De MotoGP transfermolen barst binnenkort los, alle ogen gericht op Quartararo

11370
fabio-quartararo
Fabio Quartararo | foto© motogp.com

Ondanks dat het seizoen 2022 nog niet is begonnen kunnen we ons als motorsportliefhebbers binnenkort op gaan maken voor meer dan spannende MotoGP transfermolen, een transfermolen die de komende maanden voor de nodige verrassingen gaat zorgen. Wie zijn de hoofdrolspelers, en wie zal het schokkende domino-effect spektakel binnenkort gaan openen?

De MotoGP transfermarkt kwam in het verleden traditiegetrouw zo beetje eind juni rondom de Dutch TT op gang als het ging om de rijderscontracten voor het komende seizoen. Deze traditie is echter al enige tijd losgelaten en elk jaar lijkt het ‘bal’ eerder geopend te worden.







Dat zal in 2022 niet anders zijn, sterker nog over niet al te lange tijd – hoogstwaarschijnlijk nog voordat de eerste Grand Prix van het seizoen op het Losail International Circuit in Qatar verreden wordt – zullen de eerste beslissingen al hun beslag krijgen en de eerste nieuwe contracten voor 2023 duidelijk worden. Met name het feit dat alleen Marc Marquez (Repsol Honda Team), Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP) en Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) nog een na 2022 doorlopend contract op zak hebben zal voor een aantal flinke verschuivingen gaan zorgen zo is de verwachting.

De eerste tekenen waren er onlangs al toen Aleix Espargaró kenbaar maakte dat hij dicht bij een contractverlening is met zijn huidige werkgever Aprilia, sterker nog, dat deal er komt lijkt al wel duidelijk maar de vraag is alleen nog of het een eenjarig of tweejarig contract zal worden.

Het vernieuwen van het contract van Aleix Espargaró met Aprilia zal echter niet allesbepalend zijn en zorgen voor het echte vuurwerk. Op dit moment is het Fabio Quartararo, de regerend MotoGP wereldkampioen, die de rol van hoofdrolspeler op zich heeft genomen. De beslissing van de Fransman zal over niet al te lange termijn voor een domino-effect gaan zorgen. Blijft de Monster Energy Yamaha MotoGP Team coureur na 2022 zijn huidige werkgever trouw of kiest hij voor een nieuw avontuur?

Quartararo stak vlak na afloop van het seizoen zelf het vuurtje aan door te roepen dat zijn prioriteit ligt bij het verlengen van zijn aflopende contract bij Yamaha, maar dat hij dit alleen maar zal doen als de Japanse ingenieurs deze winterperiode zijn verzoeken in gaan willigen.

Fabio Quartararo: “Ik ben me terdege bewust dat ik mijn grootste droom heb verwezenlijkt. Nu moeten we aan de volgende stap beginnen. Ik wil weer winnen, ik wil blijven winnen, dus we zullen hard moeten blijven werken en moeten blijven vechten zoals we dit seizoen ook gedaan hebben. Tijdens de test in Jerez had Yamaha nog niet echt veel nieuws voor ons om te testen, dit komt pas begin februari tijdens de eerste MotoGP testdagen van 2022 in Sepang.
Ik heb voor de motor van volgend jaar een aantal dingen gevraagd die in mijn ogen nodig zijn als we echt weer willen winnen. Ik zeg niet dat als deze niets brengen, ik mijn contract niet zal verlengen. Maar eerst wil ik weten of ze echt willen vernieuwen en met mij willen winnen. We wachten dan ook nog even met het nemen van beslissingen.”

Nu kennen we Quartararo’s persoonlijke manager Eric Mahè inmiddels al een paar jaar en de geslepen Fransman zal zijn protegé ongetwijfeld deze woorden mede ingefluisterd hebben. Niet alleen om de druk bij Yamaha een beetje op te voeren maar om ook alvast een voorzetje te geven op een eventueel verbeterd contract en daarnaast ook nog eens de deuren op een kier te zetten bij een mogelijke andere fabrikant.

Dat laatste lijkt inmiddels al gelukt want bij Honda steken ze inmiddels al niet meer onder stoelen of banken dat Quartararo voor 2023 een serieuze optie is. Honda roept al een paar jaar dat men er veel aan gelegen is om te bouwen aan een zogenaamd Honda MotoGP dreamteam. De eerste kans hierop met Jorge Lorenzo werd in 2019 geen doorslaand succes en na een overbruggingsjaar in 2020 met Alex Marquez als tijdelijke vervanger kon ook Pol Espargaró het afgelopen seizoen nog niet imponeren. Neem daarbij de vervelende blessures van Honda’s oogappel Marc Marquez en het kan zo maar eens zo zijn dat ’s werelds grootste motorenfabrikant er alles aan gaat doen om Quartararo met een heel lucratief aanbod over te halen om in 2023 de teamgenoot te worden van de achtvoudig wereldkampioen.

Het moge duidelijk zijn, het wachten is op Quartararo en zijn manager. Mocht Quartararo voor Honda kiezen dan zal men bij Yamaha flink aan de bak moeten om voor 2023 en daarna ergens een topcoureur vandaan te halen. Natuurlijk kan men in 2023 al rekenen op de inzet van Franco Morbidelli, maar dat is dan ook de enige ‘topper’ die overblijft nu het nieuwe WITHU Yamaha RNF MotoGP Team gekozen heeft voor veteraan Andrea Dovizioso en de vanuit de Moto3 klasse overkomend Darryn Binder.

Alle andere fabrikanten, teams maar ook de MotoGP coureurs en hun persoonlijke managers zullen deze ontwikkeling met meer dan normale belangstelling in de gaten gaan houden en hun ‘keutel’ vooralsnog inhouden totdat hier de beslissing is gevallen.

Zo zijn er bij Ducati komend seizoen maar liefst acht coureurs actief in de koningsklasse, acht coureurs die niets liever willen dan in 2023 deel uitmaken van het officiële Ducati fabrieksteam, het team dat maar twee plaatsen beschikbaar heeft. Ook hier leek men in eerste instantie wel gecharmeerd van de diensten van Quartararo, maar de Italianen hebben een aantal jaren terug duidelijk hun lesje geleerd van de ‘Lorenzo’ soap, zij zullen dan ook niet opnieuw met de geldbuidel gaan zwaaien om koste wat kost iemand binnen te halen. Helemaal al niet omdat de onzichtbare ‘Marlboro’ centen al enige tijd niet meer beschikbaar zijn binnen het Ducati MotoGP project (hierdoor kon men Lorenzo destijds in twee jaar ruim 25 miljoen euro overmaken).

Ook bij Suzuki lijken Joan Mir en Alex Rins beiden niet zomaar klakkeloos hun contract te willen verlengen en wat te denken van de grote KTM-familie dat net als Ducati beschikt over een groot aantal jonge talenten maar waar ook in 2023 maar vier zitjes beschikbaar zijn.

Kortom, binnenkort zal de MotoGP transfermolen gaan draaien, heel hard gaan draaien, af en toe zeker een paar keer flink heen en weer schudden en gaan zorgen voor een aantal flinke verrassingen. Vooralsnog hebben Quartararo en zijn management de belangrijkste troefkaart in handen, dat zij het bal gaan openen is wel duidelijk, de vraag is echter wanneer de Fransman het eerste domino steentje laat vallen.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter