De Internationale wegracetopper van toen: Didier van Keymeulen

4001
didier-van-keymeulen
Didier van Keymeulen - 2008 Hoegee Suzuki | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Didier van Keymeulen.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!








 

Wie is Didier van Keymeulen?

  • Naam: Didier van Keymeulen
  • Bijnaam: Geen weet van
  • Geboren op: 20/05/1983
  • Nationaliteit: Belg
  • Woonplaats: Gent
  • Start wegrace carrière: 1999 ONK CRT 125Cup
  • Actief geweest in: BK – NK – IDM – WorldSP – FIM Superstock 1000 – FIM EWC
  • Aantal titels: 1 – FIM Superstock 1000
  • Einde wegrace carrière: Eind 2014
  • Huidig beroep: Mede-eigenaar bedrijf Verkoop en service Grondverzetmachines

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn vader was actief in het Belgisch kampioenschap en kocht voor mijn 4e verjaardag een PW50 waarmee ik de paddocks afscheurde tijdens de race weekends.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Kenan Sofuoglu

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Yamaha R1 2010 IDM – 2012 FIM EWC. Karakteristiek van de motor in combinatie met het chassis paste voor mij het beste bij mijn rijstijl. Niet de snelste maar wel de fijnste.

Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?

Het oude TT Circuit Assen – de snelle vloeiende bochtencombinaties.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Nürburgring 2005. Na een crash in de eerste training waren we de motor even kwijt. De motor bleek door de kombocht gelanceerd te zijn en vervolgens dwars door het dak van een marshal tent te zijn gegaan.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Tuurlijk, Nederland is voor mij als Belg mijn echte poort geweest naar mijn internationale race carrière. Doordat ik in België niet mocht deelnemen aan een erkend kampioenschap om mijn internationale licentie te bekomen zijn wij uitgeweken naar het Nederlandse kampioenschap. En verder was Assen voor ons en onze supporters altijd een thuisrace op de internationale kalender.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De herinneringen aan mijn vader. Dankzij het racen hebben we veel tijd met elkaar kunnen doorbrengen hetgeen zonder het racen misschien in mindere mate het geval zou zijn geweest. De nog steeds bestaande relaties en vriendschappen.

didier-van-keymeulen
Didier van Keymeulen – 2005 | foto© Henk Teerink

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Intussen hebben wij onze eigen zaak in grondverzetmachines met een team waarmee wij naast verkoop in de Gentse haven heel actief zijn met het leveren van hydraulische service. Leuke anekdote is dat ik ook veel samenwerk met Kai Borre Andersen en wij voor de Benelux importeur zijn van zijn unieke veiligheidsbeglazing voor bouwmachines.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Jammer genoeg niet. Vanwege tijdsgebrek op geen enkele manier nog betrokken bij de sport.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Huidig Ducati WorlSBK machine.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Mijn ervaring heeft me geleerd respect te hebben voor iedere coureur van de eerste tot de laatste. Iemand die vooraan of achteraan meedraait. Ieder zijn verhaal en ieder met zijn mogelijkheden. Maar hoogstwaarschijnlijk allemaal met dezelfde inzet en passie.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Denk dat velen op vandaag de dag Pedro Acosta zullen noemen. Talenten vragen niet vele jaren om door te stoten naar de top. Lijkt mij duidelijk dat dit in zijn geval zo is. Blijkt ook nog goed in het zadel te blijven zitten ook.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Toprak Razgatlioglu in het WorldSBK en de de MotoGP Francesco Bagnaia (op het eind van de rit)

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Moeilijk te zeggen omdat ik er niet dicht genoeg op zit. Ik zie de sport enkel populairder worden wat ik alleen maar kan toejuichen. Een mooie ontwikkeling zou zijn dat het toegankelijk werd voor iedereen met talent om de mogelijkheid te hebben dit ook te laten zien. Maar dan gaan we waarschijnlijk in fabeltjes geloven in een wereld waar nu eenmaal alles rond één ding draait en dat is het geld.

Wil je nog iets toevoegen?

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.