De beleving van de race is voor onze landgenoten heel verschillend verlopen. Hans Smees en Gert-Jan Kok supertevreden, Joey Litjens en Hugo van den Berg hadden toch wat gemengde gevoelens en voor Raymond Schouten en met name Randy Gevers was het een “dramatische” dag. Onderstaand het relaas van de jopngens. Helaas is het niet gelukt om Raymond nog te spreken. Raymond had het naast het verwerken van zijn teleurstelling erg duk met de massaal aanwezige sponsoren en andere media. Zijn verhaal komt dan ook uit een radiointerview met verslaggever Job van Oostrom.
Hans Smees
“Ik was goed weg bij de start en probeerde direct aan te pikken. In het begin ging dat hardstikke goed en kon ik bijblijven bij een groepje van een man of 5. Na een aantal ronden viel dat iets uit elkaar en bleef ik over met Anthony West. West had, denk ik, vanaf het begin problemen want hij stuurde weliswaar akelig hard de bochten in maar hield me in de bocht zelf eigenlijk op. Na het uitvallen van West reed ik alleen en heb ik tegen mezelf gezegd: doorgaan, doorgaan, want ik wilde een lap van de kopgroep voorkomen. Dat is uiteindelijk heel ruim gelukt. Ik ben dan ook supertevreden. We hadden tijdens de trainingen nog al wat problemen en er is door het team keihard gewerkt om alles in orde te krijgen en dat is gelukt. De motor liep hardstikke goed. We gaan nu naar een 2-tal EK-wedstrijden in Most en Schleiz. Ik rijd daar voornamelijk om in het ritme te blijven. De volgende ONK is nog erg ver weg. Kijkend naar mijn rondetijden (laag 2.11) en de rondetijden van de EK-jongens hier (2.12) maak ik in het EK een aardige kans. We zullen zien.”
Randy Gevers
“Tsja, wat hier van te zeggen. Het is gewoon dikke shit. Tijdens de verkenningsronde was er niets aan de hand. De motor had tijdens de trainingen niet optimaal gelopen en ik had het gevoel dat dat nu wel het geval was. Ook bij het aanduwen voor de opwarmronde was er nog niets mis. De motor sloeg aan en reageerde normaal op het gas. Bij het wegrijden ging het echter mis. De motor stotterde een paar keer en pakte toen toch weer op. Na 2 bochten was het echter gebeurd en viel de motor helemaal stil. De baco’s hebben nog met man en macht geduwd om de motor weer aan de gang te krijgen maar helaas tevergeefs. We hebben een elektronisch probleem maar weten nog niet precies wat het is. Het ironische is dat we, voor de laatste ONK hier, alle elektronica hebben vernieuwd, juist om op dat gebied tijdens de TT geen risico te lopen. Dit seizoen heb ik al aardig wat teleurstellingen gehad dus deze kan er ook nog wel bij. Het positieve is dat we in elk geval verder zijn gekomen dan vorig jaar. We hebben veel kilometers kunnen maken en ik heb veel geleerd. Ik heb rondetijden gereden die ik zeker niet verwacht had en ik ben wat dat betreft tevreden. We gaan waarschijnlijk over 2 weken naar Most en dan gaan we eens kijken hoe we het op EK-niveau kunnen doen.”
Gert-Jan Kok
“Mijn start was goed. Ik had verwacht dat die jongens er gelijk hard zouden invliegen maar vond dat achterin wel meevallen. Ik kon goed volgen totdat in de 3e ronde er voor mij enkel jongens vielen. Er onstond een gaatje en dan kom ik gewoon tekort om dat weer dicht te kunnen rijden. Vanaf dat moment was het de concentratie behouden en mijn rondes rijden. De laatste rondes gaven een super gevoel. Het publiek was fantastisch en ik heb ongelooflijk genoten. In de uitloopronde heb ik geprobeerd het publiek te bedanken voor de steun door een aantal burn-outs. Ik heb ongelooflijk genoten van deze hele week en ga vanavond dan ook lekker stappen met enkele maten om dat te vieren. Beste Nederlander worden is veel meer dan ik ooit gedacht had. Tuurlijk wordt ik dat door de pech van Raymond maar kijkend naar Hugo en Joey heb ik de hele race gewoon betere rondetijden gereden. Ik vind het dan ook jammer dat Jurgen van de Goorbergh voor de wedstrijd op tv alleen Hugo en Joey talenten noemde en dat men van mij niets mocht verwachten. Ik heb, denk ik, laten zien dat ik wel degelijk mee kan met die jongens. Ik ben mijn team ontzettend dankbaar voor wat ze voor mij doen en dit resultaat is dan ook voor ons allemaal super.”
Joey Litjens
“Ik had een redelijke start maar werd al snel van mijn lijn gedrukt waardoor ik de aansluiting verloor. We hadden na de training niets meer veranderd en door de iets hardere wind van vandaag stond de motor eigenlijk iets te lang, zeker bij alleen rijden. Dat was op zich wel een beetje balen. Het was mijn debuut in de Grand-Prix en ik heb ontzettend veel geleerd. Het hele weekend was ontzettend zwaar mede door alle randzaken zoals aandacht van de media. Ik ben nog jong en ik nu al zeggen dat ik de TT gereden heb. Hugo en ik zijn de enigen in Nederland die dat op 15-jarige leefijd kunnen zeggen. Doelstelling was kwalificeren en de race uitrijden. Beiden zijn gelukt, al ging het in de race niet helemaal zoals gewild. Al met al moet ik gewoon blij zijn met wat ik heb en wat ik al meegemaakt heb.Ó
Hugo van den Berg
ÓMijn start was, net als in Barcelona, volledig mis. In barcelona dacht ik nog dat het aan mezelf lag maar hier zijn we er, ook met dank aan Jan Witteveen, achter gekomen dat de ontluchting van de tank niet goed functioneerde. Hierdoor loopt bij een volle tank, waar je alleen in de GPÕs mee rijdt, benzine via de ontluchtingsslang in de carburateur waardoor de motor verzuipt. Hij sloeg nu net niet afmaar viel wel helemaal dood. Ik heb na de start een constante race gereden. Ik reed in het begin iets te langzaam maar de verdere race ging eigenlijk wel goed. Ik liep op het einde nog wel aardig in op Joey maar de afstand was al veel te groot om er nog bij te komen. Het publiek was fantastisch, zeker tijdens de uitloopronde. Buiten de start om heb ik wel lekker gereden en heb ik ook wel een tevreden gevoel.
Raymond Schouten
ÓDit is verschrikkelijk balen. Ik had tijdens de opwarmronde al het gevoel dat er iets niet helemaal goed was. De motor leek onderin minder sterk maar ik had toen nog zoiets van: zal wel spanning en een beetje zenuwen zijn. Tijdens de race bleek het dus niet zo te zijn. Hij kwam onderin niet goed uit de bochten weg en daar moest ik toegeven. Bovenin was er op dat moment nog niets aan de hand want ik kon bijvoorbeeld hard over Cortese heen komen. Enkele rondjes voor het einde was het gebeurd en bleek de cylinderkop gescheurd. Het is ontzettend ballen maar je kan niemand de schuld geven. Er kan gewoon iets kapot gaan in deze sport, alleen dat het juist tijdens de TT gebeurt is klote. Het gaat echter steeds beter en daar houd ik me gewoon aan vast.Ó
Tot zover de dagelijkse quotes van de Nederlandse deelnemers aan de Dutch TT. Ik wil alle Nederlandse deelnemers aan de trainingen en wedstrijd met hun teams, namens racesport.nl, bedanken voor hun medewerking en gastvrijheid en wens deze jongens en al hun collegaÕs heel veel succes tijdens de volgende wedstrijden.
Tekst: Tiny Kolsters