De (her)start van het MotoGP seizoen: Nog een aantal flinke uitdagingen

311
circuito-de-jerez
Circuito de Jerez – Ángel Nieto | foto© Repsol media

Donderdag 07 mei maakte Dorna CEO Carmelo Ezpeleta bekend dat men overeenstemming had weten te bereiken met de regionale autoriteiten van Andalusië om in het weekend van 17 t/m 19 juli op het circuit van Jerez het 2020 MotoGP seizoen te (her)starten. Prachtig, ambitieus……. zij het niet dat er in de laatste regel nog een niet onbelangrijke mededeling werd gedaan; de Spaanse overheid moet hiervoor nog wel groen licht geven.

Dat Dorna Sports er veel aan gelegen is om zo snel als mogelijk het 2020 MotoGP seizoen te (her)starten moge duidelijk zijn. Dat de Spaanse rechtenhouder van het MotoGP wereldkampioenschap er werkelijk alles aan doet zal ook voor velen geen geheim meer zijn gezien de berichtgeving in de afgelopen weken. Ook het nieuws van afgelopen laat dit nogmaals zien, maar hoe serieus moeten we deze berichtgeving nemen als uitgerekend de Spaanse regering hierover nog moet beslissen.

En dat allemaal in een week dat de negatieve cijfers rondom het coronavirus in Spanje juist snel stijgen. Vrijdag meldde het Spaanse ministerie van Volksgezondheid 1.410 nieuwe besmettingen, aanzienlijk meer dan donderdag, toen 1.122 nieuwe besmettingen werden gemeld. Madrid meldde vrijdag ook een hoger aantal doden dan donderdag: 229 tegenover 213.

Nu zijn er nog twee maanden te gaan alvorens het zover is, in deze twee maanden kan er veel veranderen – zowel in de goede als ook de verkeerde richting – maar voordat de motoren weer op het circuit te zien en te horen zijn, moeten er nog een flink aantal obstakels worden overwonnen. Van gezondheidskwesties, overheidsbeperkingen, eisen van de coureurs en financiële overwegingen (van met name de kleinere teams), het zijn allemaal uitdagingen waar de organisatie van het MotoGP wereldkampioenschap rekening mee zal moeten houden voordat de lichten daadwerkelijk op groen kunnen.

Reisbeperkingen
Eerst en vooral spreekt het voor zich dat de nationale overheden hun burgers moeten toestaan om te reizen en samen te komen voordat ze af kunnen en mogen reizen naar de desbetreffende circuits. Het feit dat Dorna zich in eerste instantie concentreert op het organiseren van twee Grand Prix weekenden in Jerez is op zich wel een logische keuze aangezien het merendeel van de mensen die werkzaam zijn in de paddock afkomstig zijn uit Spanje en Italië. Maar ondanks dit moeten er ook veel mensen vanuit alle uithoeken van de wereld naar Spanje kunnen reizen. Er zal dan ook een volledige heropening van alle grenzen noodzakelijk zijn voordat de teams samen kunnen komen. De verwachting is dat er namelijk hoofdzakelijk per auto gereisd zal moeten worden omdat er de komende maanden nog zeer beperkt vluchten geboekt kunnen worden. Ja, om b.v. vanuit Finland per auto naar Spanje af te kunnen reizen dien je toch de nodige grenzen te passeren.

Bovenop de genoemde reisproblemen moet de Spaanse regering ook de plannen van Dorna en de Andalusische regionale autoriteiten eerst nog goedkeuren, verschillende afzonderlijke ministeries moeten het plan ondertekenen voordat het tot uitvoer kan worden gebracht. Ook hier zal met name het verplaatsen en het reisverkeer een belangrijke rol in hebben, het zou zo maar eens de nodige tijd kunnen kosten om de nationale leiders ervan te overtuigen dat het een goed idee is om 2000 mensen uit de hele wereld in een klein deel van hun land te laten samenkomen.

Racen achter gesloten deuren
Het organiseren van een Grand Prix zonder publiek is niet zomaar een dingetje en done deal. Dorna zal hierbij een flinke veer moeten laten. Normaal gesproken betalen de circuits een bepaald bedrag aan Dorna om een Grand Prix te mogen organiseren (bedrag voor een Europese Grand Prix ligt tussen de 3 en 5 miljoen euro). De circuits kunnen het bedrag vervolgens terugverdienen met de verkoop van o.a. de tickets. Als er geen publiek komt en er dus geen tickets verkocht worden zal Dorna dit moeten compenseren.

Nu heeft Dorna geluk dat de gemeente Jerez de la Frontera en de regio Andalusië bereidt zijn om flink in de buidel te tasten en Dorna flink te willen subsidiëren omdat men wanhopig op zoek is naar een impuls voor de toeristische sector in het gebied, een sector waar het gebied grotendeels van afhankelijk is en door de coronacrisis keihard geraakt wordt.

Ook de Red Bull Ring – genoemd als tweede of derde locatie – hoeft zich geen zorgen te maken over de inkomsten uit de kaartverkoop, het circuit is namelijk volledig in handen van Red Bull miljardair baas Dietrich Mateschitz.

Heel anders is dit b.v. voor circuits als Assen, de Sachsenring en het circuit in Brno. Deze circuits zijn afhankelijk van de inkomsten van de kaartverkoop en een Grand Prix weekend is een belangrijk deel van hun jaarlijkse begroting. Assen en de Sachsenring zijn dan inmiddels ook al van de kalender voor dit seizoen, Brno staat nog wel in de planning maar inmiddels is wel al duidelijk dat circuit eigenaar Karel Abraham (senior) keiharde eisen op tafel heeft gelegd bij Dorna. Ondanks dat, net als in Jerez, de lokale en regionale autoriteiten wel mee willen werken lijkt Abraham voet bij stuk te houden. De kans dat Brno deel uit zal maken van de nieuwe door Dorna geplande kalender wordt dan ook met de dag kleiner.

Los van de geplande Europese Grand Prix weekenden lijkt het doorgaan van de overzeese Grand Prix weekenden (eind november-begin december) zonder publiek heel klein. Los van het feit dat de circuits een flinke veer zullen moeten laten zijn de kosten voor Dorna hiervoor ook aanzienlijk hoger vanwege de transportkosten van al het materieel. Inmiddels hebben we vanuit Australië al vernomen dat de kans dat de Australische Grand Prix op het Phillip Island Grand Prix Circuit dit seizoen door zal gaan zo goed als nihil is. De enige overzeese Grand Prix die in 2020 nog enige kans van slagen heeft is de Maleisische Grand Prix op het circuit van Sepang.

Eerst testen
Nagenoeg alle coureurs, teams en fabrikanten hebben Dorna te kennen gegeven alvorens er een (her)start van het seizoen plaats zal vinden dat er eerst getest moet gaan worden. Sterker nog, de voorkeur gaat zelfs uit naar een test voorafgaand aan elke race die dit seizoen nog op de kalender zal verschijnen.

De voorlopige datum voor de eerste Grand Prix in Jerez betekent een pauze van acht maanden tussen de laatste race van 2019 en de eerste van 2020, en vijf maanden sinds iemand zelfs op een MotoGP-machine heeft gereden sinds de laatste MotoGP test op het Losail International Circuit in Qatar.

Inmiddels heeft Dorna de noodzaak van een test ook ingezien. Op de woensdag voorafgaand aan de eerste Grand Prix – mocht deze doorgaan – zal een dag getest gaan worden op hetzelfde circuit van Jerez.

Covid-19 testen
In het protocol welke Dorna één deze dagen voor zal leggen aan de Spaanse overheid is een belangrijke rol weggelegd voor het testen van alle aanwezige personen op het Covid-19 virus. Ondanks dat Dorna de beschikking zal krijgen over een 10.000 coronavirus testkits is het nog maar de vraag of dit voldoende is. Mochten de Grand Prix weekenden doorgaan dan zullen alle aanwezigen (1300 paddock medewerkers en coureurs) verplicht een drietal testen ondergaan.

De niet Europeanen dienen zich in eerste instantie thuis te laten testen, en indien deze test negatief is zich ruim twee weken voor aanvang van het evenement te melden in het betreffende land. Hier zal men vervolgens twee weken in quarantaine moet verblijven. De Europeanen dienen zich vier dagen voor vertrek thuis te laten testen, en indien deze test negatief is kan men afreizen naar het betreffende land en circuit.

Bij aankomst zal iedereen opnieuw getest worden alvorens men toegelaten wordt tot de paddock. Tijdens de Grand Prix weekenden – in Jerez twee weekenden achter elkaar – zal iedere medewerker en coureur dus bijna twee weken afgezonderd van de buitenwereld door moeten brengen waarbij men dagelijks ook nog weer gecontroleerd zal worden (temperatuur). Bij het verlaten van de paddock zal met opnieuw een Covid-19 test moeten ondergaan alvorens men huiswaarts (of waarschijnlijke gezamenlijk naar het volgende circuit) mag reizen.

Kortom, alleen al voor de 1300 medewerkers (het minimale aantal wat door Dorna wordt toegelaten tot de paddock) zijn er 2600 testsets benodigd. Dan praten we nog niet over de honderden andere medewerkers die er nodig zullen zijn voor het kunnen organiseren van een Grand Prix weekend (marshals, medisch personeel, circuit personeel en beveiliging). Dorna noemt het complete aantal mensen dat aanwezig zal moeten zijn bij een Grand Prix weekend niet, maar dit aantal ligt zeker boven de 2000!!

Daarnaast is het nog maar de vraag of alle medewerkers vooraf in het land van afkomst getest kunnen worden, dit gezien de beperkte testmogelijkheden in verschillende landen. Dit laatste kan ook politiek gezien een lastig onderwerp zijn, aangezien de eerste geluiden al opduiken dat het niet te verkopen is dat Dorna – waarschijnlijk door flink met de geldbuidel te zwaaien – wel de beschikking heeft over 10.000 testsets terwijl, sommige veel belangrijkere instanties (medisch personeel en mensen die in de frontlinie staan in de strijd tegen het virus) er niet aan kunnen komen.

Besmetting
Ook een niet onbelangrijk item is wat te doen als er iemand wel besmet raakt in de paddock of stel je voor dat een coureur of misschien zelfs wel een titelkandidaat besmet zal raken. Tijdens een persconferentie in Qatar liet Ezpeleta nog overduidelijk weten dat er pas weer gereden ging worden als ook daadwerkelijk iedereen in staat zou zijn om aan de start te kunnen verschijnen, maar kan de Spanjaard deze woorden gestand doen?

Net als in de Duitse voetbalcompetitie, die komend weekend van start gaat en waar nu al twee teams af moeten haken omdat er binnen het elftal een aantal besmettingen zijn ontdekt, kan dit in de paddock ook zomaar gebeuren. Zien we het al voor ons, een Marc Marquez, een Valentino Rossi of een Andrea Dovizioso die buitenspel komt te staan en thuis voor de buis de races moeten volgen.

Financieel
Met een financiële crisis op komst worden de vooruitzichten voor veel teams er niet rooskleuriger op. Ondanks dat Dorna alle lof verdiend voor de financiële ondersteuning die men de teams op dit moment biedt, zal men zich de komende maanden geen onnodige extra uitgaven kunnen veroorloven.

Veel teams dringen er bij Dorna dan ook op aan om dit jaar af te zien van de overzeese Grand Prix weekenden, dit in verband met de extreem hoge kosten. Niet alleen deze overzeese Grand Prix weekenden zullen vanwege de ontstane situatie aanzienlijk duurder uitvallen – denk daarbij alleen al aan de beperkte beschikbaarheid en de te verwachten hoge prijzen voor de vliegtickets – ook de races binnen Europa zullen heel veel extra kosten met zich meebrengen in vergelijking met de Grand Prix weekenden zoals die normaalgesproken verreden zouden worden.

Het vinden van de geschikte reismogelijkheden en accommodaties zal een flinke uitdaging zijn. Op dit moment worden vluchten nog steeds opgeschort, zijn de meeste hotels en restaurants gesloten. Met andere woorden, schaarste is vaak een voorteken dat het er niet goedkoper op wordt.

Veelbelovend, maar is het reëel?
Op dit moment is het veelbelovend te zien dat Dorna werkelijk alles maar dan ook alles uit de kast haalt om het MotoGP wereldkampioenschap zo snel als mogelijk te kunnen (her)starten. Maar eenieder die iets verder na kan en wil denken, zijn of haar motorsport emoties uit kan en wil schakelen zal zich ook afvragen of deze plannen wel realistisch zijn. Hoe mooi we onze sport ook vinden, hoeveel we er met ons allen ook van kunnen genieten, hoeveel geld er ook mee gemoeid is……….

Ja, we weten dat Carmelo Ezpeleta hele goede en nauwe contacten onderhoudt met de Spaanse regering, dat hij er wel degelijk een potje kan breken, maar ook deze zeventiger zal zich moeten beseffen, het is maar sport, het is slechts MotoGP.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App