De geruchtenmolen: Rea naar Yamaha, Redding naar Kawasaki, comeback Iannone aanstaande

4250
jonathan-rea
Jonathan Rea - Assen 2023 | foto© Jan Timmerman

De transfermolen binnen het FIM Superbike World Championship lijkt af te stevenen op een aantal bijzondere wendingen. Jonathan Rea, Scott Redding en Andrea Iannone worden momenteel gezien als de hoofdrolspelers in een aantal opmerkelijke wisselingen binnen het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. De geruchtenmolen draait inmiddels dan ook op volle toeren.

De WorldSBK coureurs zijn komend weekend te gast op het Autodrom Most in Tsjechië voor de achtste ronde van het 2023 FIM Superbike World Championship, eveneens de laatste ronde voor aanvang van de zes weken durende zomerstop.







Voorafgaand aan het evenement rommelt het in de paddock en gonst het van de geruchten over de rijderscarrousel en de nog beschikbare zitjes voor 2024. Nadat Toprak Razgatlioglu enige tijd geleden de knuppel in het hoenderhok gooide met zijn overstap van Yamaha naar BMW is het spel op de wagen.

De eerste vraag is natuurlijk wie de opvolger wordt van Razgatlioglu bij Yamaha. Het moge duidelijk zijn dat er een flink aantal gegadigden zijn voor deze plaats. Dat deze positie nog niet ingevuld is heeft echter alles te maken met de plannen van Franco Morbidelli. Yamaha heeft de Italiaan namelijk te kennen gegeven dat er voor hem komend seizoen geen plaats meer is binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team als teamgenoot van Fabio Quartararo. Yamaha heeft Morbidelli echter wel een aanbod gedaan om binnen de Yamaha familie actief te blijven, maar dan als opvolger van Razgatlioglu in het FIM Superbike World Championship. Dat Morbidelli Yamaha’s eerste keus is voor deze positie is wel duidelijk maar de Italiaan zou Yamaha inmiddels hebben laten weten niet in te zullen gaan op het aanbod en ook in 2024 als coureur actief blijven in de MotoGP klasse. (hier over is nog niets officieels naar buiten gebracht maar Morbidelli zou onlangs een MotoGP contract voor 2024 getekend hebben bij Gresini Racing MotoGP of bij LCR Honda Team Castrol).

Het afzeggen van Morbidelli heeft het spel inmiddels op de wagen gebracht en in Most gonst het inmiddels van de geruchten nu enkele insiders ons weten te melden dat er een aantal niet verwachte en spectaculaire transfers op komst lijken te zijn.

Niemand minder dan Jonathan Rea zou de vrije plaats binnen het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK in gaan nemen. De zesvoudig wereldkampioen zou Kawasaki inmiddels te kennen hebben gegeven geen interesse te hebben in een langer verblijf bij zijn huidige team, dit nadat hij de afgelopen tijd al meerdere keren heeft aangegeven te hebben ontevreden te zijn over de ontwikkelingen van de Kawasaki ZX-10RR.

Na deze verrassende ontwikkeling zou Scott Redding ineens in beeld zijn bij Kawasaki om in 2024 de plaats van Rea in te gaan nemen. Deze ontwikkeling kan en mag ook al verrassend genoemd worden omdat de Brit onlangs in Imola BMW te kennen had gegeven om zijn optie voor 2024 te accepteren. Redding, die tot 15 juli de tijd had om zijn optie voor een tweede seizoen te accepteren, werd hiertoe gedwongen omdat de andere partij (en) waarmee hij in gesprek was niet voor die datum wensten te beslissen. Redding zou namelijk ook een aanbod op zak hebben van Yamaha – maar Yamaha koos ervoor om te wachten op het antwoord van Morbidelli – waardoor de Brit niets anders kon doen dan in te gaan op zijn optie bij BMW.

Verrassend genoeg zou Yamaha nu de keus hebben laten vallen op Rea, een keus die vervolgens de deur open heeft gezet voor Redding bij Kawasaki. Mocht Redding inderdaad het aanbod van Kawasaki hebben geaccepteerd dan zou hij hiermee BMW Motorrad de helpende hand toesteken. BMW Motorrad staat – of stond in het geval deze geruchten kloppen – namelijk voor een uitdaging aangezien men door het besluit van Redding voor komend seizoen vijf rijders onder contract heeft terwijl men met slechts vier machines actief is in het kampioenschap. De posities van Razgatlioglu en Van der Mark (beiden ROKIT BMW Motorrad WorldSBK Team) en Garrett Gerloff en Loris Baz (beiden Bonovo Action BMW) stonden en staan namelijk niet ter discussie als het gaat om een plaats voor komend seizoen, maar Redding zijn (verrassende) besluit zorgde wel voor de nodige fronsende wenkbrauwen bij de verantwoordelijke mensen van de Duitse motorenfabrikant.

Of dit allemaal nog niet verrassend genoeg is lijkt de komst van Andrea Iannone als coureur naar het FIM Superbike Championship ook op een haar na rond. De Italiaan, wiens vierjarige schorsing in december van dit jaar afloopt, zou de afgelopen dagen een contract getekend hebben voor 2024 bij Team GoEleven. Deze aankondiging lijkt nog slechts een kwestie van tijd, de vraag is echter nog wel of de flamboyante Italiaan als tweede rijder naar het team komt of dat zijn komst ten koste gaat van een langer verblijf van de Duitser Philipp Öttl die momenteel als enige rijder in dienst is van het Italiaanse privé Ducati team.

Het tekenen van een contract van Iannone bij Team GoEleven is echter niet de enige verandering binnen de Ducati WorldSBK familie. Ook binnen Aruba.it Racing – Ducati is er momenteel de nodige reuring rondom de tweede plaats binnen het team naast Alvaro Bautista. Michael Ruben Rinaldi en Nicolo Bulega lijken de twee belangrijkste kandidaten. De voorkeur van Ducati lijkt uit te gaan naar Bulega, maar dit lijkt weer tegen het zere been te zijn van de belangrijkste financier en titelsponsor van het team, internet gigant Aruba.it. Rinaldi is namelijk één van de beste maatjes van Aruba.it eigenaar Stefano Cecconi – tevens teambaas van Aruba.it Racing – Ducati – en hij is er nog steeds van overtuigd dat Rinaldi de beste keus is. Daarnaast zou Cecconi het een doorn in het oog zijn dat Iannone gaat tekenen voor een privé Ducati team en hij met zijn status meer publiciteit gaat krijgen als privé Ducati coureur ten opzichte van de officiële Ducati fabriekscoureurs binnen zijn team. Kortom, hier zal de komende tijd ook nog het nodige gaan gebeuren.

Zoals reeds vermeld zijn bovenstaande aannames op basis van geruchten die momenteel de ronde doen in de WorldSBK paddock. Of bepaalde deals al beklonken zijn, de handtekeningen reeds gezet zijn is vooralsnog nog even gissen. Maar dat er een aantal verrassende veranderingen op stapel staan binnen het WorldSBK is inmiddels wel duidelijk.

Handige links Acerbis Czech Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • WorldSBK podium - Race 1
  • WorldSSP 300 podium - Race 1
  • WorldSSP podium- Race 1
  • Loris Veneman
  • Walid Khan & Scott Deroue
  • Jeffrey Buis
  • Glenn van Straalen
  • Ruben Bijman
  • Rube Bijman
  • Jeffrey Buis
  • Walid Khan
  • Loris Veneman
  • Michael van der Mark
  • Glenn van Straalen
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #17 Ruben Bijman - NED - Arco Motor University Team
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #11 Nicolò Bulega - ITA - Aruba.it Racing WorldSSP Team - Ducati Panigale V2
  • #29 Wallid Kahn Soppe - NED - Freudenberg KTM - Paligo Racing - KTM RC 390 R
  • #9 Danillo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V4R
  • #99 Adrian Huertas - ESP - MTM Kawasaki - Kawasaki ZX-6R
  • #9 Jorge Navarro - ESP - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #7 Loris Veneman - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • Glenn van Straalen
  • Michael van der Mark
  • Scott Redding
  • Loris Veneman


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’