De Maverick Viñales MotoGP soap: Geen verliezers, maar drie winnaars

11617
maverick-viñales
Maverick Viñales | foto© Yamaha Racing

De MotoGP paddock was zaterdagavond in rep en roer toen bekend werd dat de wegen van Maverick Viñales en Yamaha na dit seizoen gingen scheiden en dat de Spanjaard in 2022 zo goed als zeker de nieuwe teamgenoot gaat worden van Aleix Espargaró bij Aprilia. Inmiddels is deel 1 van de soap bevestigd en deel 2 zal naar verwachting op korte termijn wereldkundig gemaakt gaan worden.

Welkom in de wereld van de MotoGP paddock, welkom in de wereld van de politieke spelletjes. We werden er afgelopen weekend tijdens de Motul TT Assen weer eens mee geconfronteerd, maar goed we klagen niet, dat is namelijk iets dat ons werk als mediavertegenwoordigers in de MotoGP paddock juist zo boeiend maakt.







De eerste vermoedens dat er iets gaande was in relatie tot Yamaha en Maverick Viñales kwamen vrijdag na afloop van de eerste twee vrije trainingen. Tot verbazing van velen stond Maverick Viñales de aanwezige media in Assen niet te woord en werd zijn geplande en gebruikelijk media-debrief op vrijdagmiddag op het laatste moment gecanceld. Volgens de persvoorlichter van Yamaha zou Viñales een erg lange technische meeting hebben, daarna uitsluitend zijn verplichte tv-interview afgewerkt hebben en was hij daarna toe aan rust na een lange, drukke en inspannende dag.

Vervolgens hielden Viñales en Yamaha zaterdag de kaken stijf op elkaar en wenste geen partijen iets prijs te geven. Zaterdagavond versprak een insider zich echter en kwamen twee vooraanstaande Spaanse kranten met de eerste verhalen naar buiten, verhalen die gebaseerd waren op een uitspraak van een voormalig lid van het managementteam van Viñales. Navraag leerde dat men besloten had om de geruchten zaterdag te publiceren aangezien het Spaanse DAZN op zondagmiddag in een exclusief interview het grote nieuws wereldkundig zou gaan maken en men daarom niet langer wilde wachten.

Nagenoeg elke journalist stond zondagmiddag na afloop van de MotoGP race, waarin Viñales achter zijn teamgenoot als tweede eindigde, op scherp om de Spanjaard de nodige vragen te stellen. Nog voordat Viñales begon aan zijn media-debrief begon had elke oplettende mediavertegenwoordiger al kunnen zien dat er wel degelijk iets gaande was. Zo zonderde Viñales zich in het parc-fermé al af van het feestgedruis bij Yamaha en stond hij moederziel alleen in een hoekje, als een boer met kiespijn, de feeststemming van zijn team te aanschouwen. Voor degene die het niet gezien hadden werd het even later op het podium wel duidelijk toen Viñales weigerde om samen met teamgenoot Quartararo en teambaas Massimo Meregalli op de foto te gaan om de Yamaha 1-2 te vieren.

Tijdens de media-debrief op zondagmiddag wilde Viñales weliswaar nog weinig loslaten over de geruchten, maar tussen de regels door was wel op te merken dat er iets aan zat te komen en dat zijn woorden op het einde – dat alles koek en ei was binnen het team en de stemming geweldig was – niet heel erg gemeend was, sterker nog daar hoefde je universitaire opleiding voor te hebben genoten om te concluderen dat hier geen barst van klopte.

Maverick Viñales: “Ik heb iets nodig waar ik het maximale uit mezelf kan halen. Eén ding is wel duidelijk, ik kan hier niet mijn ware potentieel laten zien. Ik moet mijn leven terugvinden en mijn richting zien te vinden. Het is soms moeilijk. Maar ik moet iets veranderen. Ik heb iets nodig waar ik de mogelijkheid heb om het maximale te geven. In elke race, in elke ronde en op elke helling. Maar ondanks alle geruchten, de stemming binnen het team is goed, geweldig zelfs.”

Maandagochtend kwam er een einde aan alle speculaties, politieke spelletjes en verdraaide woorden en geheimzinnigheid toen Yamaha middels een officieel persbericht wereldkundig maakte dat partijen hun samenwerking aan het einde van het huidige seizoen gaan beëindigen, een jaar eerder dan in hun huidige contract vermeld staat.

Inmiddels weten we ook dat Yamaha en Viñales vrijdag na afloop van de trainingen al overeenstemming hadden bereikt over het vroegtijdig beëindigen van hun samenwerking, maar zoals meestal in dit soort gevallen moeten de juristen er vervolgens een plasje over doen. Dit duurde dus ongeveer 60 uur alvorens alle partijen het eens waren en de pr-mensen van Yamaha op de knop mochten drukken om het nieuws wereldkundig te maken.

Yamaha heeft, zoals is te lezen in het persbericht, het verzoek van Viñales ingewilligd dit nadat men er samen wel over eens was dat de huidige samenwerking niet naar behoren functioneerde.

Deel 1 is dus opgelost en het is niet meer de vraag of maar de vraag wanneer deel 2 bevestigd zal worden en Aprilia Racing de komst van de nieuwe teamgenoot van Aleix Espargaró voor het seizoen 2022 officieel zal aankondigen.

Geen verliezers, drie winnaars….
Op papier is dit echt de ideale oplossing voor niet één maar alle drie de partijen: Viñales, Yamaha en Aprilia. Het is duidelijk dat de samenwerking tussen Viñales en Yamaha om wat voor een reden dan ook niet werkt. Nog zo’n jaar zou voor zowel Yamaha maar ook voor Viñales grote gevolgen hebben, nog een seizoen verspillen zou zonde zijn. Viñales heeft het geluk dat er op dit moment een mogelijkheid is om het contract in goed overleg en vroegtijdig te laten ontbinden, dit met de wetenschap dat er voor 2022 nog een zitje bij Aprilia beschikbaar is.

Binnen Yamaha is men er inmiddels ook wel achter dat een samenwerking met Viñales op deze manier niet werkt, dit ondanks dat men bezig is aan hun vijfde seizoen samen. Dat Viñales snel kan zijn met de Yamaha hebben we afgelopen weekend in Assen kunnen zien, maar we hebben een week eerder ook kunnen zien dat de Spanjaard op de Sachsenring met dezelfde machine voor spek en bonen meereed en geen deuk in een pakje boter wist te rijden. Snel, maar niet constant dus en dat doet een officieel fabrieksteam geen goed, laat staan dat zijn tirades na afloop van een teleurstellend verlopen training, kwalificatie of race op prijs worden gesteld door de Japanse Yamaha bazen. Als je daarbij bedenkt dat er een andere Yamaha MotoGP coureur rondrijdt die klaar is voor de stap naar het officiële fabrieksteam dan is het niet heel vreemd dat je instemt met een vroegtijdig vertrek.

En dan Aprilia? Hoewel er nog geen officiële aankondiging is, is dit een gouden kans om erachter te komen hoe goed de Aprilia echt is. Nu zal niemand twijfelen aan de capaciteiten van Aleix Espargaró maar de Spanjaard heeft tot op heden nog geen enkele MotoGP race weten te winnen. Krijg je dan de kans om een veelvuldig MotoGP winnaar binnen de gelederen te halen, een coureur die dit seizoen zelfs nog een wedstrijd op zijn naam schreef, dan is dat een uitgelezen kans om er echt achter te komen hoe goed de Aprilia MotoGP machine is.

Het moge duidelijk zijn, in deze deal zijn in onze ogen geen verliezers, in tegendeel zelfs. Zowel Yamaha, Viñales en ook Aprilia kunnen hier alleen maar garen bij spinnen en we kunnen dan ook niet anders concluderen dat er drie winnaars zijn in dit verhaal.

Nou ja, alles moet natuurlijk nog op zijn plaats vallen maar voor ons is één ding wel duidelijk als een MotoGP coureur bereid is om zijn contract vroegtijdig te laten ontbinden en bereid is om een giga deel van zijn salaris in te leveren om ergens anders aan de slag te gaan dan is wel echt iets aan de hand. Normaal praten we niet vaak openlijk over salarissen en als we liegen dan liegen we in commissie maar de bekende Italiaanse MotoGP manager Carlo Pernat wist ons zondagavond in Assen met stelligheid te melden dat Viñales bij Yamaha een jaarsalaris ontvangt van 6,5 miljoen euro en dat hij komend seizoen bij Aprilia genoegen moet nemen met een jaarsalaris van ‘slechts’ twee miljoen euro.

Nu kunnen we zeggen dat Viñales financieel gezien misschien dan wel geen winnaar is in deze kwestie, maar laten we eerlijk zijn, het toont wel zijn karakter dat hij ver wil gaan om zichzelf weer op de rit te zien krijgen of te vinden hetgeen hij zondagavond wist te melden: “Ik heb iets nodig waar ik de mogelijkheid heb om het maximale te geven. In elke race, in elke ronde en op elke helling”

Hopelijk vindt Viñales dit bij Aprilia en kan hij samen met Aleix Espargaró van de Aprilia een winnende MotoGP machine maken. Het zou ons niet verbazen, net zoals het ons niet zal verbazen dat Yamaha al op hele korte termijn een vervanger voor Viñales en nieuwe teamgenoot van Fabio Quartararo zal presenteren. Lin Jarvis kennende had ie vrijdagavond al een plan B klaarliggen en wist hij toen al wie in 2022 de momenteel met nummer 12 rondrijdende Monster Energy Yamaha MotoGP machine gaat besturen in het geval de deal met Viñales rond zou komen.

Kortom, ondanks dat de MotoGP coureurs sinds dit weekend genieten van een vijf weken durende zomerstop moeten de pr-mensen van Aprilia Racing en Yamaha de komende dagen nog even doorwerken, doorwerken om de officiële persberichten gereed te maken waarin men de namen van hun tweede MotoGP coureur voor 2022 wereldkundig zal maken. Het is nog slechts een kwestie van tijd.

Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – Donderdag
Fotoverslag – Vrijdag
Fotoverslag – Zaterdag
Fotoverslag – Zondag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter