dalla Porta heeft zondag ook de Moto3 race op het Sepang International Circuit in Maleisië gewonnen en zodoende zijn derde zege op rij behaald. In een hectische race met een aantal flinke crashes bleek de Moto3 wereldkampioen wederom het sterkst voor Sergio García en Jaume Masia.

Zondag om 12:00 uur lokale tijd, 05:00 uur Nederlandse tijd gingen de lichten uit voor de Moto3 race op het Sepang International Circuit in Maleisië. Het was – zoals gebruikelijk – behoorlijk warm met een buitentemperatuur van zo’n 33°C en een baantemperatuur van 45°C. De bandenkeuze was voor een aantal coureurs interessant. De meeste coureurs lieten de gebruikelijk soft-compound monteren, een enkeling besloot dankzij de hoge temperaturen voor de hard-compound te kiezen.

Jaume Masia kwam voorafgaand aan de race al in de problemen. In de ‘sighting lap’ kreeg zijn KTM te maken met technische problemen en het probleem was dat deze aan de andere kant van het lange circuit stond. Het duurde dan ook lang voordat de machine terug was in de pitbox en de monteurs deze konden fixen. Uiteindelijk ging de Spanjaard vanaf de laatste plaats op de grid van start.

Ronde 1
Het was Albert Arenas die het beste van zijn plaats kwam en als leider de eerste bocht in ging voor polesitter Marcos Ramirez en Tatsuki Suzuki. Daarachter sloten Darryn Binder, John McPhee, Celestino Vietti, Andrea Migno, Lorenzo Dalla Porta en Aron Canet aan in de top tien.

Ter hoogte van bocht 9 viel Suzuki aan en nam hij de leiding over. Zoals altijd is het een bijzondere Grand Prix voor het Sic58 Squadra Corse team op het circuit waar Marco Simoncelli acht jaar geleden overleed.

Ronde 2
Vooraan ontstond er al gauw een hevig duel. Gabriel Rodrigo, Albert Arenas, en Marcos Ramirez vielen aan ten opzichte van Suzuki maar de Japanner wist constant terug te slaan. Dankzij de lange rechte stukken bleven de coureurs dichtbij elkaar.

Een indrukwekkende prestatie werd er geleverd door Jaume Masia. De Spanjaard moest vanaf de laatste plaats starten maar reed na twee ronden al op de elfde positie.

Ronde 5
Suzuki reed nog steeds aan de leiding ondanks dat hij belaagd werd. Achter de Japanner reden Rodrigo, Ramirez, McPhee, Arenas en López in de top zes en het zat allemaal zeer dicht op elkaar. De eerste vijftien coureurs waren slechts twee seconden van elkaar verwijderd.

Ronde 6
Ter hoogte van bocht 4 ging het volledig mis voor Suzuki. Bij het aanremmen viel Rodrigo aan en ging daarbij voorbij aan de Japanner. Vervolgens ging de Argentijn te hard op het gas en werd hij door middel van een high-sider uit het zadel geworpen. Rodrigo’s machine bleef midden op de baan liggen waardoor Suzuki geen enkele kans had om deze te vermijden en daardoor ook ten val kwam. Enkele meters daarachter kon ook Alonso López geen kans op en raakte hij de getroffen machine. Het was een angstaanjagende valpartij maar wonderbaarlijk genoeg liep het voor Rodrigo, Suzuki en López goed af.

Hierdoor nam Celestino Vietti de leiding over voor Albert Arenas, Lorenzo Dalla Porta en Jaume Masia. Doordat een groot deel van de coureurs in de kopgroep ver moest uitwijken voor de valpartij was de kopgroep in tweeën gebroken.

Aan het einde van de ronde ter hoogte van bocht 15 hadden Tom Booth-amos en Stefano Nepa een aanvaring gehad. Gezien de gebaren was de Brit de aanstichter van het incident maar beide coureurs konden hun weg vervolgen.

Ronde 8
Vietti aan de leiding voor Dalla Porta, Arenas en Masia. Daarachter probeerden Tony Arbolino, John McPhee, Darryn Binder en Sergio García de aansluiting te vinden.

Ronde 9
Crash voor Darryn Binder. De Zuid-Afrikaan verloor de voorkant van zijn KTM in bocht 2 en schoof onderuit, wel kon hij zijn weg weer vervolgen.

Ter hoogte van bocht 4 was er een incident tussen Andrea Migno, Ayumu Sasaki en Kaito Toba. Het was niet duidelijk wie de aanstichter was maar het betekende einde race voor het drietal.

Ronde 11
Moto3 wereldkampioen Dalla Porta reed aan de leiding en zijn Honda was op het rechte stuk zichtbaar sneller dan de KTM’s van Vietti, Arenas en Masia daarachter. Ondanks dat wisten zij de Italiaan binnen bereik te houden en bestond de kopgroep weer uit tien coureurs.

Ronde 12
Dalla Porta reed een zeer goede ronde en wist langzaam maar zeker een marge op te bouwen van 0,4 seconde. Vietti zag dit gebeuren en zette alles op alles om zijn landgenoot binnen bereik te houden.

Ronde 14
Na een tweetal kort achter Dalla Porta te hebben gereden viel Vietti ter hoogte van bocht 7 aan en nam de leiding over. Het was maar kortstondig aangezien Dalla Porta meteen wist te counteren. Arenas zag dit gebeuren en ging op zijn beurt de aanval in waarbij hij op indrukwekkende wijze ter hoogte van bocht 14 de leiding overnam.

Dalla Porta maakt echter gebruik van de extra PK’s die de Honda schijnt te hebben aangezien hij zonder al te veel moeite de koppositie weer over kon nemen.

Ronde 15
Door de gevechten vooraan kwam de groep weer dichterbij elkaar. De eerste tien coureurs waren minder dan anderhalve seconde van elkaar verwijderd en hadden allemaal nog kans op de overwinning.

Ronde 17
Het zou aankomen op de allerlaatste ronde en bij het ingaan van bocht 1 zette Vietti een zeer indrukwekkende inhaalactie in. De Italiaan nam de leiding over maar richting bocht 4 wist Dalla Porta meteen te counteren. De wereldkampioen verremde zich echter waardoor Vietti op zijn beurt weer kon counteren.

Dalla Porta liet dit niet zomaar gebeuren en viel opnieuw aan. Arenas besloot zich vervolgens te mengen in de strijd maar de Spanjaard zorgde ervoor dat hij en Vietti allebei wijd gingen. Dit gaf Dalla Porta de nodigde ademruimte om weg te rijden van de concurrentie. De wereldkampioen bleef vervolgens foutloos en kwam als winnaar over de streep voor de derde keer op rij.

Daarachter was de strijd echter nog lang niet beslist en die zou aankomen op de laatste bocht. Arenas viel aan en zat aan de binnenkant van Vietti maar schoot vervolgens wijd. Hierdoor verloor hij de voorkant van zijn KTM en schoof onderuit; einde race. Estrella Galícia 0,0 Honda coureur García kon langs het tweetal op en kwam daardoor als tweede over de finish met de zeer indrukwekkende Masia, die vanaf de laatste plaats moest starten, op de derde positie. Daarachter eindigden Ogura, Vietti, Ramirez, McPhee, Canet, Arbolino en Antonelli in de top tien.

 

Handige links Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App