De Nederlandse wegrace topper van toen: Bryan Schouten

531
bryan-schouten
Bryan Schouten | foto© Henk Fischer

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we wekelijks een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Bryan Schouten.

Wie is Bryan Schouten?

  • Naam: Bryan Schouten
  • Bijnaam: Shoutii
  • Geboren op: 10-09-1994
  • Woonplaats: Zevenbergen
  • Partner: Yes
  • Start wegrace carrière: 2002
  • Actief geweest in: ONK, IDM, CEV & GP125cc/Moto3, EK Superstock 600, IDM Supersport 600.
  • Aantal titels: 6
  • Einde wegrace carrière: 2017
  • Facebook: Bryan Schouten
  • Twitter:
  • Instagram: @bryan_schouten

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn ouders waren altijd gek van motorsport. Er werd dan ook geen voetbal gekeken in huize Schouten .

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Ehm..verschillende, maar als ik er 1 moet kiezen is het Luca Grunwald. In de 125/Moto3 IDM tijd konden Luca en ik lezen en schrijven met elkaar. De gevechten waren dan ook oprecht fair en square.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De FTR Honda Moto3 van het Dutch Racing Team i.s.m. de ontwikkeling en tuning van Ten Kate Racing Products. De FTR stuurde destijds haarscherp en in het Spaans Open deden we nauwelijks onder voor de fabrieks KTM’s, hetgeen resulteerde in een vice-Europese titel & groot aantal podiums in het FIM CEV Repsol (tegenwoordig het Moto3 Junior World Championship).

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Thermas de Rio Hondo, Nurburgring & de Schleizer Dreieck. Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met gevoel en resultaten. Het Argentijnse circuit gaf een positieve boost aan het toen voor mij moeilijke begin van het Grand Prix seizoen. Op de Nürburgring ben ik altijd succesvol geweest en afgezien van resultaten moet iedereen een keer in Schleiz hebben gereden of in ieder geval er zijn geweest! Tijdens de IDM-wedstrijdweekenden was er een enorm gezellige sfeer, 40.000 man publiek en altijd spannende races.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dat was tijdens mijn IDM 125cc tijd. Daar kwam ene ‘Jack Miller’ bij RZT Aprilia te rijden.. Niemand die Jack kende, alleen vanaf race 1 werd het duidelijk wie hij was. Met zijn getunede scooter, inclusief ingebouwde radio en speaker, knalde hij de circuits over, op het achterwiel. Het maakte niet uit hoeveel mensen er op de scooter zaten, Jack wurmde zich er wel tussen en trok het voorwiel de lucht in. In Assen had hij het lastiger en werd hij ingesloten op de Zuidlus door 2 medewerkers van het circuit. Via het hazenpad kwam hij terug gescheurd (vanzelfsprekend op het achterwiel) maar eenmaal bij de pitbox werd zijn sleutel afgepakt. Toen was het gedaan met de pret.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De ervaringen, de gezelligheid, de groei als persoon en de vrienden.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Eind 2017 besloot ik als actief coureur te stoppen. Ik reed toen bij Ten Kate en nadat ik vertelde dat ik zou stoppen kreeg ik een baan als commercieel medewerker verkoop aangeboden bij Ten Kate Racing Products. Daarnaast ben ik als begeleider/coach bij RAP Holland begonnen.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

In 2019 ben ik met Colin Velthuizen meegegaan als begeleider in het IDM Supersport 300 kampioenschap. Colin zal dit jaar de overstap maken naar het IDM Supersport 600. Op de kleinere circuits ben ik nauw betrokken bij de ontwikkelingen van Alec Willemen (Kicxstart Yamaha R125 Cup), Teun Tigcheler (Ohvale) & Ruben Nijland (Ohvale). Ook ben ik actief samen bij Trackdays4All als videobegeleider.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Dan kom ik toch uit bij Jack Miller. Vanuit Australië alles opgeven om je droom na te leven in Europa met als beloning een fabriekscontract bij Ducati tekenen! Met alle botten en tanden die gebroken zijn, heeft hij alles gedaan om zijn doelen te halen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Als ik kijk naar de jonge jongens die aan het groeien zijn, dan zijn dat voor mij Zonta van den Goorbergh & Colin Velthuizen. Colin is de kant van de Supersport opgegaan maar is zeker een talent in ontwikkeling! Met de juiste ondersteuning kan dit een topper in het World Superbike paddock gaan worden. Zonta is nog iets jonger maar is ontzettend snel. Hopelijk gaan er meer van dit soort jongens doorstoten naar het internationale circus.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Veel mensen kunnen denk ik wel een boek schrijven over wat er moet gebeuren, maar vooral wat er allemaal fout is. Als ik het mag betrekken op mijn generatie dan is er wel veel veranderd. Met de lichting van toen (Scott Deroue, Bo Bendsneyder, Wayne Tessels, Kevin Valk etc) waren we veel samen met de selectie onder leiding van Hennie Lentink en later Barry Veneman. Wij gingen samen testen, trainen en werden via de KNMV ondersteund als selectie. De vijver met jongens is op dit moment groot, hebben allemaal een doel met verschillende benaderingen. Om jongens te laten groeien zijn naar mijn mening samenwerkingen nodig tussen meerdere partijen in Nederland. Zoals gezegd, de vijver met jongens is groot, alleen zwemmen ze allemaal in verschillende vijvertjes.

Woensdag 03-02-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Arie Vos



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App