De Nederlandse wegrace topper van toen: Allard Kerkhoven

4989
allard-kerkhoven
Allard Kerkhoven - Oss 2014 | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Allard Kerkhoven.

Wie is Allard Kerkhoven?

  • Naam: Allard Kerkhoven
  • Bijnaam: nvt
  • Geboren op: 26 maart 1985
  • Woonplaats: Maasbommel
  • Partner: nvt
  • Start wegrace carrière: 1999
  • Actief geweest in: ONK, IDM, EK Superstock1000, EWC
  • Aantal titels: 1 titel: 2001 Aprilia 125cc Junior Cup (2002 ONK Rookie of the Year)
  • Einde wegrace carrière: 2014 laatste jaar Dutch SBK (2016 nog wel coach en rijder in KTM Cup)
  • Huidige beroep: Test engineer in automatische versnellingsbakken voor auto’s
  • Facebook: allardracing
  • Twitter: nvt
  • Instagram: @allardracing

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn vader heeft vroeger zelf geracet, maar toen hij zo nodig vader wilde worden, is hij gestopt met het racen op niveau. Vanaf het moment dat hij thuis begon met een Dynojet testbank ging het mis. Zo kwamen er ook veel 50cc racers op de testbank en na één keer te zijn gaan kijken bij de SOBW, zijn we zelf een 50cc racer gaan bouwen. Daarmee maakte ik op mijn 14e mijn eerste meters en vanaf toen ging het snel!

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

De mooiste gevechten… Iedere klasse, ieder jaar heeft zo zijn lastige concullega’s. Zo wist je met Joan Veijer altijd zeker als je hem inhaalde dat hij een bocht later minimaal een poging deed terug te komen. Maar de mooiste race wat dat betreft was wel de ONK op Spa-Francorchamps in 2012. Ronden lang op kop gereden en gewisseld met Troy Herfoss, Ghisbert van Ginhoven, Danny de Boer en Bastien Mackels om de eerste plaats. Om dan in de laatste bocht teruggezet te worden naar plaats 4 was zuur, maar wel de mooiste gevechten gehad die race!

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Toch wel onze zelf opgebouwde 2014 Kawasaki ZX10R. Die hadden we echt goed aan het lopen en alles klopte voor mij. Regen of droog het maakte niet uit, hij deed altijd wat ik wilde.  Hoewel ik nog altijd denk dat de Yamaha R1 toen de best sturende motor was maakte die extra pk’s het wel wat gemakkelijker.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Spa-Francorchamps is verreweg mijn sterkste circuit. Dat blijft wel zo’n bijzondere baan ook. Maar ik heb echt genoten van Brands-Hatch, wat een achtbaan is dat! Zeker tijdens het WK Superbike weekend, geweldig! Daarnaast blijf ik dol op het semi stratencircuit van Schleiz in Duitsland.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

De 6u van Spa-Francorchamps in 2014. We wilden na een podium plaats in 2013 de race winnen in 2014. Dunlop wilde dat ook en stelde voor om met Nelson Rolfes, welke al jarenlang mijn concurrent, was te gaan babbelen. Snel kwamen we tot een deal. Maar zaterdag met de kwalificaties in de regen ging het voor ons beide mis. Met een soort gelijke blessure aan de elleboog belanden we allebij in het ziekenhuis. Ik had nog geen tijd staan na kwalificatie 1 en was gelukkig met een handvol hechtingen in mijn elleboog net op tijd terug op het circuit om een tijd te zetten. Vanaf een 18e positie, geloof ik, startte Nelson de race. Ik  had nog teveel last van een knieschijf breuk van 4 weken ervoor, om de Le Mans start te kunnen doen. Al snel waren we in gevecht om plaats 1. Tot het einde bleef het spannend, nog nooit met zoveel pijnstillers gereden maar het resultaat mocht er zijn, we wonnen de race wel! Dat was het meest gave weekend ooit!
Sowieso is Endurance een erg mooie tak van deze sport. Het is dan niet alleen jij tegen de rest. Ik zou dan ook niets liever willen, dan in 2022 aan de WK 24 uurs race op Spa deelnemen.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Veel goeie herinneringen natuurlijk, onvergetelijke momenten, uiteraard de nodige littekens en een rek vol motorpakken. De bekers van onze overwinning in de Spa 6 uren race en de enige Dutch SBK race die ik gewonnen heb op Assen staan in de woonkamer. Dat blijven wel de mooiste dingen van al het harde werken.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik kan het sporten niet loslaten. Ik cross zoveel mogelijk voor de hobby en neem deel aan supermoto wedstrijden. Ik heb sinds dit jaar ook de triatlons ontdekt, stil zitten kan ik nog altijd niet. Maar toch blijft het racen kriebelen, dit is en blijft het allermooiste spelletje wat er is!

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Nee weinig. Uiteraard heb ik nog wel contact met een heel stel rijders. Ben ook wel gevraagd om als rijderscoach mee te gaan met zelfs internationale rijders, maar ik vind het nog altijd veel te mooi om zelf buiten te gaan spelen, dan om zo’n verplichting aan te gaan. Al geef ik tegenwoordig ook wel regelmatig commentaar tijdens de WK Endurance wedstrijden op Eurosport. Mooi om zo toch een beetje aan de luisteraars het gevoel over te dragen hoe het is als rijder.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Van de Nederlandse rijders is dat sowieso Michael van de Mark. Nadat zijn Moto3 avontuur een beetje mis was gelopen kwam hij op een 600 terecht en dat was in eerste instantie niet direct een succes en leek zelfs einde verhaal te worden. Maar vanaf dat Ferry Schoenmakers hem oppikte ging het de goede kant op met een EK Stock 600 titel en later zelfs een WK SSP600 titel. Nu heeft hij al de nodige WK SBK overwinningen op zijn naam gezet, maar zit wel op de vrachtwagen als er thuis gewerkt moet worden.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Dat is een lastige. Veel coureurs vertrekken tegenwoordig op jonge leeftijd al naar Spanje om één van de vele jeugd klassen te gaan rijden. Maar ik heb op dit moment wel het idee dat Collin Veijer het verste kan gaan komen.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Ik vind jammer dat de racerij in Nederland niet meer is wat het was. Geen volwaardig ONK, geen grote wedstrijden, geen Moto3 meer, weinig tot geen publiek, grote verschillen in niveau en zelfs ik kon na 5 jaar weinig te hebben gereden nog eind 2019 een regen race in de Dutch Superbikes winnen op een zo goed als standaard Rent a Superbike BMW.
Verder vind ik jammer dat de er geen EK meer is en het IDM erg duur geworden is. Maar gelukkig vooral voor de Nederlanders is er tegenwoordig via het WK SSP300 wel een manier om toch nog naar een WK SSP600 of zelfs WK Superbike te komen. Dat is een erg mooie ontwikkeling.

Woensdag 03-11-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: nnb

Suggesties?
Heeft u een suggestie over een ‘wegracetopper van toen’ welke volgens u perfect zou passen in deze categorie (Voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix – of WorldSBK coureur of deelnemer aan de bv. de Dutch TT). Laat het ons weten via [email protected] In deze mail graag de naam van de coureur en de contactgegevens waar en hoe we deze ‘wegracetopper van toen’ kunnen bereiken.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter