De laatste geruchten, roddels en bijzondere uitspraken uit de MotoGP paddock

453
joan-mir
Joan Mir (m) vergezeld door Franco Morbidelli (l) en Andrea Dovizioso (r) | foto© motogp.com

Het 2020 MotoGP seizoen zit er sinds afgelopen weekend op. Een seizoen dat de boeken in zal gaan als een heel bijzonder seizoen. Ondanks de uitbraak van het coronavirus, de afwezigheid van het publiek op de tribunes, een verkort seizoen, de afwezigheid van de regerend wereldkampioen hebben we kunnen genieten van een aantal boeiende en spannende race met veel verschillende winnaars en een verrassende 2020 MotoGP wereldkampioen die luistert naar de naam Joan Mir.

Dat het seizoen is afgelopen betekend niet dat er niets meer te beleven valt, dat er geen verhalen meer zijn en dat iedereen al begonnen is aan zijn winterslaap. Onderstaand een aantal leuke verhalen, geruchten, roddels en uitspraken die ons de afgelopen dagen ter ore kwamen.







– Voormalig MotoGP wereldkampioen Casey Stoner is van mening dat Marc Marquez wat geduldiger had moeten zijn met zijn gebroken bovenarm, hem eerst had moeten laten genezen en pas halverwege het seizoen weer terug had moeten keren. Volgens de Australiër had de Repsol Honda Team coureur dan alsnog de wereldtitel kunnen winnen. Stoner deed zijn uitspraken na het nieuws dat Marc Marquez binnenkort waarschijnlijk een derde operatie zal moeten ondergaan en zijn herstel dan nog minimaal vijf maanden langer zal duren.

– Stoner daarentegen heeft zelf momenteel ook nog de nodige gezondheidsproblemen. Het chronisch vermoeidheidssyndroom blijft hem parten spelen. De afgelopen twee jaar heeft hij daarom ook zelf weinig kunnen rijden, heeft hij nauwelijks kunnen genieten van zijn hobby’s zoals golfen en vissen aangezien hij de dag vaak al begint met weinig tot nagenoeg geen energie.

– Een andere bekende naam in de MotoGP en landgenoot van Stoner, Pramac Racing coureur Jack Miller heeft de afgelopen week in Barcelona een operatie ondergaan. De Ducati coureur werd geopereerd aan zijn scheen- en kuitbeen waarbij er het nodige metaal werd verwijderd, metalen platen en schroeven die werd geplaatst na een crash tijdens een motorcross training in 2016. Na afloop van de succesvol verlopen operatie deed de Australiër een opmerkelijke uitspraak: ‘Ik vlieg de komende dagen in ieder geval een stuk lichter terug naar mijn geboorteland Australië.”

– Alex Rins verloor afgelopen zondag de tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap, mede nadat hij voor de race in Portimão een verkeerde bandenkeuze had gemaakt en genoegen moest nemen met de vijftiende plaats in de laatste race van het seizoen. Ondanks deze misrekening zegt de Suzuki coureur er geen bittere nasmaak aan te hebben overgehouden. Rins werd achter zijn teamgenoot Joan Mir en Franco Morbidelli derde in de eindstand en bezorgde daarmee samen met Mir voor het meest succesvolle seizoen voor Suzuki in de koningsklasse.

– Mir daarentegen zorgde ook voor de nodige stress in deze laatste race van het seizoen, een race die hijzelf vroegtijdig moest beëindigen. De kersverse wereldkampioen kwam in de eerste ronde in de derde bocht in aanraking met Franceso Bagnaia. De Pramac Racing coureur kwam daarna meteen met een van pijn verbeten gezicht de pits binnen rijden en bleek een ontwrichte schouder te hebben overgehouden aan het voorval. Mir bood na afloop meteen zijn excuses aan, vond het zelf niet de meest slimme actie, weliswaar een domme actie maar vond niet dat hem enig verwijt of schuld in de schoenen geschoven kon worden omdat er zeker geen sprake was van opzet. Ook Bagnaia liet later weten geen verwijt te maken aan het adres van zijn collega.

– Aleix Espargaró liet zich de afgelopen dagen weer eens flink kennen door een verwijt te maken aan het adres van Johann Zarco. De Aprilia coureur vond de actie van de Fransman – waar hij na het ploffen van het motorblok schuin de baan overstak – een dusdanig dwaze zet en vertelde zonder blikken of blozen dat er wel doden hadden kunnen vallen. Een beetje een overdreven reactie van de Spanjaard: “Je kunt niet zomaar de baan oversteken in een bocht waar we normaalgesproken met 200 km per uur aankomen. Want als iemand even later vol aan komt rijden en het oliespoor niet ziet, kan die persoon zich zomaar doodrijden.”

– Valentino Rossi heeft de afgelopen dagen opgemerkt dat de Covid-19 situatie het MotoGP wereldkampioenschap meer geraakt en beïnvloedt heeft dan hij vooraf had verwacht. De negenvoudig wereldkampioen werd zelf dan ook misschien wel het grootste slachtoffer, niet alleen vanwege de pech en teleurstellend verlopen prestaties maar hij moest zelf ook een aantal races laten schieten nadat hij ziek werd en een positieve uitslag kreeg na een verplichte Covid-19 test: “Aan het begin van het seizoen verwachtte ik niet dat de COVID-19 situatie het kampioenschap zo veel zou beïnvloeden. Maar het is echt moeilijk geweest, mede omdat we in de verkeerde periode van het seizoen op bepaalde circuits racen. In Jerez is het simpelweg te warm in juli, in Le Mans was het in oktober gewoon te koud. Ondanks dit hadden we dezelfde banden als in het normale seizoen. Het was dus allemaal best wel lastig en moeilijk en dat hebben we gezien met zoveel verschillende winnaars en verrassende uitslagen.”

– Danilo Petrucci wijdt zijn gebrek aan resultaten dit jaar aan de nieuwe door Michelin geïntroduceerde achterband. De Italiaan, die komend seizoen uit gaan komen voor het Red Bull KTM Tech3 Team, heeft volgens eigen zeggen het grootste deel van het seizoen niet het goede gevoel weten te vinden: “De motor is zeker veranderd ten opzichte van vorig jaar, niet wat betreft de krachtbron maar wat betreft de achterband. Dit is mijn belangrijkste constatering na afloop van het seizoen. Ik ben niet blij, omdat ik, op twee races na, geen moment het goede gevoel heb weten te vinden.”

– Franco Morbidelli, dit seizoen met de tweede plaats in de eindstand van het kampioenschap de best geklasseerde Yamaha MotoGP coureur, is nog steeds niet blij dat hij dit seizoen genoegen moest nemen met de B-spec versie van de Yamaha M1. Dit ondanks dat deze uitvoering dit seizoen misschien wel de beste optie was. Na afloop van de laatste race stak de VR46 protegé zijn frustraties dan ook niet onder stoelen of banken: “Volgend jaar wordt een belangrijk jaar voor ons en zeker een heel interessant jaar, maar we zijn per slot van rekening nog steeds maar een satellietcoureur. Verwachtingen zijn er zeker, maar niet te veel, want ik zal ook in 2021 gewoon een satellietcoureur zijn.”

– Andrea Dovizioso heeft nog steeds voldoende ambities om als coureur actief te zijn binnen de MotoGP. Maar ondanks dit neemt de Italiaan komend seizoen al dan niet verplicht een sabbatical. De voormalig Ducati coureur wil in 2022 dan ook graag terugkeren in het kampioenschap, maar dit zal hij uitsluitend doen als er een aanbieding komt die bij hem past en waar hij zijn ambities waar kan maken.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App