De laatste MotoGP verhalen, geruchten en roddels…..

600
razlan-razali
Razlan Razali met de nieuwe Petronas Yamaha SRT machine (miniatuur) voorzien van startnummer 46 | foto© screenshot

Ondanks dat de MotoGP coureurs nog genieten van de verplichte winterstop laten verschillende hoofdrolspelers en bekende namen binnen het MotoGP wereldkampioenschap af en toe wel van hun horen. Onderstaand een aantal verhalen, geruchten en roddels die ons de afgelopen tijd ons ter ore kwamen.

Stefan Bradl heeft onlangs in Jerez de la Frontera al kennisgemaakt met de 2021 versie van de Honda RC213V onlangs. Er zijn een aantal voor de hand liggende veranderingen doorgevoerd, waaronder een aangepast frame, achterbrug en uitlaat. Marc Marquez (indien hersteld) en Pol Espargaró zullen pas in Qatar voor het eerst kennismaken met deze nieuwe machine waardoor Bradl momenteel in zijn eentje verantwoordelijk is voor al het ontwikkelingswerk. Deze week is de HRC MotoGP testcoureur opnieuw op het circuit van Jerez te vinden voor het nodige testwerk. Ter info: de krachtbronnen van de MotoGP machines blijven voor 2021 gelijk. De fabrikanten mogen uitsluitend updates uitvoeren aan het chassis en enkele andere set-up onderdelen.








Normaalgesproken organiseren rond deze tijd van het jaar de MotoGP team hun teampresentaties. Maar vanwege de beperkende maatregelen rondom het coronavirus, de daardoor geldende beperkingen en de afgelaste eerste Official MotoGP Test in Sepang loopt het allemaal iets anders. De teampresentaties worden uitgesteld en omgezet van een fysieke – naar online presentaties. De komende dagen zullen we in een overzicht de data publiceren wanneer en hoe laat de MotoGP teampresentaties plaats zullen vinden. Velen kijken natuurlijk uit naar de presentatie van de Petronas Yamaha SRT machine met daarop het startnummer 46. Hoe de machine er uit gaat zien is nog een verrassing, het is echter wel bekend dat Petronas Yamaha SRT een belangrijke nieuwe sponsor aan zich heeft weten te binden, namelijk Green Power Systems. Geen Power is geen onbekende binnen de sport. De Italiaanse fabrikant van generatoren was de afgelopen seizoenen als titelsponsor verbonden aan het Franse CIP Moto3 team. Opvallend daarbij is dat de Zuid-Afrikaan Darryn Binder afgelopen seizoen uitkwam voor het Franse Moto3 team en dit seizoen de overstap maakt naar het Moto3 afdeling van het Maleisische team. Of de komst van Green Power als sponsor van Petronas Yamaha SRT hiermee verband houdt of dat het te maken heeft met de komst van Rossi naar het team werd bij de presentatie niet bekend gemaakt.


Jorge Lorenzo zullen we in 2021 niet in een actieve rol aan het werk zien in de MotoGP paddock. Niet als MotoGP coureur, niet als MotoGP testcoureur maar ook niet in een rol als tv-presentator. De Spanjaard, die zeven jaar de teamgenoot was van Valentino Rossi bij Yamaha, kon het onlangs echter niet laten om van zich te laten horen. In een interview met Sky Sports Italia sprak de vijfvoudig wereldkampioen zijn verbazing uit over het feit dat zijn voormalig teamgenoot komend seizoen aan de slag gaat bij een satellietteam.

Jorge Lorenzo: “Ik vond het verrassend dat Yamaha’s beslissing ervoor heeft gezorgd dat Rossi in 2021voor een satellietteam gaat rijden. Dat had ik niet gedacht, maar aan de andere kant denk ik ook dat deze keus niet echt nadelig voor hem hoeft te zijn. Hij gaat het gewoon goed doen en hij zal ons zeker nog wel een paar keer gaan verrassen. We hebben afgelopen seizoen gezien dat Fabio Quartararo en Franco Morbidelli goede resultaten scoorden, de huidige Yamaha is competitief, maar het merk moet ook aan de toekomst denken. Ik snap hun keuze dan ook wel. Weet je, toen ik destijds in 2008 bij Yamaha kwam was men achter de schermen al bezig met een plan B voor het geval Valentino zou vertrekken. Destijds waren er geluiden te horen over een mogelijke overstap naar de Formule 1. Destijds werd ik er als jonge coureur bijgehaald en het is voor mij dan ook een logische keuze dat Yamaha Quartararo naar het fabrieksteam heeft gehaald.”


Carlo Pernat, rijdersmanager en voormalig teambaas, is van mening dat Marc Marquez sowieso de eerste helft van het 2021 ook zal missen en tijdens deze periode vervangen zal worden door Stefan Bradl. De flamboyante Italiaan is er dan ook van overtuigd dat we Andrea Dovizioso voorlopig nog niet als coureur terug zullen zien op de circuits.


Valentino Rossi is er heilig van overtuigd dat zijn halfbroer Luca Marini en landgenoot Enea Bastianini komend seizoen als MotoGP debutanten goede resultaten gaan behalen. Volgens de negenvoudig wereldkampioen heeft dit te maken met het feit dat de GP19 machines waarmee ze zullen gaan rijden veel weg hebben van de nieuwste versie van de Ducati Desmosedici, de GP20. Ondanks de verplichte ontwikkelingstop zullen er wel een hoop extra onderdelen zijn voor de GP19, updates waardoor ze dichter bij de officiële fabrieksmotoren van vorig jaar zullen komen.

Valentino Rossi: “Marini en Bastianini deden het fantastisch in de Moto2 en vochten tot in de laatste wedstrijd voor het kampioenschap. In Moto GP klasse zullen ze een zeer goede machine tot hun beschikking hebben, de Ducati, en daarnaast ook een goed team van technische mensen. Dus ik denk dat Marini en Bastianini nu al competitief kunnen zijn in 2021.”


Yamaha Motor Racing Managing Director Lin Jarvis heeft gezegd dat de Rossi, ondanks zijn status als veertig plusser, nog steeds belangrijk is voor de ontwikkeling van de M1, dit omdat hij nog ook in 2021 een fabrieksmotor en onderdelen zal krijgen. Rossi zal komend seizoen dan ook nog steeds een belangrijke informatiebron zijn voor de data-engineers.


Het MotoGP wereldkampioenschap zal in 2021definitief niet naar Rusland afreizen. Deze conclusie kunnen we trekken uit het feit dat het nieuwe Igora Drive circuit van de nieuwste editie van de 2021 MotoGP kalender is verdwenen als reservecircuit.  Op deze nieuwe 2021 MotoGP kalender zijn de Grand Prix weekenden in Amerika en Argentinië uitgesteld en vervangen door een tweede race in Qatar en één in Portimao. Het relatief nog onbekende, door Hermann Tilke ontworpen circuit ligt op 50 kilometer van St. Petersburg en werd in 2019 opgeleverd.


Johann Zarco, die dit seizoen de plaats inneemt van Jack Miller bij Pramac Racing, wil in 2021 de prestaties van de Australiër op de baan evenaren of zelfs verbeteren door een aantal overwinningen en podiums te scoren op zijn fabrieks Desmosedici. De Fransman gelooft dat na 2020 en het behalen van de MotoGP wereldtitel van Joan Mir, ‘alles mogelijk is’. Er is van alles mogelijk, maar volgens de Fransman hangt er veel af van de fitheid van ene Marc Marquez……….

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App